Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Jaka piękna Polska cała…”
- kształtowanie postawy patriotyzmu
w oparciu o dziecięcą wrażliwość
i aktywność twórczą .
Program własny w zakresie pracy opiekuńczo – wychowawczej
świetlicy szkolnej .
„ Człowiek rozmoże w sobie
miłość do ziemi ojczystej,
gdy tę ziemię pozna
na wszystkie strony”
K. Libelt
„ Dziecko nie musi
zawsze robić tego, co chce,
ale zawsze powinno
chcieć tego, co robi ”
É. Claparède
Wstęp
Świetlica szkolna, będąc integralną częścią systemu wychowania szkolnego, uczestniczy w realizacji nie tylko zadań opiekuńczych,
ale i dydaktyczno – wychowawczych szkoły. Nie obowiązują tu jednak sztywne programy nauczania, materiał do opanowania, ani też podręczniki. Świetlica obowiązana jest przede wszystkim stwarzać dzieciom warunki do wypoczynku i zabawy.
Bazując na swoistych metodach, zasadach i środkach osiąga zamierzone cele niejako „niepostrzeżenie” , stwarzając dzieciom możliwość wykazania się szczególnego rodzaju aktywnością. Jest takim miejscem, gdzie zamiast nudy, zmęczenia i tęsknoty za domem panować może radość tworzenia.
Niniejszy program realizowany był w naszej świetlicy w latach ….. Stosowana po zajęciach „rundka zwrotna” wskazywała,
iż odpowiadała dzieciom proponowana tematyka i atmosfera zajęć. Dzieci potrafiły również docenić możliwość poszerzania wiedzy
i cieszyły się ze wspólnej zabawy. Zdarzało się również, że nawet
w domu podejmowały działania związane zajęciami świetlicowymi (rysowanie, kolorowanie, wyszukiwanie informacji w Internecie
i w książkach, inicjowanie rozmów). Ankietowani rodzice dostrzegali zmiany w wystroju świetlicy, a proponowana tematyka i ujęcie jej
w ramy programu odpowiadało ich oczekiwaniom.
Wszystko to sprawiło, że uznałyśmy z zasadne ponowne wdrożenie do realizacji niniejszego programu z niewielkimi tylko poprawkami, dotyczącymi organizacji zajęć. Wynikają one przede wszystkim ze specyfiki pracy naszej świetlicy.
Założenia programowe
1. Zapoznanie wychowanków z szeroko rozumianym otoczeniem przyrodniczym i własnym dziedzictwem kulturowym.
2. Rozbudzanie w dzieciach zaciekawienia różnorodnymi problemami, inspirowanie do twórczej aktywności.
3. Udział świetlicy szkolnej w realizacji zadań nie tylko opiekuńczych, ale również dydaktyczno – wychowawczych szkoły.
Cel główny:
Kształtowanie postawy patriotyzmu w oparciu o dziecięcą wrażliwość i aktywność twórczą.
Cele ogólne:
1. Uwrażliwienie wychowanków na piękno otaczającego świata.
2. Głębsze poznanie i wzmocnienie więzi emocjonalnej z krajem ojczystym, a szczególnie z tzw. małą ojczyzną.
3. Rozwijanie twórczej aktywności dzieci w zakresie działań plastycznych, technicznych, muzycznych i wypowiedzi słownych.
Cele szczegółowe (zamierzone osiągnięcia) :
1. Dziecko uświadomi sobie piękno i różnorodność ojczystego krajobrazu.
2. Uczeń wyjaśni, dlaczego konieczna jest ochrona ojczystej przyrody.
3. Dziecko wzmocni poczucie bycia Polakiem, mieszkańcem Kujaw, bydgoszczaninem.
4. Wychowanek nabierze śmiałości w obcowaniu z mapą, atlasem, przewodnikiem turystycznym, albumem, książką .
5. Dziecko odkryje możliwość lub wzmocni umiejętność przelewania na papier swoich przeżyć w różnych formach plastycznych i literackich ...