Dodaj publikację
Autor
Bożena Stasiak-Zarębska
Data publikacji
2022-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cele ogólne: - kształtowanie szacunku do książek i zachęcania do dbania o ich wygląd; - zapoznanie z etapami powstawania książek;
 Pobierz (pdf, 70,6 KB)

Podgląd treści

Scenariu zajęć świetlicowych

Temat zajęć: Książka naszym przyjacielem.

1. Cele ogólne:
- kształtowanie szacunku do książek i zachęcania do dbania o ich wygląd;
- zapoznanie z etapami powstawania książek;

2. Cele szczegółowe:
- wykonanie zakładki do książki;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami;
- ćwiczenie umiejętności układania czynności w ciągu chronologicznym;
- rozwój wyobraźni;
- wyrabiania umiejętności manualnych;
- troska o estetyczne wykonanie zadania;
- nauka kreatywnego spędzania czasu z rówieśnikami;
- wypowiadanie się pełnymi zdaniami;
- odczucie zadowolenia po wykonaniu przez siebie estetycznej pracy plastycznej;
- wyrabianie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.

3. Forma pracy: indywidualna i grupowa
4. Metody pracy:
- praktycznego działania uczniów: praca plastyczna, zabawa dydaktyczna;
- werbalne: pogadanka, dyskusja;

5. Czas trwania: 90 minut

6. Środki dydaktyczne: wiersz, ołówki,kredki, nożyczki, książki,szblony, kartoniki z literkami,
woreczek (magiczny), kartonik z etapami powstawania książki.

7. Przebieg zajęć:
A). Powitanie dzieci. Sprawdzenie obecności. Przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć.
B). Wprowadzenie do tematu zajęć.
Nauczyciel wyciąga kopertę, w której znajduje sie list. Jeden z wychowanków świetlicy szkolnej
wyjmuje list z koperty i podaje nauczycielowi. Uczniowie słuchaja treści listu, a następnie starają
się odgadnąć, kto jest jego nadawcą.

Zagadka

Drogie Dzieci!
My, proszę dzieci, nie lubimy siedzieć w szufladzie w czasie zimy,
ani za piecem sterczeć w lecie, jak jakieś śmiecie czy rupiecie!
Ze strachu bledną nasze twarze, gdy ktoś kredkami po nas maże.
A przecież – Drodzy Przyjaciele, do szczęścia trzeba nam niewiele.
Jakaś półeczka czy szuflada, , świetnie sie dla nas właśnie nada.
Kącik bezpieczny, czysty, suchy, by nie zniszczyły nas maluchy.

KSIĄŻKA – KSIĘGA

C). Nauczyciel prowadzi poadankę z dziećmi na temat książek

Zadaje dzieciom pytania:
- Z czym kojarzy Wam się książka?
- Gdzie można pożyczać książki?
- Czy potarficie opisać, jak wygląda książka?
Nauczyciel dokonuje prezenacji książki (warto, żeby książka była większych rozmiarów). Wyjaśnia
dzeciom, jak wygląda książka, jak jest zbudowana oraz jak je należy użytkować, żeby były czyste i
długo nam służyły.
Następnie dzieci biora udział w zabawie dydaktycznej pt. "Jak powstaje książka?"
Dzieci siedzą na dywanie w kole. Prowadzący rozdaje im kartoniki z wyrazami w przypadkowej
kolejności. Zadaniem każdego jest właściwe ustalenie drogi powstawania książki,poprzez ułozenie
kartoników w odpowiedniej kolejności.

PISARZ – POMYSŁ – PISANIE KSIĄŻKI – RĘKOPIS – WYDAWNICTWO – DRUKARNIA –
KSIĘGARNIA – CZYTELNIK

Następnie uczniowie nadal pozostają siedzieć w kole i losuja z magicznego woreczkadwie
karteczki, na których wypisane są różne litery. Po zastanowieniu się, uczniowie mają przedstawić
tytuły znanych książe (bajek, baśni,) lektur albo opowiadańJeżeli np. uczen wylosowałlitery: "D'
i "K", to odpowiada: "Dzieci z Bulerbyn" i "Kopciuszek". Każdy z uczniów po ...