Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Drużba
Data publikacji
2022-08-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
107

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

przykładowy Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych realizowany w przedszkolu z zakresu terapii ręki przygotowany na podstawie opinii sporządzonej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
 Pobierz (docx, 19,0 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

dla …… z grupy …..

rok szkolny ……..

Podstawą opracowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych były zalecenia zawarte w orzeczeniu ……. o potrzebie kształcenia specjalnego na czas pierwszego etapu edukacyjnego ze względu na niepełnosprawność - autyzm, wydanym przez ………

W pracy z uczniem szczególną uwagę należy zwrócić na:

Modelowanie pożądanych zachowań w codziennych sytuacjach

Wdrażanie dziewczynki do podejmowania wspólnych aktywności, rozwijania zdolności dzielenia pola uwagi.

Rozwijanie mowy i komunikowania się z otoczeniem.

Rozwijanie umiejętności samoobsługowych

Kształtowanie interakcji społecznych,

Stymulowanie bazowych systemów zmysłowych: dotyku, wzroku i słuchu

Zapewnianie stałości zasad, zachowanie stałego porządku zajęć- dając poczucie bezpieczeństwa,

Treści programu będą realizowane w ramach przydzielonych godzin zajęć rewalidacyjnych odbywających się jeden raz w tygodniu.

CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

wypracowanie prawidłowych reakcji na polecenia i komunikaty

wypracowanie kontaktu wzrokowego z dziewczynką

redukcja zachowań trudnych

rozwijanie motoryki małej

rozwijanie świadomości ciała , orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i współdziałania

stymulowanie rozwoju emocjonalno-społecznego

ZASADY PRACY Z UCZNIEM

stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy,

kształtowanie pozytywnej atmosfery,

poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia,

odkrycie i rozwijanie indywidualnych możliwości i uzdolnień,

dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka,

powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych,

mobilizowanie dziecka do samodzielności i aktywności,

pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń,

dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka,

stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.

DZIAŁANIA REWALIDACYJNE

Główny nacisk należy położyć na zajęcia służące stymulowaniu rozwoju, w ramach których realizowane będą:

ćwiczenia usprawniające samoobsługę dziewczynki

Kształtowanie zachowań prospołecznych: - wdrażanie do respektowania reguł i zasad obowiązujących w grupie

rozwijanie poczucia przynależności do grupy,

wdrażanie do współdziałania.

rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała

ćwiczenia sprawności motoryki dużej i małej

Ćwiczenia rozmachowe – angażujące staw barkowy

Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek (lot ptaka, szum drzew, itp.) Kreślenie kredą na tablicy, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z kaszą manną lub innym sypkim materiałem obszernych swobodnych ruchów. Zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredą, węglem, tworzenie kolorowych krat, układów pasowych.

Zamalowywanie określonej przestrzeni np. pól kwadratów, kół, prostokątów, dużych obrazów konturowych (od lewej, do prawej).

Ćwiczenia manualne- ćwiczenia przedramienia i nadgarstka

Przekładanie z ręki do ręki. Przelewanie płynu w butelce (ruch rotacyjny stawu łokciowego) Zakręcanie, odkręcanie nakrętek. Otwieranie zamków kluczem.

 Owijanie sznurka, skakanki na dłoni przez obroty nadgarstka.

Ćwiczenia dłoni i palców- ćwiczenia ruchów precyzyjnych ...