Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci 6 – letnich
Data: 16 październik 2020
Temat kompleksowy: Co z czego otrzymujemy?
Temat dnia: Dzień chleba – z czego mamy chleb?
Cel ogólny:
poznanie pracy rolnika, młynarza, piekarza i miejsc, w których pracują (pole, młyn, piekarnia); chleb jako owoc (symbol) ich ciężkiej pracy;
poznanie podstawowych gatunków zbóż oraz zapoznanie dzieci z właściwościami mąki i rodzajami pieczywa
zapoznanie dzieci z dawnymi i nowoczesnymi technologiami produkcji chleba oraz jej etapami
Cele szczegółowe. Dziecko:
zna kolejne etapy powstawania pieczywa;
wie, na czym polega praca rolnika, młynarza, piekarza i zna miejsca, w których pracują: pole, młyn, piekarnia
zna narzędzia i maszyny ułatwiające wykonywanie tych pracy (traktor, siewnik, kombajn, młyn, piec)
wie, jakie składniki są potrzebne do wypieku chleba
chętnie uczestniczy w zabawach, wykonuje ćwiczenia i zadania
Metody:
słowne
oglądowe
czynne
Formy pracy:
grupowa
indywidualna
Przebieg:
„Mało nas do pieczenia chleba” zabawa integracyjna przy muzyce.
Najpierw dwoje dzieci krąży ze śpiewem w kółeczku i stosownie do tekstu słownego dobiera sobie kolejno dalszych uczestników zabawy. Potem, gdy kółko jest już dostatecznie duże, wymieniane z imienia dzieci odłączają się.
Mało nas, mało nas
do pieczenia chleba,
jeszcze nam, jeszcze nam
Zosi tu potrzeba!
Dużo nas, dużo nas
do pieczenia chleba,
więcej nam, więcej nam
Zosi nie potrzeba!
Zagadki. Wprowadzenie do tematu zajęć. Pomocą w rozwiązaniu zagadek są ilustracje zawieszone na tablicy:
Okrągły, podłużny, chrupiący i świeży.
Jesz go na śniadanie, na stole w koszyku leży.
Nożem go pokroisz, cienkie kromki zrobisz,
dżemem posmarujesz i zdrowe kanapki z niego przygotujesz. (chleb)
Pachnący chlebek w sklepie czeka na ciebie.
To pan w białej czapce piecze go dla ciebie. (piekarz)
Z ziarenek zrobiona i w młynie przemielona. (mąka)
Wysiane w ziemię – zaczyna kiełkować, by latem złotym ziarnem zaowocować. (zboże)
Burza mózgów. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat chleba – co to jest chleb, co o nim wiedzą, z czego się go robi, z czym im się kojarzy, jakie znają rodzaje pieczywa (pomocą mogą być ilustracje), czy w ich domu zjada się chleb, czy dużo, jaki itp.
Wysłuchanie bajki „Jak powstaje chleb?” – załącznik nr 1
Skąd się bierze mąka?
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą żarno, tłumacząc, że obecnie produkuje się mąkę na skalę przemysłową, a kiedyś zwykle mielono ją w domach z wykorzystaniem żaren.
Z czego składa się chleb?
Poznanie podstawowych składników chleba – mąka, woda, sól, drożdże, zakwas. Nauczyciel prezentuje fotografie z różnymi rodzajami zbóż – pszenicą, żytem, jęczmieniem, owsem oraz roślinami, z których także produkuje się mąkę, np. kukurydza i ...