Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ Z ELEMENTAMI ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYMI KOMPETENCJE EMOCJANALNO- SPOŁECZNE
NA ROK 2022/2023
Celem ogólnym stworzonego przeze mnie programu zajęć świetlicowych z elementami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości poprzez rozbudzanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności z uwzględnieniem misji szkoły i
poprawa funkcjonowania społecznego dzieci poprzez nabycie przez nie nowych umiejętności, odreagowanie napięć emocjonalnych, naukę nowych zachowań akceptowanych społecznie oraz doświadczeń korygujących ich sądy urazowe o świecie.
Zajęcia są ukierunkowane na realizację celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.
Cele terapeutyczne:
tworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć
wyrażanie emocji poprzez mimikę, gesty, a także z wykorzystaniem muzyki i środków plastycznych
propagowanie zasad kultury
budowanie pozytywnego obrazu siebie – zwiększenie poczucia własnej wartości
uzyskanie naprawczych doświadczeń emocjonalnych, które umożliwią wystąpienie zmian w zachowaniu
budowanie motywacji do zachowań prozdrowotnych
kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia
kształtowanie otwartości na problemy innego człowieka
Cele edukacyjne:
przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym oraz samodzielności i otwartości na wiedzę
rozwijanie dociekliwości poznawczej w życiu
wyrabianie umiejętności odróżniania dobra od zła oraz dialogu i rozumienia innych
kształtowanie wrażliwości uczuciowej uczniów.
dostarczanie dzieciom wiedzy na temat uczuć
rozpoznawanie i nazywanie uczuć u siebie i u innych
rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem
wypracowanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
umiejętność zachowania się i reagowania w nagłych, niebezpiecznych sytuacjach
rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych społecznie, korygowanie zachowań niepożądanych
Cele rozwojowe:
propagowanie reguł komunikacji interpersonalnej
budowanie prawidłowych relacji dziecko-rodzice
poznanie siebie i swoich potrzeb
poznanie swoich mocnych i słabych stron
kształtowanie podstawowych nawyków współżycia w grupie
zgodna praca w zespole, współdziałanie z innymi
rozróżnianie zachowań adekwatnych i nieadekwatnych do sytuacji
dostarczanie i kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań
Zadania:
zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w czasie przebywania w świetlicy
zapoznanie uczniów z zasadami przebywania w świetlicy, na terenie szkoły. poruszania się po drogach, regulaminami dowozów
• wprowadzenie zasad i norm oraz realizacja ich podczas zajęć
• umożliwienie dziecku wglądu w siebie, poznania innych ludzi, rozwój empatii
• nauka autoprezentacji i dowartościowanie dziecka
• nauka współdziałania w grupie i nabycie umiejętności komunikowania się z innymi
umożliwianie uczniom uczenia się i odrabiania lekcji
nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach i udzielanie podopiecznym pomocy w rozwiazywaniu ich problemów
stwarzanie okazji do nabywania przez dziecko doświadczeń, które spowodują zmianę zachowań, sądów o rzeczywistości i umożliwią odreagowanie emocjonalne
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, nauka radzenia sobie z negatywnymi emocjami
uwrażliwianie dzieci na wartości uniwersalne (miłość, przyjaźń, dobro, odpowiedzialność) oraz na ...