Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Nawrot
Data publikacji
2022-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt ma na celu kształtowanie kompetencji i aktywności muzyczno - ruchowych dzieci w klasach I-III. Efektem jest indywidualny progres w zakresie umiejętności muzycznych.
 Pobierz (docx, 14,8 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Nawrot

Zabawy z muzyką-projekt umuzykalniający

Projekt umuzykalniający w klasach I-III szkoły podstawowej „ Zabawy z muzyką”

▼ Cele działania/zasadność wprowadzenia działania

- Kształtowanie kompetencji i aktywności muzyczno - ruchowych dzieci,

▼ Szczegółowy opis działania

- uwrażliwienie na muzykę,

- ekspresja i impresja muzyczna,

- stymulowanie rozwoju muzycznego dzieci,

- uwrażliwienie na piękno muzyki,

- rozwijanie wrażliwości artystycznej i emocjonalnej,

- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki,

- śpiew, nauka piosenek,

- aktywne słuchanie muzyki,

- rozróżnianie instrumentarium K. Orffa,

- poznanie techniki i nauka gry na wybranych instrumentach,

- uczestnictwo w słuchowiskach i audycjach muzycznych,

- rozwijanie słuchu muzycznego

- kształcenie zainteresowań i upodobań muzycznych,

- rozwijanie zdolności improwizacyjnych,

▼ Opis uzyskanych efektów

Nauka piosenek oraz śpiew, uczy dzieci zapamiętywania i poszerza ich zasób słownictwa. Uczniowie swobodniej komunikują się ze sobą, a nauka języków obcych staje się prostsza. Gra na instrumentach rozwija poczucie rytmu, sprzyja poprawie koordynacji ruchowej, wdraża porządek i naucza współpracy grupowej co sprzyja rozwojowi kompetencji społecznych. Nauka gry na instrumentach jest doskonałą pomocą w nauce przedmiotów ścisłych. Dzięki uwrażliwieniu na muzykę podopieczni mają lepszą pamięć i trenują koncentrację oraz dyscyplinę. Dzieci muzykujące są bardziej odporne na stres, cechują się również większą pewnością siebie. Poprzez uczestnictwo w zajęciach muzycznych uczniowie oswajają się

z wystąpieniami publicznymi i zdecydowanie lepiej radzą sobie z tremą.

▼ Wnioski z realizacji

Indywidualny progres w zakresie umiejętności muzycznych

▼ Czas realizacji działań

Zajęcia umuzykalniające odbywają się raz w miesiącu w klasach I-III od października 2021 do czerwca 2022 roku.

▼ Na czyje potrzeby odpowiada projekt/przedsięwzięcie (np.: uczniów, rodziców, nauczycieli, administracji placówki, społeczności lokalnej)?

Projekt ten odpowiada na potrzeby zarówno uczniów klas I-III, jak i ich wychowawców, rodziców.

▼ Na jakie potrzeby odbiorców odpowiada projekt/przedsięwzięcie?

Projekt odpowiada na potrzeby muzyczno-ruchowe dzieci. Muzyka koreluje również z innymi przedmiotami nauczanymi w klasach I - III. Zaspakajana jest tutaj potrzeba wyrażania siebie

i własnych emocji, ruchu, ekspresji i impresji, przeżywania poznanych umiejętności

w toku warsztatów.

▼ W jaki sposób i kto zdiagnozował te potrzeby?

Poprzez rozmowę z nauczycielami klas I – III zdałam sobie sprawę, że korzyści jakie niesie za sobą muzykowanie, będą dużym wsparciem w nauczania dzieci. W rezultacie, mam nadzieję, że moje zajęcia przyczynią się do zaplanowanych celów oraz założonych przeze mnie końcowych efektów.

▼ Jak dużą grupę odbiorców objęto działaniami?

Działaniami objęto wszystkie klasy I - III, czyli około 200 dzieci.

▼ Wyzwania i przeszkody w trakcie realizacji

W dobie pandemii covid-19 nie mam możliwości zaproszenia na zajęcia artystów tj.: muzyków, aktorów czy tancerzy. Zauważyłam, że poziom umuzykalniania dzieci jest bardzo zróżnicowany co jednocześnie jest oczywiste dla mnie ze względu na ich wiek ...