Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Z książką w świat przyrody – konspekt zajęć z elementami głośnego czytania
Adresaci: Dzieci w wieku 4-6 lat
Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
budzenie zainteresowań przyrodniczych
uwrażliwianie na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony
kształcenie umiejętności słuchania odczytywanego przez nauczyciela tekstu oraz
umiejętności wypowiadania się nt. wysłuchanego tekstu.
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
potrafi wysłuchać w skupieniu wiersz odczytany przez nauczyciela
wypowiedzieć się nt. treści opisanych w wierszu
wymienić elementy przyrody
rozróżnić elementy przyrody ożywionej od elementów przyrody nieożywionej
oglądać tematyczne książeczki dla dzieci i wypowiedzieć się na ich temat
wykonać pracę plastyczną z materiałów recyklingowych
wskazać prawdziwe i fałszywe stwierdzenia nt. przyrody
Metody pracy:
oparte na słowie: słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, rozmowa kierowana,
pogadanka
oparte na oglądzie: pokaz
oparte na działaniu: ćwiczenia, praca plastyczna
Formy pracy:
zbiorowa
grupowa
indywidualna
Pomoce:
wiersz pt. „Co to jest przyroda?” D. Gellner
karty pracy „Otocz kółkiem elementy przyrody” – 1 szt. dla każdego dziecka
książki dla dzieci nt. przyrody i ekologii – różnorodne wydawnictwa m. in. książki
sensoryczne, książki maskotki, książki-rozkładanki, książki 3D, z efektami
dźwiękowymi, z technologią AR itp.
stare gazety, kolorowe paski z papieru, kleje, flamastry (materiały do wykonania
ślimaczków)
Zestaw stwierdzeń nt. przyrody – zabawa „Prawda czy fałsz?”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Powitanie i wprowadzenie do tematu zajęć; rozmowa nt. przyrody
1.
2. Głośne odczytanie przez nauczyciela wiersza pt. „Co to jest przyroda?”
3. Omówienie z dziećmi treści wiersza; wskazanie elementów przyrody ożywionej
i nieożywionej
4. Karta pracy „Otocz kółkiem elementy przyrody” – dzieci wybierają spośród różnych
elementów te, które należą do świata przyrody (praca indywidualna)
5. Oglądanie adresowanych do dzieci wydawnictw nt. przyrody i ekologii; swobodne
wypowiedzi dzieci nt. obejrzanych książeczek
6. Wykonanie pracy plastycznej – ślimaczka ze starych gazet (praca w parach)
7.
8. Ewaluacja zajęć – swobodne wypowiedzi dzieci nt. zrealizowanych zajęć.
Podsumowanie zajęć – zabawa „Prawda czy fałsz”