Dodaj publikację
Autor
Angelika Rutkowska
Data publikacji
2022-08-16
Średnia ocena
5,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Czym są ćwiczenia śródlekcyjne? Co jest ich celem? Wskazówki metodyczno - organizacyjne związane z ich wykorzystaniem. Tok ćwiczeń. Przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych.
 Pobierz (pdf, 142,8 KB)

Podgląd treści

Ćwiczenia śródlekcyjne w edukacji wczesnoszkolnej.

Wielogodzinne przebywanie dziecka w szkole w pozycji siedzącej jest czynnikiem
szkodliwie wpływającym na rozwój jego organizmu. Dzieciom z nadpobudliwością ruchową
trudno jest skoncentrować swoją uwagę przez dłuższy czas. Z tego powodu powinno się
stosować ćwiczenia śródlekcyjne na każdej lekcji. Ćwiczenia śródlekcyjne należy stosować
codziennie, tak by stały się integralną częścią zajęć i podnosiły efektywność pracy.

Celem tego rodzaju ćwiczeń jest stworzenie takich warunków na zajęciach, które
pozwolą zrelaksować uczniów, odprężyć nerwowo i psychicznie. Powinny trwać od 2-5 minut,
być łatwe, proste, dynamiczne, atrakcyjne i znane dzieciom, mieć charakter korektywny,
rozluźniający
rytmiczno-gimnastycznymi
z akompaniamentem muzyki.

ćwiczeniami

być

i

oddechowy

lub

Celem ćwiczeń śródlekcyjnych jest przede wszystkim:

- przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia gromadzonego w ciągu dnia
pracy ucznia,

- ożywienie funkcji wegetatywnych,

- korekcja postawy poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-stawowo-
mięśniowy,

- odciążenie analizatora wzrokowego i słuchowego,

- kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku w czasie pracy
umysłowej w szkole i w domu.

Ćwiczenia te powinny być stosowane na każdej lekcji. Sygnałem do rozpoczęcia ćwiczeń są
zaobserwowane przez nauczyciela objawy zmęczenia i znużenia uczniów: spadek percepcji,
gwar, oznaki niepokoju lub apatii. Odbywają się one w sali lekcyjnej i przy otwartych oknach.
Należy stosować takie ustawienia, szyki i pozycje, by zapewnić ćwiczącym bezpieczeństwo i
swobodę ruchu.

Wskazówki metodyczno – organizacyjne:

- Przerwa na przeprowadzenie ćwiczeń powinna trwać od 2 do 3 minut.

- Należy ją organizować zawsze wtedy, gdy nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów.

-Ćwiczenia powinny być prowadzone przy otwartych oknach.

- Należy dążyć do wytworzenia atmosfery radości, pogody i swobody ruchu.

- Należy uwzględniać przede wszystkim te ćwiczenia, które uaktywniają narządy ruchu
męczące się najbardziej wskutek jednostronnej i często niewłaściwej postawy ucznia podczas
pracy.

Tok ćwiczeń stosowanych w przerwach śródlekcyjnych powinien składać się z pięciu pozycji
uszeregowanych według następującego schematu:

1. ćwiczenia ramion i szyi;
2. ćwiczenia ramion i nóg;
3. ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach;
4. marsze, biegi, podskoki;
5. ćwiczenia oddechowe lub śpiew.

Przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych:

ZESTAW I
1. „Potakiwanie i przeczenie” Postawa swobodna. Wolne skręty głowy w lewo i prawo,
wymawiać „nie, nie, nie” – wolne skłony głowy w przód i tył, wymawiać „tak, tak”
2. „Huśtawka” w staniu stopy złączone. Swobodne ruchy wahadłowe ramion w przód i tył, aż
do zatoczenia całego koła do przodu i ku tyłowi, rytmicznie powtarzać.
3. „Małe piłeczki” stopy złączone, wspięcie, podskoki w miejscu obunóż na palcach.
4. „Łapanie motyla” w staniu szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości
głowy lub wyżej ...