Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 6-LETNICH
Opracowanie: Natalia Maciejewska
TEMAT: „Spacer po Toruniu”- projektowanie i wykonanie gier planszowych
(wykorzystanie elementów koncepcji Planu Daltońskiego)
Cele operacyjne:
Dzieci będą:
Zaznaczać na tablicy planu dnia aktualny czas dnia
Umiejętnie łączyć się w zespoły wykorzystując tablicę współpracy (wizualizacja daltońska)
Rozwijać umiejętności planowania i projektowania prostych gier z zachowaniem etapów konstrukcji i
grać w nie zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami
Starać się podać instrukcję konstruowania gier
Rozwijać wyobraźnię i dbać o estetykę podczas wymyślania szaty graficznej gry
Współpracować podczas wspólnego wykonywania zadania, akceptować pomysły innych,
podejmować kompromisy
Rozwijać poczucie odpowiedzialności za wspólną realizację zadania
Umiejętnie zarządzać, kontrolować czas wyznaczony na wykonanie zadania (zegar daltoński)
Ćwiczyć odporność emocjonalną podczas grania, uczyć się godzić z porażką z nadzieją, że przy
ponownej próbie można osiągnąć sukces
Metody:
Czynne: zadań stawianych do wykonania
Słowne: rozmowa, instrukcja
Oglądowe: pokaz, obserwacja
Inne: Koncepcja Planu Daltońskiego
Formy pracy:
Praca z całą grupą
Praca w zespołach
Środki dydaktyczne:
Wizualizacja w sali według koncepcji planu daltońskiego (plan dnia, pomocna dłoń, zegar daltoński,
sygnalizator, tablica współpracy), gry planszowe do demonstracji, białe kartki format A3, ołówki,
arkusze brystolu, pastele olejne, kredki, pisaki, naklejki, kółka z kolorowego papieru, klej, nożyczki,
wydrukowane zabytki Torunia, papierowe szablony do wycięcia i zaprojektowania pionków, muzyka z
nagraniem „Toruń pachnie piernikami”, odtwarzacz MP3
Przebieg zajęcia:
WSTĘP
1. Powitanie „Zapraszamy wszystkich do koła”
2. Rozmowa utrwalająca organizację dnia według koncepcji Planu Daltońskiego. Nauczycielka
prosi pomocną dłoń, aby za pomocą strzałki zaznaczyła aktualny moment dnia na tablicy
„Nasz Dzień w Przedszkolu”
3. Rozmowa na dywanie na temat gier planszowych.
Nauczycielka prezentuje dzieciom różne plansze do gier. Pyta dzieci, czy mają swoją ulubioną
grę planszową. Z kim najbardziej lubią grać? Czy zaprezentowane plansze gier wyglądają tak
samo? Z jakich elementów składa się gra? Co to jest instrukcja?
ROZWINIĘCIE
1. Zabawa ruchowa „Toruńskie Zabytki”
Dzieci poruszają się po dywanie w rytmie muzyki. Na przerwę w muzyce nauczycielka
wypowiada nazwę wybranego toruńskiego zabytku, a dzieci mają za zadanie ustawić się przy
pachołku, na którym umieszczona jest jego fotografia.
2. Praca plastyczno- konstrukcyjna- projektowanie gry planszowej „Spacer po Toruniu”
Po zabawie nauczycielka prosi, aby dzieci dobrały się w zespoły według wizualizacji na tablicy
współpracy. Zaprasza zespoły do stolików oznaczonych tymi samymi zabytkami.
Nauczycielka:
-włącza czerwone światło (sygnalizator daltoński), które oznacza, że dzieci słuchają
wskazówek, objaśnień
Tłumaczy dzieciom, że ich zadanie polega na wykonaniu gry planszowej na temat: „Spacer po
Toruniu”. Każdy zespół ma ustalić zasady gry oraz wykonać do ...