Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
Imie i nazwisko ucznia kl. 4 asperger
Program powstał na podstawie:
zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
wniosków z obserwacji dokonanych przez nauczycieli pracujących z uczniem,
wniosków z dokonanej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia,
ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym stworzonym dla ucznia
CEL GŁÓWNY:
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
kształtowanie postawy samoakceptacji
kompensowanie braków w nauczaniu
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Korygowanie, kompensowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji
Wzmacnianie wiary we własne siły, stwarzanie okazji do doświadczania sukcesów.
Usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy wzrokowej
Doskonalenie koncentracji uwagi
Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania
Usprawnianie grafomotoryki
Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
Zdobywanie umiejętności czytania, pisania, oraz doskonalenie już opanowanych, wzbogacanie słownictwa
Przygotowanie ucznia do w miarę samodzielnego funkcjonowania w środowisku
Wdrażanie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego
Rozwijanie wytrwałości poprzez stopniowanie trudności oraz zastosowanie pozytywnych wzmocnień,
Kształtowanie właściwej motywacji do nauki, samodzielnej pracy
METODY:
Metoda słowna
Metoda oglądowa
Metoda problemowa
Metoda praktycznego działania
FORMY:
Zajęcia indywidualne z nauczycielem - raz w tygodniu (45 minut)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Komputer z dostępem do Internetu
Karty pracy
Gry dydaktyczne, układanki, puzzle
Materiały do prac plastycznych
Historyjki obrazkowe, opowiadania terapeutyczne
Obrazki tematyczne i do klasyfikowania
TREŚCI PROGRAMU:
1.Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
rozpoznawanie na ilustracjach przedmiotów i czynności ;
dobieranie par jednakowych ilustracji wg stopnia trudności;
składanie ilustracji z rozciętych elementów, dobieranie części do całego obrazka;
wskazywanie na rysunkach różnic i podobieństw, wykrywanie niedorzeczności na ilustracjach;
2Wzbogacanie języka biernego
słuchanie wypowiedzi innych osób;
wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów;
swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat;
3.Wdrażanie do budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi spójnej i logicznej
opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela;
samodzielne opowiadanie treści czytanego tekstu;
wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w utworach literackich
swobodne wypowiadanie się na dany temat;
opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań
4.Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu
zachęcanie ucznia do zadawania pytań na interesujący temat;
układanie pytań do ilustracji;
podtrzymywanie spontanicznych rozmów przez ucznia;
wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym
5.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
głośne czytanie prostych zdań – zwrócenie uwagi na zmianę ton głosu i tempo czytania;
opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela;
ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedzi ustne dotyczące treści przeczytanego tekstu;
dobieranie odpowiednich zdań do ilustracji;
formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu;
wypowiedzi na podstawie ilustracji
6.Rozwijanie myślenia matematyczno – logicznego
rozwijanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje;
wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych (w tym programów komputerowych);
7.Rozwijanie ...