Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Nawrot
Zabawy z muzyką-projekt umuzykalniający
Projekt umuzykalniający w klasach I-III szkoły podstawowej „ Zabawy z muzyką”
▼ Cele działania/zasadność wprowadzenia działania
- Kształtowanie kompetencji i aktywności muzyczno - ruchowych dzieci,
▼ Szczegółowy opis działania
- uwrażliwienie na muzykę,
- ekspresja i impresja muzyczna,
- stymulowanie rozwoju muzycznego dzieci,
- uwrażliwienie na piękno muzyki,
- rozwijanie wrażliwości artystycznej i emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki,
- śpiew, nauka piosenek,
- aktywne słuchanie muzyki,
- rozróżnianie instrumentarium K. Orffa,
- poznanie techniki i nauka gry na wybranych instrumentach,
- uczestnictwo w słuchowiskach i audycjach muzycznych,
- rozwijanie słuchu muzycznego
- kształcenie zainteresowań i upodobań muzycznych,
- rozwijanie zdolności improwizacyjnych,
▼ Opis uzyskanych efektów
Nauka piosenek oraz śpiew, uczy dzieci zapamiętywania i poszerza ich zasób słownictwa. Uczniowie swobodniej komunikują się ze sobą, a nauka języków obcych staje się prostsza. Gra na instrumentach rozwija poczucie rytmu, sprzyja poprawie koordynacji ruchowej, wdraża porządek i naucza współpracy grupowej co sprzyja rozwojowi kompetencji społecznych. Nauka gry na instrumentach jest doskonałą pomocą w nauce przedmiotów ścisłych. Dzięki uwrażliwieniu na muzykę podopieczni mają lepszą pamięć i trenują koncentrację oraz dyscyplinę. Dzieci muzykujące są bardziej odporne na stres, cechują się również większą pewnością siebie. Poprzez uczestnictwo w zajęciach muzycznych uczniowie oswajają się
z wystąpieniami publicznymi i zdecydowanie lepiej radzą sobie z tremą.
▼ Wnioski z realizacji
Indywidualny progres w zakresie umiejętności muzycznych
▼ Czas realizacji działań
Zajęcia umuzykalniające odbywają się raz w miesiącu w klasach I-III od października 2021 do czerwca 2022 roku.
▼ Na czyje potrzeby odpowiada projekt/przedsięwzięcie (np.: uczniów, rodziców, nauczycieli, administracji placówki, społeczności lokalnej)?
Projekt ten odpowiada na potrzeby zarówno uczniów klas I-III, jak i ich wychowawców, rodziców.
▼ Na jakie potrzeby odbiorców odpowiada projekt/przedsięwzięcie?
Projekt odpowiada na potrzeby muzyczno-ruchowe dzieci. Muzyka koreluje również z innymi przedmiotami nauczanymi w klasach I - III. Zaspakajana jest tutaj potrzeba wyrażania siebie
i własnych emocji, ruchu, ekspresji i impresji, przeżywania poznanych umiejętności
w toku warsztatów.
▼ W jaki sposób i kto zdiagnozował te potrzeby?
Poprzez rozmowę z nauczycielami klas I – III zdałam sobie sprawę, że korzyści jakie niesie za sobą muzykowanie, będą dużym wsparciem w nauczania dzieci. W rezultacie, mam nadzieję, że moje zajęcia przyczynią się do zaplanowanych celów oraz założonych przeze mnie końcowych efektów.
▼ Jak dużą grupę odbiorców objęto działaniami?
Działaniami objęto wszystkie klasy I - III, czyli około 200 dzieci.
▼ Wyzwania i przeszkody w trakcie realizacji
W dobie pandemii covid-19 nie mam możliwości zaproszenia na zajęcia artystów tj.: muzyków, aktorów czy tancerzy. Zauważyłam, że poziom umuzykalniania dzieci jest bardzo zróżnicowany co jednocześnie jest oczywiste dla mnie ze względu na ich wiek ...