Dodaj publikację
Autor
Ewa Omelaniuk i Ewa Bielecka
Data publikacji
2022-06-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęcia z wychowania umysłowego Grupa: dzieci czteroletnie Temat zajęcia: „Kwoka”– teatrzyk pacynkowy na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. „Kwoka ” Cele ogólne: - wprowadzenie dzieci w świat wartości - ukazanie wartości szacunku na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. „Kwoka” - kształtowanie umiejętności wskazywania, nazywania i oceniania zachowań „Kwoki” - bohaterki wiersza, - kształtowanie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania z użyciem przymiotników - kształtowanie postaw właściwego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych - wdrażanie do przestrzegania zasad obowiązujących podczas oglądania teatrzyku. Cele szczegółowe: - wypowiada się na temat postawy głównej bohaterki teatrzyku, potrafi nazwać i ocenić jej zachowanie - zna przymiotniki określające wybrane cechy zachowania i potrafi je właściwie używać - odróżnia dobre zachowanie od złego - zna skutki złego zachowania - wie, co oznacza szacunek i jak należy go okazywać - zna zasady obowiązujące podczas oglądania teatrzyku. Metody pracy: - czynna - zadania stawiane dziecku - słowna - rozmowa - oglądowa - teatrzyk Formy pracy: - grupowa - indywidualna Pomoce dydaktyczne: bilety wstępu na przedstawienie, scenografia do przedstawienia- teatrzyk kukiełkowy z rekwizytami, pacynki: kwoka, osioł, baran, krowa, świnia, tekst wiersza „Kwoka” J. Brzechwy, płyta Cd z nagraniem muzyki o różnej dynamice, po 4 minki przedstawiające dobre i złe zachowania, tablica, kreda, karta pracy dla każdego dziecka: „Pokoloruj minki”. Przebieg zajęcia: I część wstępna 1. Powitanie dzieci i zebranych gości. Zaproszenie dzieci do „teatru” . Sprawdzenie biletów wstępu i przypomnienie o zasadach zachowania podczas oglądania teatrzyku. 2. Prezentacja bohaterów wiersza Jana Brzechwy „Kwoka ” Narrator: - Dzień dobry kochane dzieci. Zapraszamy was dzisiaj do teatrzyku pacykowego, na przedstawienie pt. „ Kwoka” na podstawie wiersza Jana Brzechwy. - Zobaczcie jaka scena. - W roli głównej – Kwoka! /Jestem Kwoka ko, ko, ko/. - W roli głównej również Pan Osioł /Jestem Osioł iho, iho, iho/. - Mamy jeszcze Panią Krowę/Jestem Krowa mu, mu, mu/. - I Pan Baran /Jestem Baran . Cześć . Be, be,be/. - I mamy jeszcze Panią Świnię / Jestem Świnia - hrum, hrum, hrum/. - Prosimy o ciszę. Zapraszamy. II. część zasadnicza 1. „Kwoka” Jan Brzechwa Narrator: Proszę pana, pewna kwoka Traktowała świat z wysoka I mówiła z przekonaniem: Kwoka: - Grunt to dobre wychowanie! Narrator: Zaprosiła raz więc gości, By nauczyć ich grzeczności. Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym W progu garnek stłukł kopytem. Kwoka wielki krzyk podniosła: Kwoka: - Widział kto takiego osła?! Narrator: Przyszła krowa. Tuż za progiem Zbiła szybę lewym rogiem. Kwoka, gniewna i surowa, Zawołała: Kwoka: - A to krowa! Narrator: Przyszła świnia prosto z błota. Kwoka złości się i miota: Kwoka: - Co też pani tu wyczynia? Tak nabłocić! A to świnia! Narrator: Przyszedł baran. Chciał na grzędzie Siąść cichutko w drugim rzędzie, Grzęda pękła. Kwoka wściekła. Coś o łbie baranim rzekła I dodała: Kwoka: - Próżne słowa, Takich nikt już nie wychowa, Trudno... Wszyscy się wynoście! Narrator: No i poszli sobie goście Czy ta kwoka, proszę pana, Była dobrze wychowana? I to już jest koniec kochani. A to nasi wspaniali aktorzy i brawa dla nich ( pacynki kłaniają się widzom). 2. Praca z wierszem Jakich gości zaprosiła kwoka ? / osioł, krowa, baran, świnia/ OSIOŁ Co zrobił osioł? Co zrobiła kwoka?/krzyczała/ Co powiedziała? /- Widział kto takiego osła?! / Nauczyciel zawiesza na tablicy krzykliwą minkę. KROWA Co zrobiła krowa? Jaka była kwoka wobec krowy? /gniewna, surowa/ Co powiedziała? / - A to krowa!/ Nauczyciel na tablicy zawiesza rozgniewaną minkę. ŚWINKA Co zrobiła świnia? Co robiła kwoka?/złościła się, miotała/ Co powiedziała?- / - Co też pani tu wyczynia? Tak nabłocić! A to świnia!/ Nauczyciel zawiesza na tablicy rozzłoszczoną minkę BARAN Co zrobił baran? Jaka była kwoka wobec barana? /wściekła/ Co powiedziała?- / Kwoka wściekła. Coś o łbie baranim rzekła/ Jaka była kwoka dla swoich gości? Jak się zachowywała? - krzykliwa - zdenerwowana - zła, rozłoszczona - wściekła - gniewna - surowa - niecierpliwa - obrażała zwierzęta brzydkimi słowami. – Czy zachowując się w taki sposób kwoka nauczyła grzeczności swoich gości? - Czy była dobrze wychowana? - Wybrane dziecko obok zawieszonych na tablicy minek rysuje smutną minkę. Rady dla Kwoki. A teraz podpowiedzmy naszej Kwoce jaka ma być, aby uczyć innych dobrego wychowania, aby inni jej słuchali, aby przestała ranić innych obraźliwymi słowami. -radosna, uśmiechnięta, – nauczyciel przyczepia po drugiej stronie tablicy minkę uśmiechniętą, -miła, dobra, życzliwa, kochająca - nauczyciel przyczepia minkę z oczami w kształcie serduszek, -używająca dobrych , „ magicznych słów” , grzeczna - minka mówiąca proszę, dziękuję, przepraszam, - pomocna , cierpliwa - minka z pomocnymi dłońmi Te wszystkie dobre zachowania, które wymieniliśmy możemy nazwać jednym słowem: szacunek . Czyli : - jest to bycie grzecznym, dobrym wobec innych, - troska o to, aby nie ranić innych swoim zachowaniem, - akceptować innych pomimo odmiennego myślenia, zachowania. - Czy Kwoka okazała szacunek swoim gościom? - Czy zaproszone przez Kwokę zwierzęta będą chciały znowu do niej przyjść? - Co powinna zrobić Kwoka żeby zwierzątka ponownie chciały ją odwiedzić? III. Część końcowa 1. Dobre i złe zachowania – zabawa muzyczno - ruchowa. Podczas muzyki dzieci poruszają się swobodnie po sali, na przerwę nauczyciel pokazuje minkę symbolizującą dobre lub złe zachowanie. Dobre zachowania pokazują gest - kciuk do góry, złe zachowanie - kciuk w dół. Zabawę powtarzamy kilka razy. 2. Ewaluacja zajęcia Na podstawie wiedzy zdobytej na zajęciu i własnych doświadczeń, dzieci odpowiadają na pytania: - Kiedy okazujemy komuś szacunek? - W jaki sposób? 3. Karta pracy: Pokoloruj minki, które oznaczają okazywanie szacunku innym.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Konspekt zajęcia z wychowania umysłowego

