Dodaj publikację
Autor
Justyna Sławińska
Data publikacji
2022-06-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to kontynuacja programu "Jaka piękna Polska cała...", może być jednak realizowany jako odrębna całość. Jego specyficzną cechą jest zestawienie omawianych krajów europejskich z Polską, co pozwala na odkrycie wspólnych korzeni oraz wielu przyrodniczych podobieństw i kulturowych analogii.
 Pobierz (doc, 77,0 KB)

Podgląd treści

„Jesteśmy Europejczykami”
- kształtowanie postawy patriotyzmu
poprzez odkrywanie
podobieństw i różnic między narodami
na przykładzie wybranych państw Europy.

„Jest historia Europy wielką rzeką,
do której wpadają rozliczne dopływy i strumienie,
a różnorodność tworzących ja tradycji i kultur
jest jej wielkim bogactwem”
Jan Paweł II
Gniezno, czerwiec 1997 r.

„gdyby każdy miał to samo
nikt nikomu nie byłby potrzebny (…)
nierówni potrzebują siebie
im najłatwiej zrozumieć
że każdy jest dla wszystkich
i odczytywać całość”
ks. Jan Twardowski

Wstęp
Treści zawarte w niniejszym opracowaniu stanowią kontynuację programu „Jaka piękna Polska cała…”. Utrwalił on lub poszerzył wiedzę dotyczącą naszej ojczyzny, a przede wszystkim wyzwolił twórczą aktywność i rozbudził zaciekawienie. Realizowany podczas zajęć opiekuńczych w świetlicy szkolnej był często „motorem” dziecięcej aktywności.
Realizacja niniejszych treści umożliwi wychowankom poznanie ich „domu” rozumianego bardzo szeroko – jako Europa różnych kultur i narodów. Wykorzystanie różnorodnych metod i form pracy sprzyjać będzie rozwojowi aktywności i kreatywności, jak również budowaniu poczucia własnej wartości i dostrzeganiu jej u innych.
Wychowankowie biorący udział w planowanych zajęciach będą mogli nabyć wiedzę zarówno na temat różnych państw Europy, jak i Polski - swojej ojczyzny. Podczas realizowanych zajęć nastąpi skonfrontowanie cech specyficznych danego kraju i Polski (np. belgijskie koronki i koronki z Koniakowa) lub podkreślenie wspólnej historii (np. patron Polski, św. Wojciech, pochodzący z Czech). Przede wszystkim jednak zamierzam dotrzeć do dziecięcych emocji
i przeżyć, co stanowi podstawę wszelkich oddziaływań wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Założenia programowe

1. Zapoznanie wychowanków wielością i różnorodnością państw leżących w Europie.
2. Rozbudzanie zaciekawienia następującymi problemami: wspólne korzenie, tolerancja, wzajemna pomoc, współpraca itp.
3. Udział świetlicy szkolnej w realizacji edukacji europejskiej na poziomie podstawowym.
4. Stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju w celu łatwiejszego przystosowania się do coraz szybciej zachodzących zmian.
5. Budowanie pozytywnego myślenia o sobie i innych.

Cel główny:
Odkrywanie podobieństw i różnic wśród mieszkańców różnych krajów Europy.

Cele ogólne:
1. Uświadomienie dzieciom wielości i różnorodności państw leżących w Europie.
2. Wzmocnienie poczucia bycia Polakiem i Europejczykiem; uzmysłowienie, że Polska jest częścią Europy.
3. Wskazywanie podobieństw będących konsekwencją wspólnych korzeni i różnic wynikających z tożsamości poszczególnych państw.
4. Rozwijanie twórczej aktywności dzieci.

Cele szczegółowe (zamierzone osiągnięcia) :

1. Dziecko uświadomi sobie różnorodność geograficzną i kulturową Europy.
2. Dziecko wzmocni poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
3. Uczeń wskaże podobieństwa i różnice między Polakami a mieszkańcami innych państw europejskich.
4. Wychowanek nabierze śmiałości w obcowaniu z mapą, atlasem, przewodnikiem turystycznym, folderem, albumem, książką .
5. Dziecko odkryje możliwość lub wzmocni umiejętność przelewania na ...