Dodaj publikację
Autor
Dorota Gnatkowska
Data publikacji
2022-06-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
410

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program do rewalidacji Asperger
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

Imie i nazwisko ucznia kl. 4 asperger

Program powstał na podstawie:

zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

wniosków z obserwacji dokonanych przez nauczycieli pracujących z uczniem,

wniosków z dokonanej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia,

ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym stworzonym dla ucznia

CEL GŁÓWNY:

rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

kształtowanie postawy samoakceptacji

kompensowanie braków w nauczaniu

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Korygowanie, kompensowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji

Wzmacnianie wiary we własne siły, stwarzanie okazji do doświadczania sukcesów.

Usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy wzrokowej

Doskonalenie koncentracji uwagi

Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia

Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania

Usprawnianie grafomotoryki

Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

Zdobywanie umiejętności czytania, pisania, oraz doskonalenie już opanowanych, wzbogacanie słownictwa

Przygotowanie ucznia do w miarę samodzielnego funkcjonowania w środowisku

Wdrażanie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego

Rozwijanie wytrwałości poprzez stopniowanie trudności oraz zastosowanie pozytywnych wzmocnień,

Kształtowanie właściwej motywacji do nauki, samodzielnej pracy

METODY:

Metoda słowna

Metoda oglądowa

Metoda problemowa

Metoda praktycznego działania

FORMY:

Zajęcia indywidualne z nauczycielem - raz w tygodniu (45 minut)

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Komputer z dostępem do Internetu

Karty pracy

Gry dydaktyczne, układanki, puzzle

Materiały do prac plastycznych

Historyjki obrazkowe, opowiadania terapeutyczne

Obrazki tematyczne i do klasyfikowania

TREŚCI PROGRAMU:

1.Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

rozpoznawanie na ilustracjach przedmiotów i czynności ;

dobieranie par jednakowych ilustracji wg stopnia trudności;

składanie ilustracji z rozciętych elementów, dobieranie części do całego obrazka;

wskazywanie na rysunkach różnic i podobieństw, wykrywanie niedorzeczności na ilustracjach;

2Wzbogacanie języka biernego

słuchanie wypowiedzi innych osób;

wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów;

swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat;

3.Wdrażanie do budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi spójnej i logicznej

opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela;

samodzielne opowiadanie treści czytanego tekstu;

wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w utworach literackich

swobodne wypowiadanie się na dany temat;

opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań

4.Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu

zachęcanie ucznia do zadawania pytań na interesujący temat;

układanie pytań do ilustracji;

podtrzymywanie spontanicznych rozmów przez ucznia;

wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym

5.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

głośne czytanie prostych zdań – zwrócenie uwagi na zmianę ton głosu i tempo czytania;

opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela;

ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedzi ustne dotyczące treści przeczytanego tekstu;

dobieranie odpowiednich zdań do ilustracji;

formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu;

wypowiedzi na podstawie ilustracji

6.Rozwijanie myślenia matematyczno – logicznego

rozwijanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje;

wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych (w tym programów komputerowych);

7.Rozwijanie ...