Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla dziecka z niepełnosprawnością z intelektualną w stopniu lekkim w edukacji szkolnej
Arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia dotyczy:
Dziecko: Katarzyna, lat 11
Podstawa opracowania IPET-u: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim
Podsumowanie oceny funkcjonowania ucznia na podstawie diagnoz cząstkowych
Ogólna sprawność fizyczna (motoryka duża)
Mocne strony dziecka: sprawność w jeździe na rolkach i rowerze, chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych, sprawność ruchowa adekwatna do wieku, dobra orientacja w
Słabe strony dziecka: choroba układu moczowego
Sprawność rąk ( motoryka mała)
Mocne strony dziecka- prawidłowy układ dłoni przy pisaniu, duża dokładność w pracach plastycznych, prawidłowa płynność i precyzja ruchów dłoni i palców, prawidłowa lateralizacja
Słabe strony dziecka: częste przerwy pisaniu z powodu szybkiego tępa, oraz dysortografii
Potrzeby wynikające z diagnozy dziecka w danym obszarze:
ćwiczenia rozluźniające dłonie,
wolniejsze dyktowanie,
dostosowanie tępa pracy do możliwości psychofizycznych ucznia,
stosowanie jasnych poleceń
Zmysły (wzrok, słuch, czucie, węch, równowaga) i integracja sensoryczna
Mocne strony dziecka: reakcja na dźwięk z otoczenia, nawiązywanie kontaktu wzrokowego, opanowana równowaga
Słabe strony dziecka: niskie czucie ( choroba układu moczowego)
Potrzeby wynikające z diagnozy dziecka w danym obszarze:
ćwiczenia angażujące dolne mięsnie brzucha
Komunikowanie się oraz artykulacja
Mocne strony dziecka: rozumie jasne klarowne polecenia,
Słabe strony dziecka: nieśmiałość do rozmów z nieznajomymi, niska komunikacja werbalna, popełnia błędy leksykalne, nieprawidłowa gramatyka
Potrzeby wynikające z diagnozy dziecka w danym obszarze:
udział dziecka w terapii logopedycznej,
stwarzanie sytuacji umożliwiających komunikację werbalną,
wyjaśnianie układów artykulacyjnych,
stosowanie form zabawowych,
wykorzystanie różnorodnego materiału dydaktycznego stymulującego rozwój dziecka
Sfera poznawcza (opanowanie technik szkolnych, zakres opanowanych treści programowych, osiągnięcia i trudności, pamięć, uwaga, myślenie)
Mocne strony dziecka: wytrwała w zadaniach szkolnych, myślenie przyczynowo skutkowe, spostrzeganie elementów kluczowych, korzystanie z informacji w sytuacjach praktycznych, czytanie techniką całościową w wolnym tempie, rozumie przeczytaną treść, zapamiętuje związki przyczynowo- skutkowe, Kasia podaje wszystkie informacje o sobie i o klasie, prawidłowo dokonuje uogólnień i klasyfikacji
Słabe strony dziecka: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, zaniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa, logiczna analiza, dostrzeganie podobieństw między pojęciami, trudności w tabliczce mnożenia i dodawaniu w pamięci, pisanie ze słuchu, deformowanie głosek szeregu syczącego i ciszącego, błędy leksykalne i nieprawidłowe formy gramatyczne, niska pamięć słuchowo- werbalna, podczas powtarzania zdań, opuszcza wyrazy
Potrzeby wynikające z diagnozy dziecka w danym obszarze:
stosowanie wzmocnień niewerbalnych i werbalnych,
wzmacnianie ciekawości poznawczej,
wykorzystywanie naturalnych upodobań dziecka w celu stymulacji jego rozwoju,
ćwiczenia udoskonalające pamięć, dzielenie pracy na etapy,
Kasia powinna siedzieć blisko nauczyciela
Sfera emocjonalno-motywacyjna (radzenie sobie z emocjami, motywacja ...