Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
DZIECKO W ŚWIECIE WARTOŚCI
Wartości nie są czymś oczywistym. Nie rodzimy się z ich znajomością czy umiejętnością kierowania nimi. Dlatego czymś ważnym i oczywistym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do nauki wartości by miały szansę posługiwać się nimi. Musimy pamiętać, że wartości przede wszystkim wynosimy z domu rodzinnego, a przedszkole jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu. Mocny system wartości i umiejętności ich stosowania w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko. Należy nauczyć dzieci:
jak być przyzwoitym człowiekiem,
jak budować dobre relacje z rówieśnikami,
jak dokonywać właściwych wyborów.
Należy uczyć wartości moralnych gdyż brak wartości stanowi zagrożenie dla świata. Najważniejsza w nauczaniu wartości powinna być świadomość dorosłych, że nie teoria, lecz ich własny przykład i zachowania najgłośniej przemawiają do dzieci. Trzeba być jednak uważnym, by praktykowane przez nas wartości w życiu codziennym, były spójne z tymi, których nauczamy. Wychowując dzieci trzeba pamiętać o tym, iż uczy się ono w zależności od środowiska, w którym żyje.
Pedagog Rafał Ryszka stworzył dziecięcy system wartości, który w formie zawartych pytań jest apelem do dorosłych.
Skąd mam wiedzieć, co to są wartości - pokaż mi je wszystkie.
Skąd mam wiedzieć, jak bronić swoich wartości - pokaż mi, jak się to robi.
Skąd mam wiedzieć, co jest ważne - pokaż mi, co jest najważniejsze.
Skąd mam wiedzieć, że wartości nabywa się od najmłodszych lat, a nie dopiero jak „dorosnę” - pokazuj mi dobre wartości od urodzenia, a nie czekaj na właściwy moment.
Skąd mam wiedzieć, że pieniądze, sława, pośpiech to fałszywa droga - przecież pozwalasz mi słuchać bez przerwy, że to jest najważniejsze w życiu.
Skąd mam wiedzieć, że złego przykładu nie dają mi „inni”, „ludzkość”, tylko TY. A jeśli od CIEBIE nauczę się dobrych zasad, – co obchodzi mnie zły przykład „ludzkości”.
Przecież tego, co najważniejsze w życiu nie nauczę się z książek, oglądając telewizję, słuchając piosenek czy słuchając wszystkich dorosłych - tylko obserwując Ciebie.
Najważniejsze wartości to:
1. Szacunek2. Uczciwość3. Odpowiedzialność4. Odwaga5. Samodyscyplina6. Pokojowość7. Sprawiedliwość8. Szczęście, optymizm, humor9. Przyjaźń i miłość10. Solidarność11. Piękno12. Mądrość
Praca nad każdą z powyższych wartości, to omówienie jej sensu przy okazji wspólnych lektur, oglądanych filmów, obserwowanych i doświadczanych sytuacji życiowych. Dyskutowanie z dziećmi o konsekwencjach stosowania i zaniechania tych wartości. Wyrażania dzieciom uznania, gdy będą postępować zgodnie z nimi.Warunkiem skutecznego wprowadzania wartości jest zapewnienie dzieciom uwagi dorosłych (rodziców, nauczycieli) właściwego kontaktu wzrokowego, fizycznego. Do tego potrzebny jest CZAS.
A CZAS to:C- cierpliwośćZ- zachwytA- akceptacjaS- szacunek