Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Baranowska, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie
Scenariusz lekcji chemii dla klasy VII.
Temat: Odczyn roztworu. Skala pH. Wskaźniki kwasowo- zasadowe.
Cele lekcji:Uczeń wie:
- co to jest odczyn roztworu i od czego zależy;
- kiedy roztwór wykazuje odczyn kwaśny, zasadowy lub obojętny;
- co to jest i od czego zależy skala pH;
- jakie jest praktyczne zastosowanie skali pH.
Uczeń potrafi:
- zbadać odczyn roztworu za pomocą znanych wskaźników;
- oznaczyć pH roztworu za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego;
- określić odczyn roztworu na podstawie jego pH.
Metody dydaktyczne:
- słowna - pogadanka;
- doświadczalna - uczniowskie ćwiczenia laboratoryjne.
Środki dydaktyczne:Sprzęt: kartka z wydrukowaną tabelą (4x5) włożona do koszulki na dokumenty, pipety Pasteura, statyw do probówek, probówki
Odczynniki: wskaźniki kwasowo- zasadowe (roztwór fenoloftaleiny, roztwór oranżu metylowego, papierek wskaźnikowy, wywar z czerwonej kapusty), roztwory o odczynach kwasowym, zasadowym, obojętnym (np. kwas octowy, wodorotlenek wapnia, mydło, proszek do prania, cytryna, mleko, sok z kwaszonych ogórków, sok owocowy, soda, woda, cola).Przebieg lekcji:Część nawiązująca:
- przypomnienie definicji zasad;
- przypomnienie przebiegu dysocjacji zasad;
- przypomnienie co to są wskaźniki, jakie wskaźniki spotykamy w pracowni chemicznej, a jakie można sporządzić w domu.
Część właściwa:
1. Wyjaśnienie pojęcia odczynu roztworu i skali pH.
2. Sporządzenie i uzupełnienie sketchnotki (źródło Bio-chemiczne sketchnotki) w celu zapamiętania nowych pojęć
3. Przeprowadzenie przez uczniów doświadczenia, którego celem jest przygotowanie wzorcowej skali barw wskaźników w zależności od odczynów (Chemia Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej MAC EDUKACJA)
Uczniowie sprawdzają za pomocą papierków wskaźnikowych odczyny przygotowanych w probówkach (i podpisanych) roztworów.
Korzystając z przygotowanych odczynników uczniowie nanoszą pipetą na odpowiednim prostokącie po kropli z dwóch odczynników. Papierek uniwersalny dzielą na trzy części i umieszczają na folii w odpowiednich kroplach roztworu.
roztwór fenoloftaleiny
roztwór oranżu metylowego
papierek wskaźnikowy
wywar z czerwonej kapusty
roztwór o odczynie kwasowym
roztwór o odczynie obojętnym
roztwór o odczynie zasadowym
Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski, tworzą kartę wzorcową zabarwienia wskaźników kwasowo- zasadowych w zależności od odczynów. Karta będzie potrzebna do omawiania zagadnień z kolejnych działów.
NAZWA WSKAŹNIKA
BARWA WSKAŹNIKA W ROZTWORZE O ODCZYNIE
KWASOWYM
OBOJĘTNYM
ZASADOWYM
UNIWERSALNY PAPIEREK WSKAŹNIKOWY
od POMARAŃCZOWEJ do CZERWONEJ
ŻÓŁTA
od ZIELONEJ do GRANATOWEJ
FENOLOFTALEINA
BEZBARWNA
BEZBARWNA
MALINOWA
ORANŻ METYLOWY
CZERWONA
POMARAŃCZOWA
ŻÓŁTA
WYWAR Z CZERWONEJ KAPUSTY
CZERWONA
FIOLETOWA
ZIELONA
Dlaczego dany wskaźnik zmienia zabarwienie w roztworach wszystkich kwasów na taki sam kolor?
Nauczyciel zapisuje na tablicy równanie reakcji dysocjacji kwasu i zasady. Wyjaśnia, że obecność kationów wodorowych decyduje o zmianie barwy wskaźników w roztworach kwasów. W roztworach zasad znajdują się ...