Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Wielokulturowość w krakowskiej szkole”
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 w Krakowie zdecydował się ubiegać o realizację projektu „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” w związku ze zmianami, jakie zaszły w ostatnich latach w polskim społeczeństwie i polskiej szkole. Przed nauczycielami naszej placówki stanęło wiele nowych wyzwań związanych z pojawieniem się w szkołach uczniów - obcokrajowców. Dla większości z nas to całkowita nowość, bez względu na staż pracy, dlatego od kilku lat szukaliśmy własnych sposobów wspomagania ucznia z doświadczeniem migracji. Brak doświadczenia w pracy z takim uczniem oraz niemożność czerpania go od kolegów - nauczycieli, którzy również stanęli przed nowymi wyzwaniami, stanowił poważną barierę w naszej pracy z grupą niejednolitą kulturowo. Świadomi braku odpowiednich kompetencji umożliwiających nam skoordynowane, systemowe i dobrze przemyślane działania, których celem byłoby włączenie uczniów obcokrajowców oraz ich rodzin do wspólnoty szkolnej, podjęliśmy działania o realizację projektu związanego z wielokulturowością. Uznaliśmy, że niezbędnym będzie skorzystanie z doświadczeń nauczycieli z innych krajów europejskich, którzy mają już w tym obszarze wypracowane odpowiednie narzędzia wspierające ucznia obcego pochodzenia. W związku z tym wystąpiliśmy o dofinansowanie zagranicznych kursów z Funduszy Europejskich.
Nasz projekt został otrzymał grant ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Zrealizowaliśmy go w okresie od października 2019 do maja 2022 roku. W tym czasie wykonaliśmy szereg działań projektowych, między innymi 12 nauczycieli z naszej szkoły uczestniczyło w kursach zagranicznych na Malcie, Cyprze oraz Teneryfie związanych z tematyką wielokulturowości i różnorodności w szkole. Zdobytą wiedzę i umiejętności po powrocie z mobilności wdrażaliśmy w pracę naszej szkoły. Dzięki udziałowi w projekcie podnieśliśmy kompetencje nauczycieli w zakresie nauczania w wielokulturowych klasach, poznaliśmy metody wspierania ucznia z doświadczeniem migracji, jak również jego rodzica, opracowaliśmy materiały niezbędne do pracy z obcokrajowcem: pakiet powitalny, scenariusze zajęć, niezbędnik wychowawcy, zestaw zabaw i gier integracyjnych, również do realizacji w czasie nauczania zdalnego. Nawiązaliśmy kontakty międzynarodowe w celu realizowania w przyszłości wspólnych projektów. Wymieniliśmy dobre praktyki związane z wyzwaniem, jakim jest praca w oddziałach wielokulturowych. Poznaliśmy sposoby zapobiegania wykluczenia ucznia obcego pochodzenia, zdobyliśmy wiedzę o sposobach pracy w środowiskach wielokulturowych, co pozwoliło wyeliminować błędy w pracy z takim dzieckiem. Zaangażowaliśmy się w projekty, których celem jest kształcenie dzieci imigrantów. Utworzyliśmy trzy oddziały przygotowawcze i zatrudniliśmy pomoce nauczyciela. Umożliwiliśmy wyrównanie szans edukacyjnych uczniom z doświadczeniem migracji. Wzmocniliśmy kompetencje językowe nauczycieli, którzy podczas sesji szkoleniowych, jak również programu kulturalnego, mieli okazję posługiwać się językiem angielskim. Promocja rezultatów projektu zachęciła innych nauczycieli do nauki języków obcych i korzystania z możliwości programów unijnych ...