Dodaj publikację
Autor
Barbara Rakowska
Data publikacji
2022-06-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
115

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klasy II, którzy chcą rozwinąć swe umiejętności matematyczne.
 Pobierz (pdf, 449,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH

KOMPETENCJE MATEMATYCZNE UCZNIÓW

1. CEL GŁÓWNY PROGRAMU

Program zajęć rozwijających kompetencje matematyczne uczniów jest programem

edukacyjnym mającym na celu rozwijanie uzdolnień. Program będzie realizowany w ramach

dodatkowych zajęć rozwijających dla uczniów klasy II zainteresowanych matematyką,

lubiących zabawy z matematyką. Uczestnictwo uczniów w zajęciach ma służyć rozwijaniu

umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej oraz ich zaangażowaniu

w proces dydaktyczny.

Program ma na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomości i umiejętności

matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu

i działaniu. Rozbudzać i kształtować zainteresowanie matematyką poprzez zabawę i twórcze

działanie. Kształcić umiejętności konstruowania prostych gier matematycznych. Rozwijać

umiejętność układania, przekształcania oraz

rozwiązywania nietypowych

zadań

matematycznych. Realizacja programu ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego

myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowań, osiągania sukcesów poprzez udział

w konkursach matematycznych, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej.

2. CELE SZCZEGÓŁOWE

- Doskonalenie techniki rachunkowej.

- Kształtowanie pojęcia liczby.

- Korzystanie z różnych źródeł informacji. Wykorzystanie technologii informacyjno –

komunikacyjnej.

- Poznawanie oraz utrwalanie rozumienia trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych.

- Stosowanie umiejętności praktycznych i rozumienie struktury zadania tekstowego.

- Zastosowanie wybranych pojęć geometrycznych w różnych sytuacjach życiowych.

- Umiejętne planowanie i organizowanie własnej pracy oraz współpracy w zespole.

- Dokonywanie samokontroli i samooceny.

3. METODY
- aktywizujące, integracyjne w pracy zespołowej, takie jak: gry i zabawy dydaktyczne,

krzyżówki, rebusy, zagadki, burza mózgów, dyskusja, eksperyment, itp.,

- problemowe polegająca na: analizowaniu i rozwiązywaniu zadań o podwyższonym stopniu

trudności, rozwiązywaniu zagadek matematycznych, logicznych i rysunkowych,

rozwiązywaniu zadań interesujących, stwierdzających nowe problemy, podających

wiadomości w nowoczesnym ujęciu,

- ćwiczenia praktyczne.

4. FORMY
- praca indywidualna,

- praca grupowa.

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE

- gry matematyczne,

- zagadki geometryczne,

- sudoku,

- łamigłówki,

- karty pracy,

- zadania tekstowe,

- testy wyboru: Kangur matematyczny, Leon.

6. ORGANIZACJA ZAJĘĆ

Zajęcia będą się odbywały w ramach zajęć dodatkowych z częstotliwością jeden raz

w tygodniu. Formy i metody pracy dostosowane będą do indywidualnych potrzeb

i możliwości uczestników.

7. Tematyka zajęć rozwijających kompetencje matematyczne uczniów dla klasy II:

I. Działania arytmetyczne na liczbach. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

1) Liczby parzyste i nieparzyste.

2) Grupowanie liczb według podanego kryterium.

3) Zapisywanie rozwiązań zadań różnymi sposobami (graf, drzewko, równania).

4) Obliczenia z wykorzystywaniem osi liczbowej.

5) Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.

6) Kolejność wykonywania działań.

7) Porównywanie liczb w zakresie 100. Praktyczne sprawdzanie poprawności obliczeń w

zakresie 100. Rozwiązywanie zadań.

II. Figury geometryczne. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

1) Konstruowanie figur z patyczków. Rysowanie figur.

2) Rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku. Wyróżnianie boków i wierzchołków

w czworokątach i trójkątach.

3) Pomiary odcinków o podanej długości ...