Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY
Edukacyjno-Wychowawczy
„TEMATY WRAŻLIWE-NIEKŁOPTLIWE”
Autor:
mgr Iwona Wiśniewska
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
„Tematy wrażliwe-niekłopotliwe to program edukacyjno-wychowawczy pokazujący, że niepełnosprawność to inne odczuwanie, widzenie, a czasem inne rozumienie świata. Dzieci w sposób naturalny są otwarte na inność, ja chciałabym w nich tą otwartość podtrzymać i sprawić, aby niepełnosprawność nie była tematem tabu w ich środowisku. Podczas zajęć uczniowie dostrzegą, że osoby niepełnosprawne nie składają się tylko ze swojej odmienności i choroby, ale mają swoje potrzeby, zainteresowania i marzenia.
W ramach programu uczestnicy wysłuchają historii opowiedzianych przez niepełnosprawne dzieci oraz wezmą udział w zabawach praktycznych dzięki, czemu zetkną się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawni rówieśnicy.
Program powstał w przekonaniu, że budowanie właściwych relacji między dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi zintegruje społeczność uczniowską co pozytywnie wpłynie na życie naszej szkoły
Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem.
Proponowany program powstał w oparciu o ustawy:
ODBIORCA PROGRAMU
Uczniowie oddziałów: 1 a, 2 a, 3 a.
CZAS REALIZACJI
Wdrożenie programu nastąpi w październiku 2022 roku. Zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu w każdym oddziale w roku szkolnym 2022/2023.
CELE PROGRAMU
Cele główne:
• Zapoznanie się z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
• Kształtowanie postaw tolerancyjnych wobec osób niepełnosprawnych,
• Wychowanie do takich wartości jak szacunek, wrażliwość, empatia wobec osób niepełnosprawnych.
• Pogłębienie wiedzy na temat trudności osób niepełnosprawnych.
• Uczenie się zasad kulturalnego zachowania wobec osób niepełnosprawnych- jak pomagać, by ich nie urazić.
• Integracja zespołu klasowego.
Cele szczegółowe:
• Kształtowanie postawy empatii wśród dzieci.
• Dostrzeganie podobieństw i różnic między ludźmi.
• Kształtowanie szacunku wobec osób różniących się od nas zarówno wyglądem, zachowaniem jak i cechami niewidocznymi na tzw. „pierwszy rzut oka” np. autyzm, niepełnosprawność intelektualna
• Budowanie przyjaznego klimatu integracji.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
➢ ZASADY REALIZACJI
• Uwzględnianie zasad bezpieczeństwa (ograniczenie czynności z ostrymi narzędziami, dbanie o higienę pracy).
• Dostosowywanie treści i czynności do możliwości dziecka.
• Dostosowywanie treści i form pracy do możliwości sali lekcyjnej i warunków w niej panujących.
• Kształtowanie pozytywnej samooceny w pracy zespołowej.
➢ METODY PRACY
• Pogadanka, opis, pokaz i obserwacja, praca z tekstem, opowiadanie.
• Prace plastyczne, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia manualne, elementy dramy.
➢ FORMY PRACY
• Praca z grupą, praca indywidualna jednolita i zróżnicowana.
➢ ŚRODKI PRACY
• Książka „Duże sprawy w małych głowach”, zdjęcia, puzzle, produkty żywnościowe, materiały odzieżowe, płyta z muzyką relaksacyjną, instrumenty muzyczne, materiały plastyczne, alfabet Braille’a.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Poznanie i zrozumienie potrzeb ludzi z niepełnosprawnością.
2. Niepełnosprawność sensoryczna. Poczuj to sam – poznanie funkcjonowania zmysłów ...