Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ćwiczenia śródlekcyjne w edukacji wczesnoszkolnej.
Wielogodzinne przebywanie dziecka w szkole w pozycji siedzącej jest czynnikiem
szkodliwie wpływającym na rozwój jego organizmu. Dzieciom z nadpobudliwością ruchową
trudno jest skoncentrować swoją uwagę przez dłuższy czas. Z tego powodu powinno się
stosować ćwiczenia śródlekcyjne na każdej lekcji. Ćwiczenia śródlekcyjne należy stosować
codziennie, tak by stały się integralną częścią zajęć i podnosiły efektywność pracy.
Celem tego rodzaju ćwiczeń jest stworzenie takich warunków na zajęciach, które
pozwolą zrelaksować uczniów, odprężyć nerwowo i psychicznie. Powinny trwać od 2-5 minut,
być łatwe, proste, dynamiczne, atrakcyjne i znane dzieciom, mieć charakter korektywny,
rozluźniający
rytmiczno-gimnastycznymi
z akompaniamentem muzyki.
ćwiczeniami
być
i
oddechowy
lub
Celem ćwiczeń śródlekcyjnych jest przede wszystkim:
- przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia gromadzonego w ciągu dnia
pracy ucznia,
- ożywienie funkcji wegetatywnych,
- korekcja postawy poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-stawowo-
mięśniowy,
- odciążenie analizatora wzrokowego i słuchowego,
- kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku w czasie pracy
umysłowej w szkole i w domu.
Ćwiczenia te powinny być stosowane na każdej lekcji. Sygnałem do rozpoczęcia ćwiczeń są
zaobserwowane przez nauczyciela objawy zmęczenia i znużenia uczniów: spadek percepcji,
gwar, oznaki niepokoju lub apatii. Odbywają się one w sali lekcyjnej i przy otwartych oknach.
Należy stosować takie ustawienia, szyki i pozycje, by zapewnić ćwiczącym bezpieczeństwo i
swobodę ruchu.
Wskazówki metodyczno – organizacyjne:
- Przerwa na przeprowadzenie ćwiczeń powinna trwać od 2 do 3 minut.
- Należy ją organizować zawsze wtedy, gdy nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów.
-Ćwiczenia powinny być prowadzone przy otwartych oknach.
- Należy dążyć do wytworzenia atmosfery radości, pogody i swobody ruchu.
- Należy uwzględniać przede wszystkim te ćwiczenia, które uaktywniają narządy ruchu
męczące się najbardziej wskutek jednostronnej i często niewłaściwej postawy ucznia podczas
pracy.
Tok ćwiczeń stosowanych w przerwach śródlekcyjnych powinien składać się z pięciu pozycji
uszeregowanych według następującego schematu:
1. ćwiczenia ramion i szyi;
2. ćwiczenia ramion i nóg;
3. ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach;
4. marsze, biegi, podskoki;
5. ćwiczenia oddechowe lub śpiew.
Przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych:
ZESTAW I
1. „Potakiwanie i przeczenie” Postawa swobodna. Wolne skręty głowy w lewo i prawo,
wymawiać „nie, nie, nie” – wolne skłony głowy w przód i tył, wymawiać „tak, tak”
2. „Huśtawka” w staniu stopy złączone. Swobodne ruchy wahadłowe ramion w przód i tył, aż
do zatoczenia całego koła do przodu i ku tyłowi, rytmicznie powtarzać.
3. „Małe piłeczki” stopy złączone, wspięcie, podskoki w miejscu obunóż na palcach.
4. „Łapanie motyla” w staniu szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości
głowy lub wyżej ...