Dodaj publikację
Autor
Iwona Wiśniewska
Data publikacji
2022-09-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program będzie realizowany w klasach z oddziałami integracyjnymi 1-3 w Szkole Podstawowej. Ma na celu pogłębienie wiedzy na temat osób niepełnosprawnych, kształtowanie postawy empatycznej, integrację zespołu klasowego. W ramach programu uczestnicy wysłuchają historii opowiedzianych przez niepełnosprawne dzieci oraz wezmą udział w zabawach praktycznych dzięki, czemu zetkną się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawni rówieśnicy.
 Pobierz (doc, 58,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM WŁASNY
Edukacyjno-Wychowawczy
„TEMATY WRAŻLIWE-NIEKŁOPTLIWE”

Autor:
mgr Iwona Wiśniewska

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

„Tematy wrażliwe-niekłopotliwe to program edukacyjno-wychowawczy pokazujący, że niepełnosprawność to inne odczuwanie, widzenie, a czasem inne rozumienie świata. Dzieci w sposób naturalny są otwarte na inność, ja chciałabym w nich tą otwartość podtrzymać i sprawić, aby niepełnosprawność nie była tematem tabu w ich środowisku. Podczas zajęć uczniowie dostrzegą, że osoby niepełnosprawne nie składają się tylko ze swojej odmienności i choroby, ale mają swoje potrzeby, zainteresowania i marzenia.
W ramach programu uczestnicy wysłuchają historii opowiedzianych przez niepełnosprawne dzieci oraz wezmą udział w zabawach praktycznych dzięki, czemu zetkną się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawni rówieśnicy.
Program powstał w przekonaniu, że budowanie właściwych relacji między dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi zintegruje społeczność uczniowską co pozytywnie wpłynie na życie naszej szkoły
Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem.

Proponowany program powstał w oparciu o ustawy:

ODBIORCA PROGRAMU
Uczniowie oddziałów: 1 a, 2 a, 3 a.

CZAS REALIZACJI
Wdrożenie programu nastąpi w październiku 2022 roku. Zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu w każdym oddziale w roku szkolnym 2022/2023.

CELE PROGRAMU

Cele główne:
• Zapoznanie się z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
• Kształtowanie postaw tolerancyjnych wobec osób niepełnosprawnych,
• Wychowanie do takich wartości jak szacunek, wrażliwość, empatia wobec osób niepełnosprawnych.
• Pogłębienie wiedzy na temat trudności osób niepełnosprawnych.
• Uczenie się zasad kulturalnego zachowania wobec osób niepełnosprawnych- jak pomagać, by ich nie urazić.
• Integracja zespołu klasowego.

Cele szczegółowe:
• Kształtowanie postawy empatii wśród dzieci.
• Dostrzeganie podobieństw i różnic między ludźmi.
• Kształtowanie szacunku wobec osób różniących się od nas zarówno wyglądem, zachowaniem jak i cechami niewidocznymi na tzw. „pierwszy rzut oka” np. autyzm, niepełnosprawność intelektualna
• Budowanie przyjaznego klimatu integracji.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:

➢ ZASADY REALIZACJI
• Uwzględnianie zasad bezpieczeństwa (ograniczenie czynności z ostrymi narzędziami, dbanie o higienę pracy).
• Dostosowywanie treści i czynności do możliwości dziecka.
• Dostosowywanie treści i form pracy do możliwości sali lekcyjnej i warunków w niej panujących.
• Kształtowanie pozytywnej samooceny w pracy zespołowej.

➢ METODY PRACY
• Pogadanka, opis, pokaz i obserwacja, praca z tekstem, opowiadanie.
• Prace plastyczne, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia manualne, elementy dramy.

➢ FORMY PRACY
• Praca z grupą, praca indywidualna jednolita i zróżnicowana.

➢ ŚRODKI PRACY
• Książka „Duże sprawy w małych głowach”, zdjęcia, puzzle, produkty żywnościowe, materiały odzieżowe, płyta z muzyką relaksacyjną, instrumenty muzyczne, materiały plastyczne, alfabet Braille’a.

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Poznanie i zrozumienie potrzeb ludzi z niepełnosprawnością.
2. Niepełnosprawność sensoryczna. Poczuj to sam – poznanie funkcjonowania zmysłów ...