Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,LEKTURA NIE MUSI BYĆ NUDNA”
Nazwa szkoły : Szkoła Podstawowa im.Danuty Siedzikówny ps. Inka w Czarnem
Autor : mgr Agnieszka Podolak- Urbanowicz
Przedmiot : język polski
Rodzaj innowacji : metodyczna
Czas realizacji : wrzesień 2022-kwiecień 2023 ( raz w miesiącu na dwugodzinnej lekcji języka polskiego w klasie VIII ,,d”)
Realizator: mgr Agnieszka Podolak- Urbanowicz
Idea innowacji :
Analiza i interpretacja tekstu literackiego jest jednym z kluczowych wymagań Podstawy Programowej, a także Egzaminu Ósmoklasisty.Jeśli uczeń nie zna treści lektur obowiązkowych , może mieć trudności w rozwiązywaniu zadań podczas pracy z arkuszem oraz redagowaniu dłuższej formy literackiej .Młody człowiek, który z jakichś powodów stroni od czytania lektur, będzie miał również kłopoty z interpretacją symboli w nich zawartych.
Innowacja ma w swoim założeniu uatrakcyjnienie procesu omawianych w klasie VIII lektur oraz przypomnienie lektur obowiązkowych z klasy VII ujętych w Podstawie Programowej za pomocą metod aktywizujących ,a także uzupełnienie treści przekazywanych podczas ich omawiania o różnorodne konteksty.Wzmocni to motywację uczniów do dokładnego i całościowego przeczytania lektury oraz przyczyni się do lepszego zapamiętywania treści nie tylko lektur czytanych w klasie VIII , ale również z klasy VII.
Cele innowacji
Cel główny :
Podejmowanie wszelkich działań , które przyczynią się do zwiększenia poziomu wiedzy z lektur obowiązkowych , by jak najlepiej napisać Egzamin Ósmoklasisty.
Cele szczegółowe :
kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
utrwalenie wiadomości o poznanych lekturach obowiązkowych,
wyrabianie szacunku do literatury,
tworzenie spójnej wypowiedzi ,
kształtowanie umiejętności prezentowania swojej pracy na forum ,
rozwijanie wyobraźni uczniów ,
kształtowanie nawyków czytelniczych ,
rozwijanie ciekawości świata ,
stwarzanie przestrzeni i mozliwości do dyskusji , ćwiczenia umiejetności argumentowania własnych opinii ,
rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniow ,
podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo ,
rozwijanie poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za powierzone zadania.
Oczekiwane efekty:
wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce ,
zwiększenie samodzielności pracy ,umiejętności współpracy w grupie , świadomego wykorzystania komputera do celów edukacyjnych,
pogłębienie wiedzy na temat lektur obowiązkowych
otwarcie na nowe sposoby omawiania tekstów literackich ,
wykształcenie u uczniów pozytywnego stosunku do czytania ,
podniesienie poziomu rozumienia przeczytanego tekstu,
wykształcenie kompetencji w zakresie poszukiwania , selekcji i oceny informacji .
Metody i formy pracy :
Do realizacji innowacji zostaną głównie wykorzystane metody zajęć praktycznych oraz aktywizujące w tym:
kalambury,
krzyżówki ,
makiety,
lapbooki,
quizy,
elementy dramy,
dyskusja,
przemówienie,
gry dydaktyczne na podstawie lektur ,,Między nami graczami” (GWO)
W trakcie omawiania lektur metody mogą nieco ulegać zmianie celem dostosowania do możliwości , umiejętności , a także oczekiwania zespołu klasowego.
Realizacja:
termin
lektura
wrzesień 2022 r.
,,Zemsta”, ,,Dziady”cz.II
październik 2022 r.
,,Mały Książę”
listopad 2022 r.
,,Pan Tadeusz”
grudzień 2022 r.
,,Balladyna”
styczeń ...