Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„PROJEKTUJEMY PLANETĘ MAŁEGO KSIĘCIA”
(projekt dydaktyczny na twórczą lekcję z lekturą)
Niezbędne materiały dydaktyczne:
- talerzyki papierowe (białe),
- mazaki,
- pastele,
- kredki,
- pędzle,
- ołówek,
- gumka,
- podkładki na stół,
- pojemnik z wodą,
- ew. inne wg uznania pomoce plastyczne.
Adresat: uczniowie klas 7
Czas : 45 minut
Cele:
- uczeń utrwala treść lektury,
- uczeń doskonali sprawność manualną,
- uczeń poznaje nową technikę pracy (przekład intersemiotyczny),
- uczeń rozumie znaczenie dosłowne i niedosłowne sentencji zawartej w treści lektury.
O projekcie:
Przekład intersemiotyczny – uczniowie poprzez działanie plastyczne lepiej zapamiętują treść lektury oraz występujące w niej wątki i motywy literackie. Przekład intersemiotyczny jest bardzo lubianą techniką pracy wśród młodzieży szkolnej. Ta bardzo kreatywna technika doskonali wrażliwość młodego czytelnika na słowo pisane oraz usprawnia jego sprawność manualną. Pracę plastyczną poprzedziła dogłębna analiza i omówienie lektury w sali lekcyjnej podczas lekcji języka polskiego.
I tak o to za pomocą talerzyka papierowego, kredek, farb, pasteli klasy 7-me przeniosły się w świat lektury pt. ,,Mały Książę” A. de Saint-Exupéry’ego, projektując planetę, na której mieszkał albo kreując oczyma wyobraźni inne miejsce, jakie bohater naszej baśni filozoficznej mógłby jeszcze odwiedzić, przemierzając świat w dalszym poszukiwaniu przyjaciół. Powstały przepiękne plastyczne wizualizacje, które na pewno oddały myśl przewodnią lektury : „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.