Dodaj publikację
Autor
Monika Świgońska
Data publikacji
2022-10-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
58

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia szkoły podstawowej z autyzmem zawierający ćwiczenia na materiale obrazkowym i słuchowym.
 Pobierz (docx, 17,9 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Temat: Rozwijanie koncentracji uwagi – ćwiczenia na materiale obrazkowym i słuchowym.

Cele ogólne:

Doskonalenie procesów uwagi i koncentracji

Wydłużanie czasu koncentracji uwagi

Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej

Doskonalenie umiejętności matematycznych

Cele szczegółowe:

Uczeń:

Doskonali koncentrację uwagi

Rozwija logiczne myślenie

Rozwija słuch muzyczny

Aktywnie słucha

Rozpoznaje prezentowane odgłosy i dźwięki i dopasowuje je do przedmiotów

Układa części obrazka w całość

Odczytuje i zapisuje nazwy owoców

Mnoży liczby w poznanym zakresie

Wdraża się do wykonywania zadań wymagających coraz dłuższej pracy

Poprawia samoocenę i zwiększa wiarę we własne możliwości

Czas trwania zajęć: 60 minut

Metody pracy: metody aktywizujące, praktyczna (ćwiczebna), metody wykorzystujące TIK - praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i komputera, gry i zabawy dydaktyczne.

Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, płyta CD, komputer, obrazki z przedmiotami, puzzle z pociętych obrazków, karta pracy „Wykreślanka”, wstążka do tworzenia labiryntu, przedmioty potrzebne do toru przeszkód.

Formy pracy: indywidualna

Przebieg zajęć

Część wstępna:

Powitanie ucznia, czynności organizacyjne.

Aktywne słuchanie muzyki wg metody Batii Strauss – słuchanie muzyki i naśladowanie czynności ruchowych prezentowanych przez nauczyciela.

Utwór Country Dance, Muzyka na wodzie, Suita Nr 3, G. F. Handel

Część główna:

Wykreślanka „Jesienne zbiory” – uczeń wykreśla wszystkie cyfry znajdujące się w zdaniach i zostawia litery, następnie odczytuje i zapisuje powstałe nazwy warzyw oraz owoców.

Składanie puzzli z rozciętych obrazków – ilustracji przedstawiających jesienne krajobrazy.

Ćwiczenia uwagi słuchowej - słuchanie dźwięków odtwarzanych z płyty CD:

uczeń uważnie wsłuchuje się w odgłosy, następnie kładzie klocek na ilustracji symbolizującej dany dźwięk (krople deszczu uderzające o szybę, szum morza, woda kapiąca z kranu, dźwięk tłuczonego talerza, klakson samochodowy, itp.)

układanie obrazków w kolejności w jakiej uczeń usłyszał poszczególne dźwięki

Wykonywanie obliczeń matematycznych – mnożenie: uczeń otrzymuje kartę pracy z objaśnieniem ćwiczenia, wykonuje obliczenia rozpisując działania na tablicy multimedialnej.

Chodzenie po linie z przeszkodami: Uczeń chodzi po wyklejonym na podłodze wąskim labiryncie i stara się omijać ułożone tam przeszkody, w taki sposób by nie wyjść poza „ściany” labiryntu.

Część końcowa:

Trening autogenny J. Schultza wg. A Polender – Pszczoła Słoduszka

Podsumowanie i omówienie zajęć: Uczeń udziela odpowiedzi na pytanie:

„Jakie zadanie sprawiło mu największą trudność i wymagało największej koncentracji?”

„Jakie zadanie najbardziej mu się podobało?”

Prowadząca zajęcia:

Monika Świgońska