Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ O wielokulturowości w cypryjskim Limassol”
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 w Krakowie zdecydował się ubiegać o realizację projektu „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” w związku ze zmianami, jakie zaszły w ostatnich latach w polskim społeczeństwie i polskiej szkole. Przed nauczycielami naszej placówki stanęło wiele nowych wyzwań związanych z pojawieniem się w szkołach uczniów - obcokrajowców. Dla większości z nas to całkowita nowość, bez względu na staż pracy, dlatego od kilku lat szukaliśmy własnych sposobów wspomagania ucznia z doświadczeniem migracji. Brak doświadczenia w pracy z takim uczniem oraz niemożność czerpania go od kolegów - nauczycieli, którzy również stanęli przed nowymi wyzwaniami, stanowił poważną barierę w naszej pracy z grupą niejednolitą kulturowo. Świadomi braku odpowiednich kompetencji umożliwiających nam skoordynowane, systemowe i dobrze przemyślane działania, których celem byłoby włączenie uczniów obcokrajowców oraz ich rodzin do wspólnoty szkolnej, podjęliśmy działania o realizację projektu związanego z wielokulturowością. Uznaliśmy, że niezbędnym będzie skorzystanie z doświadczeń nauczycieli z innych krajów europejskich, którzy mają już w tym obszarze wypracowane odpowiednie narzędzia wspierające ucznia obcego pochodzenia. W związku z tym wystąpiliśmy o dofinansowanie zagranicznych kursów z Funduszy Europejskich. Nasz projekt został otrzymał grant ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Zrealizowaliśmy go w okresie od października 2019 do maja 2022 roku. W tym czasie wykonaliśmy szereg działań projektowych, między innymi 12 nauczycieli z naszej szkoły uczestniczyło w kursach zagranicznych na Malcie, Cyprze oraz Teneryfie związanych z tematyką wielokulturowości i różnorodności w szkole.
Grupa 10 nauczycieli z Zespołu Szkolno - Przedszkolnego nr 11 w Krakowie uczestniczyła w marcu 2022 roku w mobilności w Limassol na Cyprze. Szkolenie, którego celem było wyposażenie słuchaczy w niezbędne umiejętności międzykulturowe, wiedzę i kompetencje wymagane do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji, nosiło tytuł ‘’Intercultural Communication in Education”. Organizatorem była DOREA Educational Institute, która od ponad dziesięciu lat szkoli kadrę nauczycielską w czternastu krajach europejskich. Podczas kilkudniowego kursu nauczyciele uczestniczyli w wielu sesjach szkoleniowych. Koncepcja Hofstede’a, Code Switching, komunikacja międzykulturowa to tylko niektóre zagadnienia, które były ich przedmiotem. Bardzo przydatną częścią szkolenia była praktyczna część, podczas której nauczycieli poznali różnorodne zabawy integracyjne, które z pewnością zostaną wykorzystane podczas pracy z uczniami.
Oprócz polskiej grupy w szkoleniu uczestniczyli nauczyciele ze Szwecji, Niemiec, Hiszpanii, Bułgarii, natomiast prowadzącą była Nadine, Libanka zamieszkująca obecnie na Cyprze. Stworzyło to wspaniałą okazję do doskonalenia umiejętności współpracy w zespole międzynarodowym, poznania dobrych praktyk za granicą oraz wymiany doświadczeń edukacyjnych i kulturowych. W czasie wolnym od zajęć nauczyciele uczestniczyli w bardzo dobrze zorganizowanym ...