Dodaj publikację
Autor
Ewa Pielichiewicz
Data publikacji
2022-08-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat kompleksowy: Co z czego otrzymujemy? Temat dnia: Dzień chleba – z czego mamy chleb? Cel ogólny:  poznanie pracy rolnika, młynarza, piekarza i miejsc, w których pracują (pole, młyn, piekarnia); chleb jako owoc (symbol) ich ciężkiej pracy;  poznanie podstawowych gatunków zbóż oraz zapoznanie dzieci z właściwościami mąki i rodzajami pieczywa  zapoznanie dzieci z dawnymi i nowoczesnymi technologiami produkcji chleba oraz jej etapami Cele szczegółowe. Dziecko:  zna kolejne etapy powstawania pieczywa;  wie, na czym polega praca rolnika, młynarza, piekarza i zna miejsca, w których pracują: pole, młyn, piekarnia  zna narzędzia i maszyny ułatwiające wykonywanie tych pracy (traktor, siewnik, kombajn, młyn, piec)  wie, jakie składniki są potrzebne do wypieku chleba  chętnie uczestniczy w zabawach, wykonuje ćwiczenia i zadania Metody:  słowne  oglądowe  czynne Formy pracy:  grupowa  indywidualna Przebieg: 1. „Mało nas do pieczenia chleba” zabawa integracyjna przy muzyce. Najpierw dwoje dzieci krąży ze śpiewem w kółeczku i stosownie do tekstu słownego dobiera sobie kolejno dalszych uczestników zabawy. Potem, gdy kółko jest już dostatecznie duże, wymieniane z imienia dzieci odłączają się. Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, jeszcze nam, jeszcze nam Zosi tu potrzeba! Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba, więcej nam, więcej nam Zosi nie potrzeba! 2. Zagadki. Wprowadzenie do tematu zajęć. Pomocą w rozwiązaniu zagadek są ilustracje zawieszone na tablicy: Okrągły, podłużny, chrupiący i świeży. Jesz go na śniadanie, na stole w koszyku leży. Nożem go pokroisz, cienkie kromki zrobisz, dżemem posmarujesz i zdrowe kanapki z niego przygotujesz. (chleb) Pachnący chlebek w sklepie czeka na ciebie. To pan w białej czapce piecze go dla ciebie. (piekarz) Z ziarenek zrobiona i w młynie przemielona. (mąka) Wysiane w ziemię – zaczyna kiełkować, by latem złotym ziarnem zaowocować. (zboże) 3. Burza mózgów. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat chleba – co to jest chleb, co o nim wiedzą, z czego się go robi, z czym im się kojarzy, jakie znają rodzaje pieczywa (pomocą mogą być ilustracje), czy w ich domu zjada się chleb, czy dużo, jaki itp.
 Pobierz (docx, 21,1 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci 6 – letnich

Data: 16 październik 2020

Temat kompleksowy: Co z czego otrzymujemy?

Temat dnia: Dzień chleba – z czego mamy chleb?

Cel ogólny:

poznanie pracy rolnika, młynarza, piekarza i miejsc, w których pracują (pole, młyn, piekarnia); chleb jako owoc (symbol) ich ciężkiej pracy;

poznanie podstawowych gatunków zbóż oraz zapoznanie dzieci z właściwościami mąki i rodzajami pieczywa

zapoznanie dzieci z dawnymi i nowoczesnymi technologiami produkcji chleba oraz jej etapami

Cele szczegółowe. Dziecko:

zna kolejne etapy powstawania pieczywa;

wie, na czym polega praca rolnika, młynarza, piekarza i zna miejsca, w których pracują: pole, młyn, piekarnia

zna narzędzia i maszyny ułatwiające wykonywanie tych pracy (traktor, siewnik, kombajn, młyn, piec)

wie, jakie składniki są potrzebne do wypieku chleba

chętnie uczestniczy w zabawach, wykonuje ćwiczenia i zadania

Metody:

słowne

oglądowe

czynne

Formy pracy:

grupowa

indywidualna

Przebieg:

„Mało nas do pieczenia chleba” zabawa integracyjna przy muzyce.

Najpierw dwoje dzieci krąży ze śpiewem w kółeczku i stosownie do tekstu słownego dobiera sobie kolejno dalszych uczestników zabawy. Potem, gdy kółko jest już dostatecznie duże, wymieniane z imienia dzieci odłączają się.

Mało nas, mało nas

do pieczenia chleba,

jeszcze nam, jeszcze nam

Zosi tu potrzeba!

Dużo nas, dużo nas

do pieczenia chleba,

więcej nam, więcej nam

Zosi nie potrzeba!

Zagadki. Wprowadzenie do tematu zajęć. Pomocą w rozwiązaniu zagadek są ilustracje zawieszone na tablicy:

Okrągły, podłużny, chrupiący i świeży.

Jesz go na śniadanie, na stole w koszyku leży.

Nożem go pokroisz, cienkie kromki zrobisz,

dżemem posmarujesz i zdrowe kanapki z niego przygotujesz. (chleb)

Pachnący chlebek w sklepie czeka na ciebie.

To pan w białej czapce piecze go dla ciebie. (piekarz)

Z ziarenek zrobiona i w młynie przemielona. (mąka)

Wysiane w ziemię – zaczyna kiełkować, by latem złotym ziarnem zaowocować. (zboże)

Burza mózgów. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat chleba – co to jest chleb, co o nim wiedzą, z czego się go robi, z czym im się kojarzy, jakie znają rodzaje pieczywa (pomocą mogą być ilustracje), czy w ich domu zjada się chleb, czy dużo, jaki itp.

Wysłuchanie bajki „Jak powstaje chleb?” – załącznik nr 1

Skąd się bierze mąka?

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą żarno, tłumacząc, że obecnie produkuje się mąkę na skalę przemysłową, a kiedyś zwykle mielono ją w domach z wykorzystaniem żaren.

Z czego składa się chleb?

Poznanie podstawowych składników chleba – mąka, woda, sól, drożdże, zakwas. Nauczyciel prezentuje fotografie z różnymi rodzajami zbóż – pszenicą, żytem, jęczmieniem, owsem oraz roślinami, z których także produkuje się mąkę, np. kukurydza i ...