Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
METRYCZKA:
Imię i nazwisko ucznia
XXXX
Data urodzenia ucznia
XXXXXXXXXX
Podstawa założenia programu
nr i data wydania orzeczenia
XXXXXXXXXXXXXXXXX
Nazwa szkoły
XXXXXXXXXXX
Rok szkolny
XXXXXXXXXXXXXX
Rozpoznanie wynikające z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Rozpoznanie
Autyzm
Zalecenia dotyczące zajęć rewalidacyjnych
Ćwiczenia percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej.
Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.
Usprawnianie pamięci mechanicznej i logicznej, trwałej i bezpośredniej.
Rozwijanie myślenia, koncentracji uwagi , spostrzegawczości
CELE ZAJĘĆ
Cele główne
Umożliwienie uczniowi kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji oraz wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.
Kształtowanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie w grupie i relacji z dorosłymi.
Wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania.
Cele szczegółowe
Poszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi, wdrażanie do społecznie akceptowanego sposoby bycia.
Nauka planowania i organizowania pracy związanej z wykonywaniem powierzonych zadań.
Doskonalenie skutecznego komunikowania się
Przygotowanie do pełnienia adekwatnych ról społecznych.
Poszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi.
Wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.
Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.
Wzmacnianie u ucznia poczucia własnej wartości.
Udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
Umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia.
Nabycie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością.
Nabycie umiejętności rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie.
Umiejętność zastosowania metod i technik relaksacji, odprężania się.
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
Treści realizowane na zajęciach:
Podniesienie poziomu odporności na krytykę
techniki radzenia sobie z emocjami– ćwiczenia relaksacyjne– ćwiczenia rozpoznawania emocji; zabawy relaksacyjne– zabawy, podczas których uczeń zacznie dostrzegać swoje mocne strony, zalety– rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych– wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi itp.– budowanie poczucia własnej wartości– samoświadomość w zakresie własnych praw i obowiązków
Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem
omawianie uczniowi sytuacji społecznych, w których uczestniczy, podawanie mu rozwiązań adekwatnych do tych sytuacji– ćwiczenia relaksacyjne– wykształcenie potrzeby relaksu– stosowanie wizualizacji i muzyki relaksacyjnej
Wzmacnianie uwagi dowolnej, pamięci bezpośredniej i trwałej
– wskazywanie podobieństw i różnic, dokańczanie opowiadań, dorysowywanie brakujących elementów, pobudzanie do obserwacji, wyciągania wniosków, interpretowanie– gry memory, scrabble, krzyżówki, rebusy– zapoznanie z technikami zapamiętywania
Motywowanie do wykonania wysiłku umysłowego
– układanie historyjek obrazkowych z gotowych elementów– odtwarzanie, wymyślanie historyjek, tworzenie zakończenia, poznawanie nowych pojęć i ich znaczeń, tworzenie definicji, odgadywanie pojęcia na podstawie definicji, zagadki– zapoznanie z nowoczesnymi technikami uczenia się
Rozwijanie różnych procesów poznawczych
ćwiczenia rachunkowe stosowne do poziomu nauczania oraz rozszerzające wiedzę– kształtowanie umiejętności ...