Dodaj publikację
Autor
Podolak-Urbanowicz
Data publikacji
2022-10-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
117

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna ,,Lektura nie musi być nudna" ma na celu przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących lektur obowiązkowych poznanych w klasie VII i VIII .Głównym celem jest przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty.W trakcie realizacji innowacji wykorzystane zostaną różne metody i formy , które poprzez aktywne włączenie się uczniów w zadania nie tylko umożliwią przypomnienie informacji o lekturze , ale utrwalą ją , ponieważ zostaną uaktywnione różne możliwości percepcyjne uczniów.
 Pobierz (docx, 18,0 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

,,LEKTURA NIE MUSI BYĆ NUDNA”

Nazwa szkoły : Szkoła Podstawowa im.Danuty Siedzikówny ps. Inka w Czarnem

Autor : mgr Agnieszka Podolak- Urbanowicz

Przedmiot : język polski

Rodzaj innowacji : metodyczna

Czas realizacji : wrzesień 2022-kwiecień 2023 ( raz w miesiącu na dwugodzinnej lekcji języka polskiego w klasie VIII ,,d”)

Realizator: mgr Agnieszka Podolak- Urbanowicz

Idea innowacji :

Analiza i interpretacja tekstu literackiego jest jednym z kluczowych wymagań Podstawy Programowej, a także Egzaminu Ósmoklasisty.Jeśli uczeń nie zna treści lektur obowiązkowych , może mieć trudności w rozwiązywaniu zadań podczas pracy z arkuszem oraz redagowaniu dłuższej formy literackiej .Młody człowiek, który z jakichś powodów stroni od czytania lektur, będzie miał również kłopoty z interpretacją symboli w nich zawartych.

Innowacja ma w swoim założeniu uatrakcyjnienie procesu omawianych w klasie VIII lektur oraz przypomnienie lektur obowiązkowych z klasy VII ujętych w Podstawie Programowej za pomocą metod aktywizujących ,a także uzupełnienie treści przekazywanych podczas ich omawiania o różnorodne konteksty.Wzmocni to motywację uczniów do dokładnego i całościowego przeczytania lektury oraz przyczyni się do lepszego zapamiętywania treści nie tylko lektur czytanych w klasie VIII , ale również z klasy VII.

Cele innowacji

Cel główny :

Podejmowanie wszelkich działań , które przyczynią się do zwiększenia poziomu wiedzy z lektur obowiązkowych , by jak najlepiej napisać Egzamin Ósmoklasisty.

Cele szczegółowe :

kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

utrwalenie wiadomości o poznanych lekturach obowiązkowych,

wyrabianie szacunku do literatury,

tworzenie spójnej wypowiedzi ,

kształtowanie umiejętności prezentowania swojej pracy na forum ,

rozwijanie wyobraźni uczniów ,

kształtowanie nawyków czytelniczych ,

rozwijanie ciekawości świata ,

stwarzanie przestrzeni i mozliwości do dyskusji , ćwiczenia umiejetności argumentowania własnych opinii ,

rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniow ,

podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo ,

rozwijanie poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za powierzone zadania.

Oczekiwane efekty:

wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce ,

zwiększenie samodzielności pracy ,umiejętności współpracy w grupie , świadomego wykorzystania komputera do celów edukacyjnych,

pogłębienie wiedzy na temat lektur obowiązkowych

otwarcie na nowe sposoby omawiania tekstów literackich ,

wykształcenie u uczniów pozytywnego stosunku do czytania ,

podniesienie poziomu rozumienia przeczytanego tekstu,

wykształcenie kompetencji w zakresie poszukiwania , selekcji i oceny informacji .

Metody i formy pracy :

Do realizacji innowacji zostaną głównie wykorzystane metody zajęć praktycznych oraz aktywizujące w tym:

kalambury,

krzyżówki ,

makiety,

lapbooki,

quizy,

elementy dramy,

dyskusja,

przemówienie,

gry dydaktyczne na podstawie lektur ,,Między nami graczami” (GWO)

W trakcie omawiania lektur metody mogą nieco ulegać zmianie celem dostosowania do możliwości , umiejętności , a także oczekiwania zespołu klasowego.

Realizacja:

termin

lektura

wrzesień 2022 r.

,,Zemsta”, ,,Dziady”cz.II

październik 2022 r.

,,Mały Książę”

listopad 2022 r.

,,Pan Tadeusz”

grudzień 2022 r.

,,Balladyna”

styczeń ...