Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Metoda Escape Room
Od wielu lat w szkołach podstawowych i średnich wykorzystywane są niezliczone
metody nauczania, mające na celu zaktywizowanie uczniów na lekcjach przyrody. Wśród
najbardziej popularnych znaleźć można metodę projektu, drzewko decyzyjne, doświadczenia
uczniowskie czy burze mózgów. Nie lada wyzwaniem dla nauczyciela chemii czy fizyki, jest
zorganizowanie atrakcyjnej dla każdego ucznia lekcji podsumowującej. Ze względu na różne
zainteresowania uczniów, pasje czy predyspozycje, dobrym wyjściem z sytuacji będzie
zorganizowanie zajęć zawierających w sobie wiedzę z danego działu, ale również zaszyfrowane
zagadki, quizy, grafiki czy kody możliwe do odczytu jedynie przy użyciu telefonu. Takie
łączenie aktywności niektórzy nazywają metodą Escape Roomu.
Escape Room, czyli popularny Pokój Zagadek, stał się modny wśród młodzieży ze
względu na swój łatwy dostęp, atrakcyjną formę i emocjonujący przebieg. Polega na
rozwiązaniu postawionej przed uczestnikami zagadki, której rozwikłanie umożliwi wydostanie
się z jakiegoś pomieszczenia. Ten rodzaj zabawy w prosty sposób można przenieść w szkolne
mury i wykorzystać go jako sposób na podsumowanie widomości. Wspomniana wyżej metoda
skupia w sobie kilka rodzajów metod aktywizujących tzn. integracyjną – uczniowie uczą się
właściwej komunikacji w grupie w której pracują, twórczego rozwiązywania problemów –
łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką, dyskusyjną – prezentowanie własnych poglądów czy
gra dydaktyczna – przestrzeganie reguł i zdrowej rywalizacji w celu odniesienia sukcesu.
Każdy nauczyciel wie, że powtarzanie wiadomości jest kluczowe i niezbędne do
trwałego przyswojenia wiedzy. Częstym problemem na lekcjach np. fizyki jest monotonne
powtarzanie wzorów i praw, które większość uczniów i tak wyprze z pamięci. Rozwiązaniem
może stać się przyswajanie wiedzy przez zabawę. Mózg, nie tylko małego dziecka, lubi
doznania sensoryczne. Dzięki metodzie „przemycania” wiedzy w zagadkach pobudzone zostają
wszystkie zmysły. Uczestnicy zabawy, poprzez zaangażowanie emocjonalne,
lepiej
przyswajają informacje, chętniej szukają ich i zauważają zdobytą w szkole wiedze w życiu
codziennym. W świetle neurodydaktyki to bardzo skuteczne narzędzie, które nie tylko
zapewnia dawkę emocji, ale jest także skutecznym sposobem do odkrywania wiedzy.
Dlaczego zatem metoda ta jest dość rzadko wykorzystywana? Odpowiedź jest prosta.
Wymaga bardzo dużego zaangażowania ze strony nauczyciela, gdyż charakteryzuje się ściśle
sprecyzowanym porządkiem i sposobem realizacji. Osoba kierująca grą – nauczyciel – musi
ustalić fabułę gry (wykorzystanie realizowanego na lekcjach, z danego działu, materiału
dydaktycznego), wymyślić zagadki (przewidzieć kilka / kilkanaście dróg rozwiązania),
zaaranżować sale lekcyjną (przygotować pomoce: skrzynki z kodami, pytaniami, kody QR do
odczytywania zakodowanych wiadomości, zagadki, które łączą w sobie szkolną widzę z tą
z życia codziennego) oraz wykonać instrukcje i zasady gry. Nieodłącznym elementem metody
Escape Roomu
jest zatem połączenie nowoczesnych
technologii z analogią czyli ...