Dodaj publikację
Autor
Alicja Miszewska
Data publikacji
2022-10-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
269

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program rewalidacji indywidualnej - autyzm.
 Pobierz (docx, 32,3 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

METRYCZKA:

Imię i nazwisko ucznia

XXXX

Data urodzenia ucznia

XXXXXXXXXX

Podstawa założenia programu

nr i data wydania orzeczenia

XXXXXXXXXXXXXXXXX

Nazwa szkoły

XXXXXXXXXXX

Rok szkolny

XXXXXXXXXXXXXX

Rozpoznanie wynikające z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Rozpoznanie

Autyzm

Zalecenia dotyczące zajęć rewalidacyjnych

Ćwiczenia percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej.

Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.

Usprawnianie pamięci mechanicznej i logicznej, trwałej i bezpośredniej.

Rozwijanie myślenia, koncentracji uwagi , spostrzegawczości

CELE ZAJĘĆ

Cele główne

Umożliwienie uczniowi kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji oraz wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.

Kształtowanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie w grupie i relacji z dorosłymi.

Wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania.

Cele szczegółowe

Poszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi, wdrażanie do społecznie akceptowanego sposoby bycia.

Nauka planowania i organizowania pracy związanej z wykonywaniem powierzonych zadań.

Doskonalenie skutecznego komunikowania się

Przygotowanie do pełnienia adekwatnych ról społecznych.

Poszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi.

Wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.

Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.

Wzmacnianie u ucznia poczucia własnej wartości.

Udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.

Umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia.

Nabycie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością.

Nabycie umiejętności rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie.

Umiejętność zastosowania metod i technik relaksacji, odprężania się.

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.

Treści realizowane na zajęciach:

Podniesienie poziomu odporności na krytykę

techniki radzenia sobie z emocjami– ćwiczenia relaksacyjne– ćwiczenia rozpoznawania emocji; zabawy relaksacyjne– zabawy, podczas których uczeń zacznie dostrzegać swoje mocne strony, zalety– rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych– wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi itp.– budowanie poczucia własnej wartości– samoświadomość w zakresie własnych praw i obowiązków

Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem

omawianie uczniowi sytuacji społecznych, w których uczestniczy, podawanie mu rozwiązań adekwatnych do tych sytuacji– ćwiczenia relaksacyjne– wykształcenie potrzeby relaksu– stosowanie wizualizacji i muzyki relaksacyjnej

Wzmacnianie uwagi dowolnej, pamięci bezpośredniej i trwałej

– wskazywanie podobieństw i różnic, dokańczanie opowiadań, dorysowywanie brakujących elementów, pobudzanie do obserwacji, wyciągania wniosków, interpretowanie– gry memory, scrabble, krzyżówki, rebusy– zapoznanie z technikami zapamiętywania

Motywowanie do wykonania wysiłku umysłowego

– układanie historyjek obrazkowych z gotowych elementów– odtwarzanie, wymyślanie historyjek, tworzenie zakończenia, poznawanie nowych pojęć i ich znaczeń, tworzenie definicji, odgadywanie pojęcia na podstawie definicji, zagadki– zapoznanie z nowoczesnymi technikami uczenia się

Rozwijanie różnych procesów poznawczych

ćwiczenia rachunkowe stosowne do poziomu nauczania oraz rozszerzające wiedzę– kształtowanie umiejętności ...