Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
dla …… z grupy …..
rok szkolny ……..
Podstawą opracowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych były zalecenia zawarte w orzeczeniu ……. o potrzebie kształcenia specjalnego na czas pierwszego etapu edukacyjnego ze względu na niepełnosprawność - autyzm, wydanym przez ………
W pracy z uczniem szczególną uwagę należy zwrócić na:
Modelowanie pożądanych zachowań w codziennych sytuacjach
Wdrażanie dziewczynki do podejmowania wspólnych aktywności, rozwijania zdolności dzielenia pola uwagi.
Rozwijanie mowy i komunikowania się z otoczeniem.
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych
Kształtowanie interakcji społecznych,
Stymulowanie bazowych systemów zmysłowych: dotyku, wzroku i słuchu
Zapewnianie stałości zasad, zachowanie stałego porządku zajęć- dając poczucie bezpieczeństwa,
Treści programu będą realizowane w ramach przydzielonych godzin zajęć rewalidacyjnych odbywających się jeden raz w tygodniu.
CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
wypracowanie prawidłowych reakcji na polecenia i komunikaty
wypracowanie kontaktu wzrokowego z dziewczynką
redukcja zachowań trudnych
rozwijanie motoryki małej
rozwijanie świadomości ciała , orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i współdziałania
stymulowanie rozwoju emocjonalno-społecznego
ZASADY PRACY Z UCZNIEM
stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy,
kształtowanie pozytywnej atmosfery,
poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia,
odkrycie i rozwijanie indywidualnych możliwości i uzdolnień,
dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka,
powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych,
mobilizowanie dziecka do samodzielności i aktywności,
pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń,
dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka,
stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.
DZIAŁANIA REWALIDACYJNE
Główny nacisk należy położyć na zajęcia służące stymulowaniu rozwoju, w ramach których realizowane będą:
ćwiczenia usprawniające samoobsługę dziewczynki
Kształtowanie zachowań prospołecznych: - wdrażanie do respektowania reguł i zasad obowiązujących w grupie
rozwijanie poczucia przynależności do grupy,
wdrażanie do współdziałania.
rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
ćwiczenia sprawności motoryki dużej i małej
Ćwiczenia rozmachowe – angażujące staw barkowy
Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek (lot ptaka, szum drzew, itp.) Kreślenie kredą na tablicy, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z kaszą manną lub innym sypkim materiałem obszernych swobodnych ruchów. Zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredą, węglem, tworzenie kolorowych krat, układów pasowych.
Zamalowywanie określonej przestrzeni np. pól kwadratów, kół, prostokątów, dużych obrazów konturowych (od lewej, do prawej).
Ćwiczenia manualne- ćwiczenia przedramienia i nadgarstka
Przekładanie z ręki do ręki. Przelewanie płynu w butelce (ruch rotacyjny stawu łokciowego) Zakręcanie, odkręcanie nakrętek. Otwieranie zamków kluczem.
Owijanie sznurka, skakanki na dłoni przez obroty nadgarstka.
Ćwiczenia dłoni i palców- ćwiczenia ruchów precyzyjnych ...