Dodaj publikację
Autor
Paulina Błażałek
Data publikacji
2022-08-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera wprowadzenie do ciekawej metody aktywizującej, mającej szerokie zastosowanie np. na lekcjach podsumowujących. Poprzez rozwiązywanie zagadek detektywistycznych, uczeń systematyzuje zdobytą dotychczas na lekcjach wiedzę i utrwala ją w prosty i atrakcyjny sposób.
 Pobierz (pdf, 76,5 KB)

Podgląd treści

Metoda Escape Room

Od wielu lat w szkołach podstawowych i średnich wykorzystywane są niezliczone

metody nauczania, mające na celu zaktywizowanie uczniów na lekcjach przyrody. Wśród

najbardziej popularnych znaleźć można metodę projektu, drzewko decyzyjne, doświadczenia

uczniowskie czy burze mózgów. Nie lada wyzwaniem dla nauczyciela chemii czy fizyki, jest

zorganizowanie atrakcyjnej dla każdego ucznia lekcji podsumowującej. Ze względu na różne

zainteresowania uczniów, pasje czy predyspozycje, dobrym wyjściem z sytuacji będzie

zorganizowanie zajęć zawierających w sobie wiedzę z danego działu, ale również zaszyfrowane

zagadki, quizy, grafiki czy kody możliwe do odczytu jedynie przy użyciu telefonu. Takie

łączenie aktywności niektórzy nazywają metodą Escape Roomu.

Escape Room, czyli popularny Pokój Zagadek, stał się modny wśród młodzieży ze

względu na swój łatwy dostęp, atrakcyjną formę i emocjonujący przebieg. Polega na

rozwiązaniu postawionej przed uczestnikami zagadki, której rozwikłanie umożliwi wydostanie

się z jakiegoś pomieszczenia. Ten rodzaj zabawy w prosty sposób można przenieść w szkolne

mury i wykorzystać go jako sposób na podsumowanie widomości. Wspomniana wyżej metoda

skupia w sobie kilka rodzajów metod aktywizujących tzn. integracyjną – uczniowie uczą się

właściwej komunikacji w grupie w której pracują, twórczego rozwiązywania problemów –

łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką, dyskusyjną – prezentowanie własnych poglądów czy

gra dydaktyczna – przestrzeganie reguł i zdrowej rywalizacji w celu odniesienia sukcesu.

Każdy nauczyciel wie, że powtarzanie wiadomości jest kluczowe i niezbędne do

trwałego przyswojenia wiedzy. Częstym problemem na lekcjach np. fizyki jest monotonne

powtarzanie wzorów i praw, które większość uczniów i tak wyprze z pamięci. Rozwiązaniem

może stać się przyswajanie wiedzy przez zabawę. Mózg, nie tylko małego dziecka, lubi

doznania sensoryczne. Dzięki metodzie „przemycania” wiedzy w zagadkach pobudzone zostają

wszystkie zmysły. Uczestnicy zabawy, poprzez zaangażowanie emocjonalne,

lepiej

przyswajają informacje, chętniej szukają ich i zauważają zdobytą w szkole wiedze w życiu

codziennym. W świetle neurodydaktyki to bardzo skuteczne narzędzie, które nie tylko

zapewnia dawkę emocji, ale jest także skutecznym sposobem do odkrywania wiedzy.

Dlaczego zatem metoda ta jest dość rzadko wykorzystywana? Odpowiedź jest prosta.

Wymaga bardzo dużego zaangażowania ze strony nauczyciela, gdyż charakteryzuje się ściśle

sprecyzowanym porządkiem i sposobem realizacji. Osoba kierująca grą – nauczyciel – musi

ustalić fabułę gry (wykorzystanie realizowanego na lekcjach, z danego działu, materiału

dydaktycznego), wymyślić zagadki (przewidzieć kilka / kilkanaście dróg rozwiązania),

zaaranżować sale lekcyjną (przygotować pomoce: skrzynki z kodami, pytaniami, kody QR do

odczytywania zakodowanych wiadomości, zagadki, które łączą w sobie szkolną widzę z tą

z życia codziennego) oraz wykonać instrukcje i zasady gry. Nieodłącznym elementem metody

Escape Roomu

jest zatem połączenie nowoczesnych

technologii z analogią czyli ...