Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny
dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Informacja o dziecku
Imię i nazwisko dziecka
Data urodzenia
Nr teczki dziecka
Data opracowania IPET
Nazwa i adres Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej, pod opieką której znajduje się aktualnie dziecko
Nr orzeczenia o p. k. s……. Data wydania orzeczenia ……
Rodzaj niepełnosprawności ruchowa
Zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej, pod opieką której znajduje się aktualnie dziecko:
-wskazane jest dostosowanie form, metod i tempa pracy do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka,
- stymulowanie rozwoju mowy czynnej i biernej,
- wskazane jest powolne i wyraźne zwracanie się do dziecka, budowanie krótkich zdań oraz używanie prostych i zrozumiałych dla dziewczynki zwrotów,
- wskazane jest stosowanie techniki wielokrotnego powtarzania wypowiedzi,
- wskazane są ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych,
- wskazane są ćwiczenia sprawności manualnej oraz ćwiczenia stymulujące rozwój grafomotoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wskazana jest motywacja dziecka do pokonywania trudności i podejmowania większego wysiłku poznawczego,
- wskazana jest terapia logopedyczna,
- wskazana jest terapia SI,
- wskazana jest rehabilitacja ruchowa.
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna (aktualny poziom umiejętności, zainteresowania i uzdolnienia, możliwości rozwojowe, potrzeby, funkcjonowanie emocjonalne, motywacja)
Dziewczynka urodzona o czasie z cechami hipotrofii wewnątrzmacicznej. Hospitalizowana od 4 miesiąca życia ze względu na opóźniony rozwój psychoruchowy i nieprawidłowe napięcie mięśniowe. Jest pod stałą opieka neurologa. Występują u niej zaburzania procesów samoregulacji. Dziewczynka wykazuje nadmierną reakcję na dotyk i dźwięk, a także poszukuje stymulacji wzrokowych. Według diagnozy psychologiczno-pedagogicznej:
- Rozwój poznawczy rozwija się prawidłowo.
- Rozwój społeczno-emocjonalny w normie.
- Opóźniony rozwój ruchowy.
- Zaburzony rozwój mowy.
Charakterystyka dziecka
Mocne strony :
- dziewczynka chętnie przychodzi do przedszkola,
- lubi słuchać piosenek śpiewanych przez nauczycieli i dzieci.
Słabe strony:
- brak koncentracji uwagi na zadaniu,
- w zakresie samoobsługi wymaga pomocy osoby dorosłej, potrzebuje stałej pomocy przy posiłkach, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych (nosi wkładki lub pampersa),
- brak koncentracji przy wykonywaniu zadań stolikowych i na dywanie odbywających się w grupie, potrzebuje stałej zachęty i pomocy,
- dziewczynka nie podejmuje zabaw tematycznych w kącikach, lubi wysypywać i rozrzucać zabawki lub brać je do buzi.
Sytuacja rodzinna
Dziewczynka wychowuje się w pełnej rodzinie.
Osoby uczestniczące w procesie wspomagania rozwoju
Nauczyciele prowadzący:
xxx
Nauczyciel wspomagający:
xxx
Specjaliści:
–terapeuta SI
- rehabilitacja ruchowa
- terapia logopedyczna
– muzykoterapeuta
- psycholog
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Cele do osiągnięcia w zakresie, w jakim dziecko wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej
W zakresie terapii pedagogicznej:
1. Prowadzenie działań wielozmysłowych poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców.
2. Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i samodzielności.
3. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi na określonej aktywności.
4. Kontynuowanie oddziaływań logopedycznych.
5. Kształtowanie aktywności poznawczej.
6. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała ...