Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Temat: Rozwijanie koncentracji uwagi – ćwiczenia na materiale obrazkowym i słuchowym.
Cele ogólne:
Doskonalenie procesów uwagi i koncentracji
Wydłużanie czasu koncentracji uwagi
Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
Doskonalenie umiejętności matematycznych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Doskonali koncentrację uwagi
Rozwija logiczne myślenie
Rozwija słuch muzyczny
Aktywnie słucha
Rozpoznaje prezentowane odgłosy i dźwięki i dopasowuje je do przedmiotów
Układa części obrazka w całość
Odczytuje i zapisuje nazwy owoców
Mnoży liczby w poznanym zakresie
Wdraża się do wykonywania zadań wymagających coraz dłuższej pracy
Poprawia samoocenę i zwiększa wiarę we własne możliwości
Czas trwania zajęć: 60 minut
Metody pracy: metody aktywizujące, praktyczna (ćwiczebna), metody wykorzystujące TIK - praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i komputera, gry i zabawy dydaktyczne.
Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, płyta CD, komputer, obrazki z przedmiotami, puzzle z pociętych obrazków, karta pracy „Wykreślanka”, wstążka do tworzenia labiryntu, przedmioty potrzebne do toru przeszkód.
Formy pracy: indywidualna
Przebieg zajęć
Część wstępna:
Powitanie ucznia, czynności organizacyjne.
Aktywne słuchanie muzyki wg metody Batii Strauss – słuchanie muzyki i naśladowanie czynności ruchowych prezentowanych przez nauczyciela.
Utwór Country Dance, Muzyka na wodzie, Suita Nr 3, G. F. Handel
Część główna:
Wykreślanka „Jesienne zbiory” – uczeń wykreśla wszystkie cyfry znajdujące się w zdaniach i zostawia litery, następnie odczytuje i zapisuje powstałe nazwy warzyw oraz owoców.
Składanie puzzli z rozciętych obrazków – ilustracji przedstawiających jesienne krajobrazy.
Ćwiczenia uwagi słuchowej - słuchanie dźwięków odtwarzanych z płyty CD:
uczeń uważnie wsłuchuje się w odgłosy, następnie kładzie klocek na ilustracji symbolizującej dany dźwięk (krople deszczu uderzające o szybę, szum morza, woda kapiąca z kranu, dźwięk tłuczonego talerza, klakson samochodowy, itp.)
układanie obrazków w kolejności w jakiej uczeń usłyszał poszczególne dźwięki
Wykonywanie obliczeń matematycznych – mnożenie: uczeń otrzymuje kartę pracy z objaśnieniem ćwiczenia, wykonuje obliczenia rozpisując działania na tablicy multimedialnej.
Chodzenie po linie z przeszkodami: Uczeń chodzi po wyklejonym na podłodze wąskim labiryncie i stara się omijać ułożone tam przeszkody, w taki sposób by nie wyjść poza „ściany” labiryntu.
Część końcowa:
Trening autogenny J. Schultza wg. A Polender – Pszczoła Słoduszka
Podsumowanie i omówienie zajęć: Uczeń udziela odpowiedzi na pytanie:
„Jakie zadanie sprawiło mu największą trudność i wymagało największej koncentracji?”
„Jakie zadanie najbardziej mu się podobało?”
Prowadząca zajęcia:
Monika Świgońska