Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH
KOMPETENCJE MATEMATYCZNE UCZNIÓW
1. CEL GŁÓWNY PROGRAMU
Program zajęć rozwijających kompetencje matematyczne uczniów jest programem
edukacyjnym mającym na celu rozwijanie uzdolnień. Program będzie realizowany w ramach
dodatkowych zajęć rozwijających dla uczniów klasy II zainteresowanych matematyką,
lubiących zabawy z matematyką. Uczestnictwo uczniów w zajęciach ma służyć rozwijaniu
umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej oraz ich zaangażowaniu
w proces dydaktyczny.
Program ma na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomości i umiejętności
matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu
i działaniu. Rozbudzać i kształtować zainteresowanie matematyką poprzez zabawę i twórcze
działanie. Kształcić umiejętności konstruowania prostych gier matematycznych. Rozwijać
umiejętność układania, przekształcania oraz
rozwiązywania nietypowych
zadań
matematycznych. Realizacja programu ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego
myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowań, osiągania sukcesów poprzez udział
w konkursach matematycznych, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej.
2. CELE SZCZEGÓŁOWE
- Doskonalenie techniki rachunkowej.
- Kształtowanie pojęcia liczby.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji. Wykorzystanie technologii informacyjno –
komunikacyjnej.
- Poznawanie oraz utrwalanie rozumienia trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych.
- Stosowanie umiejętności praktycznych i rozumienie struktury zadania tekstowego.
- Zastosowanie wybranych pojęć geometrycznych w różnych sytuacjach życiowych.
- Umiejętne planowanie i organizowanie własnej pracy oraz współpracy w zespole.
- Dokonywanie samokontroli i samooceny.
3. METODY
- aktywizujące, integracyjne w pracy zespołowej, takie jak: gry i zabawy dydaktyczne,
krzyżówki, rebusy, zagadki, burza mózgów, dyskusja, eksperyment, itp.,
- problemowe polegająca na: analizowaniu i rozwiązywaniu zadań o podwyższonym stopniu
trudności, rozwiązywaniu zagadek matematycznych, logicznych i rysunkowych,
rozwiązywaniu zadań interesujących, stwierdzających nowe problemy, podających
wiadomości w nowoczesnym ujęciu,
- ćwiczenia praktyczne.
4. FORMY
- praca indywidualna,
- praca grupowa.
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- gry matematyczne,
- zagadki geometryczne,
- sudoku,
- łamigłówki,
- karty pracy,
- zadania tekstowe,
- testy wyboru: Kangur matematyczny, Leon.
6. ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Zajęcia będą się odbywały w ramach zajęć dodatkowych z częstotliwością jeden raz
w tygodniu. Formy i metody pracy dostosowane będą do indywidualnych potrzeb
i możliwości uczestników.
7. Tematyka zajęć rozwijających kompetencje matematyczne uczniów dla klasy II:
I. Działania arytmetyczne na liczbach. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
1) Liczby parzyste i nieparzyste.
2) Grupowanie liczb według podanego kryterium.
3) Zapisywanie rozwiązań zadań różnymi sposobami (graf, drzewko, równania).
4) Obliczenia z wykorzystywaniem osi liczbowej.
5) Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
6) Kolejność wykonywania działań.
7) Porównywanie liczb w zakresie 100. Praktyczne sprawdzanie poprawności obliczeń w
zakresie 100. Rozwiązywanie zadań.
II. Figury geometryczne. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
1) Konstruowanie figur z patyczków. Rysowanie figur.
2) Rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku. Wyróżnianie boków i wierzchołków
w czworokątach i trójkątach.
3) Pomiary odcinków o podanej długości ...