Dodaj publikację
Autor
Anna Baranowska
Data publikacji
2022-08-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji chemii w klasie 7 dotyczący odczynu roztworu, skali pH i wskaźników kwasowo- zasadowych. Scenariusz zawiera przykładową notatkę, opis doświadczenia, efekty i przykłady pracy domowej.
 Pobierz (docx, 683,7 KB)

Podgląd treści

Anna Baranowska, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie

Scenariusz lekcji chemii dla klasy VII.

Temat: Odczyn roztworu. Skala pH. Wskaźniki kwasowo- zasadowe.

Cele lekcji:Uczeń wie:

- co to jest odczyn roztworu i od czego zależy;

- kiedy roztwór wykazuje odczyn kwaśny, zasadowy lub obojętny;

- co to jest i od czego zależy skala pH;

- jakie jest praktyczne zastosowanie skali pH.

Uczeń potrafi:

- zbadać odczyn roztworu za pomocą znanych wskaźników;

- oznaczyć pH roztworu za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego;

- określić odczyn roztworu na podstawie jego pH.

Metody dydaktyczne:

- słowna - pogadanka;

- doświadczalna - uczniowskie ćwiczenia laboratoryjne.

Środki dydaktyczne:Sprzęt: kartka z wydrukowaną tabelą (4x5) włożona do koszulki na dokumenty, pipety Pasteura, statyw do probówek, probówki

Odczynniki: wskaźniki kwasowo- zasadowe (roztwór fenoloftaleiny, roztwór oranżu metylowego, papierek wskaźnikowy, wywar z czerwonej kapusty), roztwory o odczynach kwasowym, zasadowym, obojętnym (np. kwas octowy, wodorotlenek wapnia, mydło, proszek do prania, cytryna, mleko, sok z kwaszonych ogórków, sok owocowy, soda, woda, cola).Przebieg lekcji:Część nawiązująca:

- przypomnienie definicji zasad;

- przypomnienie przebiegu dysocjacji zasad;

- przypomnienie co to są wskaźniki, jakie wskaźniki spotykamy w pracowni chemicznej, a jakie można sporządzić w domu.

Część właściwa:

1. Wyjaśnienie pojęcia odczynu roztworu i skali pH.

2. Sporządzenie i uzupełnienie sketchnotki (źródło Bio-chemiczne sketchnotki) w celu zapamiętania nowych pojęć

3. Przeprowadzenie przez uczniów doświadczenia, którego celem jest przygotowanie wzorcowej skali barw wskaźników w zależności od odczynów (Chemia Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej MAC EDUKACJA)

Uczniowie sprawdzają za pomocą papierków wskaźnikowych odczyny przygotowanych w probówkach (i podpisanych) roztworów.

Korzystając z przygotowanych odczynników uczniowie nanoszą pipetą na odpowiednim prostokącie po kropli z dwóch odczynników. Papierek uniwersalny dzielą na trzy części i umieszczają na folii w odpowiednich kroplach roztworu.

roztwór fenoloftaleiny

roztwór oranżu metylowego

papierek wskaźnikowy

wywar z czerwonej kapusty

roztwór o odczynie kwasowym

roztwór o odczynie obojętnym

roztwór o odczynie zasadowym

Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski, tworzą kartę wzorcową zabarwienia wskaźników kwasowo- zasadowych w zależności od odczynów. Karta będzie potrzebna do omawiania zagadnień z kolejnych działów.

NAZWA WSKAŹNIKA

BARWA WSKAŹNIKA W ROZTWORZE O ODCZYNIE

KWASOWYM

OBOJĘTNYM

ZASADOWYM

UNIWERSALNY PAPIEREK WSKAŹNIKOWY

od POMARAŃCZOWEJ do CZERWONEJ

ŻÓŁTA

od ZIELONEJ do GRANATOWEJ

FENOLOFTALEINA

BEZBARWNA

BEZBARWNA

MALINOWA

ORANŻ METYLOWY

CZERWONA

POMARAŃCZOWA

ŻÓŁTA

WYWAR Z CZERWONEJ KAPUSTY

CZERWONA

FIOLETOWA

ZIELONA

Dlaczego dany wskaźnik zmienia zabarwienie w roztworach wszystkich kwasów na taki sam kolor?

Nauczyciel zapisuje na tablicy równanie reakcji dysocjacji kwasu i zasady. Wyjaśnia, że obecność kationów wodorowych decyduje o zmianie barwy wskaźników w roztworach kwasów. W roztworach zasad znajdują się ...