Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasie trzeciej
Temat: Utrwalenie prawidłowej pisowni wyrazów z zanikiem dźwięczności głoski [b] z wykorzystaniem technik twórczego myślenia
Cele:
Utrwalenie pisowni wyrazów z zanikiem dźwięczności głoski [b]
Rozwijanie operacji umysłowych w zakresie asocjacji, analogii i dedukowania
Doskonalenie świadomości fonologicznej
Usprawnianie motoryki dużej
Cele szczegółowe
Uczeń potrafi:
prawidłowo zapisać wyrazy z zanikiem dźwięczności głoski [b]
odgadnąć wyrazy, dokonując operacji na sylabach
utworzyć krótkie skojarzenia dyrektywne
wykonać skoki obunóż i ułożyć stopy według podanego wzoru
utworzyć analogie według formuły „x jest jak y, bo…”z wylosowanych wyrazów
dedukować, tworząc zakończenie zdania według formuły „Co by było, gdyby…”
Metody:
Metody aktywizujące angażujące funkcje słuchowe i motoryczne
Trening twórczego myślenia
Formy:
Praca indywidualna
Praca w grupie
Lp.
Ćwiczenie
Cel ćwiczenia
Przebieg
Pomoce
Wprowadzenie
Realizacja systemu motywacyjnego
Przekazanie celu zajęć
Sprawdzenie pracy domowej i wstawienie pieczątek do zeszytów w ramach systemu motywacyjnego.
Przypomnienie, czym jest zjawisko zaniku dźwięczności głosek.
Przekazanie uczniom celu zajęć: utrwalenie prawidłowej pisowni wyrazów z zanikiem dźwięczności głoski.
Pieczątki
Język „KA”
Doskonalenie świadomości fonologicznej
Doskonalenie analizy słuchowej w zakresie różnicowania głosek [b] : [p]
Prowadząca wypowiada słowa językiem „KA”, wstawiając przed każdą sylabą wyrazu dodatkową sylabę ka. Kolejni uczniowie odgadują wyrazy i układają na stole otrzymane kartoniki.
Prowadząca odczytuje wszystkie wyrazy i poleca uczniom wysłuchać i określić, która głoska w wyrazach traci swą dźwięczność.
Następnie uczniowie zapisują w zeszycie parę głosek [b] →[p].
Kartoniki z zapisanymi wyrazami:
chleb
grzyb
rybka
jabłko
ząb
dąb
torebka
trąbka
żabka
Krótkie skojarzenia dyrektywne
Rozwijanie umiejętności tworzenia skojarzeń dyrektywnych
Utrwalenie pisowni wyrazów z zanikiem dźwięczności głoski [b]
Prowadząca wykłada na środek kartonik z wyrazem. Jeden z uczniów układa drugi kartonik, a jego zadaniem jest utworzyć jak najkrótszy ciąg skojarzeń, który połączy te dwa słowa. Następnie ćwiczenie wykonuje kolejny uczeń.
Np.
chleb – jedzenie – grzyb – las – rybka – ogonek – jabłko – ugryzienie – ząb – wzrost – dąb – zieleń – torebka – guziki – przyciski – trąbka – dźwięk – rechot – żabka
Każde skojarzenie jest oznaczane kolorowymi pomponikami, ułożonymi pomiędzy kartonikami.
Kartoniki z wyrazami
Kolorowe pomponiki
Wyskacz – odmień - uzasadnij
Usprawnianie motoryki dużej
Doskonalenie planowania ruchowego
Doskonalenie analizy słuchowej w zakresie różnicowania głosek [b] : [p]
Rozwijanie umiejętności tworzenia innych form wyrazów z zanikiem dźwięczności uzasadniających zapis litery „b”
Kolejni uczniowie losują wyrazy przy pomocy koła fortuny uruchomionego w aplikacji Wordwall (lub losują kartoniki).
Ich zadaniem jest podanie innych form tych wyrazów lub wyrazów pokrewnych, w których nie występuje zanik dźwięczności głoski [b].
Np.
chleb – chleba – chlebek – chlebak
grzyb – grzybek – grzybowy – grzybów
W trakcie wypowiadania wyrazów wykonują skoki obunóż, ustawiając ...