Dodaj publikację
Autor
Joanna Ścibek-Trypus
Data publikacji
2022-07-16
Średnia ocena
5,00
Pobrań
173

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kartkówka sprawdza: - umiejętność rozpoznawania typów zdań złożonych współrzędnie, - umiejętność budowania tego rodzaju wypowiedzeń, - znajomość zasad interpunkcyjnych związanych z użyciem przecinka w zdaniach złożonych współrzędnie. Kartkówka może zostać wykorzystana w klasie 6, 7 lub 8 szkoły podstawowej w ramach lekcji języka polskiego lub jako ćwiczenie w czasie zajęć dodatkowych.
 Pobierz (pdf, 402,9 KB)

Podgląd treści

ZDANIA ZŁOŻONE WSPÓŁRZĘDNIE – KARTKÓWKA (wersja A)

Imię i nazwisko: ……………………………………… Klasa: ……….. Ocena: …………

1. W podanych zdaniach złożonych współrzędnie brakuje przecinków przed
niektórymi spójnikami. Wstaw je tam, gdzie są one potrzebne. Podkreśl
orzeczenia. Ponumeruj i oddziel zdania składowe. Określ typ zdania złożonego
współrzędnie i narysuj jego wykres.

a) Wyzna swe uczucia Peggy Blue czy zabraknie mu odwagi?


b) Lekarze nie potrafią wyleczyć Oskara zatem czują się bezradni.


c) Oskar kocha swych rodziców jednak jest zawiedziony ich postawą.


d) Pani Róża nie okłamuje Oskara ani się nad nim nie lituje.


e) Lekarze negują śmierć a pani Róża próbuje oswoić z nią Oskara.


2. Podane dwa zdania pojedyncze połącz w jedno zdanie złożone współrzędnie,
używając odpowiedniego spójnika. Pamiętaj o przecinku tam, gdzie jest
potrzebny. Określ typ powstałego zdania.

a) Jutro jest sobota. Nie musimy iść do szkoły.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

b) Marek poszedłby na premierę „Diuny”. Zabrakło już biletów.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

c) Odsprzedam za małe szpilki koleżance. Zwrócę je do sklepu.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

3. Dokończ podane zdania tak, aby otrzymać zdanie złożone współrzędnie:

a) łączne: Pójdziemy na wesele ……….……………………………………………………

b) rozłączne: Pójdziemy na wesele…………………..……………………………………….

c) przeciwstawne: Dużo zarabiam…………………………………………………………

d) wynikowe: Dużo zarabiam……………………………………………………………...

ZDANIA ZŁOŻONE WSPÓŁRZĘDNIE – KARTKÓWKA (wersja B)

Imię i nazwisko: ……………………………………… Klasa: ……….. Ocena: …………

1. W podanych zdaniach złożonych współrzędnie brakuje przecinków przed
niektórymi spójnikami. Wstaw je tam, gdzie są one potrzebne. Podkreśl
orzeczenia. Ponumeruj i oddziel zdania składowe. Określ typ zdania złożonego
współrzędnie i narysuj jego wykres.

a) Lekarze negują śmierć a pani Róża próbuje oswoić z nią Oskara.


b) Będzie się bał śmierci czy zaakceptuje swój los?

c) Pani Róża nie okłamuje Oskara ani się nad nim nie lituje.


d) Początkowo Oskar nie wierzy w Boga jednak z czasem się z nim zaprzyjaźnia.


e) Rodzice boją się nieuleczalnej choroby syna dlatego nie rozmawiają z nim o niej.


2. Podane dwa zdania pojedyncze połącz w jedno zdanie złożone współrzędnie,
używając odpowiedniego spójnika. Pamiętaj o przecinku tam, gdzie jest
potrzebny. Określ typ powstałego zdania.

a) Niebawem skończę 18 lat. Nadal czuję się dzieckiem.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

b) Marzena właśnie wróciła z wakacji. Jest wypoczęta.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

c) Kupię psa z rodowodem. Zaadoptuję kundelka ze schroniska.

…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………

3. Dokończ podane zdania tak, aby otrzymać zdanie złożone współrzędnie:

a) łączne: Przeprowadzę się do Warszawy…………………………………………………

b) rozłączne: Przeprowadzę się do Warszawy……..……………………………………….

c) przeciwstawne: Dużo czytam….…………………………………………………………

d) wynikowe: Dużo czytam….……………………………………………………………...