Grupa: dzieci czteroletnie
Temat zajęcia: „Kwoka”– teatrzyk pacynkowy na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. „Kwoka ”

Cele ogólne:

- wprowadzenie dzieci w świat wartości - ukazanie wartości szacunku na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. „Kwoka”

- kształtowanie umiejętności wskazywania, nazywania i oceniania zachowań „Kwoki” - bohaterki wiersza,

- kształtowanie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania z użyciem przymiotników

- kształtowanie postaw właściwego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych

- wdrażanie do przestrzegania zasad obowiązujących podczas oglądania teatrzyku.

Cele szczegółowe:

- wypowiada się na temat postawy głównej bohaterki teatrzyku, potrafi nazwać i ocenić jej zachowanie

- zna przymiotniki określające wybrane cechy zachowania i potrafi je właściwie używać

- odróżnia dobre zachowanie od złego

- zna skutki złego zachowania

- wie, co oznacza szacunek i jak należy go okazywać

- zna zasady obowiązujące podczas oglądania teatrzyku.

Metody pracy:

- czynna - zadania stawiane dziecku

- słowna - rozmowa

- oglądowa - teatrzyk

Formy pracy:

- grupowa

- indywidualna

Pomoce dydaktyczne: bilety wstępu na przedstawienie, scenografia do przedstawienia- teatrzyk kukiełkowy z rekwizytami, pacynki: kwoka, osioł, baran, krowa, świnia, tekst wiersza „Kwoka” J. Brzechwy, płyta Cd z nagraniem muzyki o różnej dynamice, po 4 minki przedstawiające dobre i złe zachowania, tablica, kreda, karta pracy dla każdego dziecka: „Pokoloruj minki”.

Przebieg zajęcia:

I część wstępna

Powitanie dzieci i zebranych gości. Zaproszenie dzieci do „teatru” .

Sprawdzenie biletów wstępu i przypomnienie o zasadach zachowania podczas oglądania teatrzyku.

Prezentacja bohaterów wiersza Jana Brzechwy „Kwoka ”

Narrator:

- Dzień dobry kochane dzieci. Zapraszamy was dzisiaj do teatrzyku pacykowego, na przedstawienie pt. „ Kwoka” na podstawie wiersza Jana Brzechwy.

- Zobaczcie jaka scena.

- W roli głównej – Kwoka! /Jestem Kwoka ko, ko, ko/.

- W roli głównej również Pan Osioł /Jestem Osioł iho, iho, iho/.

- Mamy jeszcze Panią Krowę/Jestem Krowa mu, mu, mu/.

- I Pan Baran /Jestem Baran . Cześć . Be, be,be/.

- I mamy jeszcze Panią Świnię / Jestem Świnia - hrum, hrum, hrum/.

- Prosimy o ciszę. Zapraszamy.

II. część zasadnicza

„Kwoka” Jan Brzechwa

Narrator:

Proszę pana, pewna kwoka

Traktowała świat z wysoka

I mówiła z przekonaniem:

Kwoka:

- Grunt to dobre wychowanie!

Narrator:

Zaprosiła raz więc gości,

By nauczyć ich grzeczności.

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym

W progu garnek stłukł kopytem.

Kwoka wielki krzyk podniosła:

Kwoka:

- Widział kto takiego osła?!

Narrator:

Przyszła krowa. Tuż za progiem

Zbiła szybę lewym rogiem.

Kwoka, gniewna i surowa,

Zawołała:

Kwoka:

- A to krowa!

Narrator:

Przyszła świnia prosto z błota.

Kwoka złości się i miota:

Kwoka:

- Co też pani tu wyczynia?

Tak nabłocić! A to świnia!

Narrator:

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie

Siąść cichutko w drugim rzędzie,

Grzęda pękła ...