Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal, Olga Kilan
Data publikacji
2022-11-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyczno- artystyczny realizowany w Szkole Podstawowej. Opiera się na zadaniach realizowanych przez cały rok szkolny i ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomani oraz innym uzależnieniom poprzez arteterapię, ruch, sport i pomoc potrzebującym.
 Pobierz (pdf, 697,1 KB)

Podgląd treści




PROGRAM PROFILAKTYKI

ZINTEGROWANEJ


realizowany w Szkole Podstawowej im.

Marii Konopnickiej w Opatowie

realizowany w roku 2023

w ramach


GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

ALKOHOLOWYCH
















PROGRAM PROFILAKTYCZNO - ARTYSTYCZNY

W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. M. KONOPNICKIEJ W OPATOWIE

REALIZOWANY W ROKU SZKOLNYM 2022/2023


Koordynator Programu
Olga Kilan
Elżbieta Cendal

WSTĘP

„Nigdy nie narzekaj,

że masz w życiu pod górę,

jeśli zdecydowałeś,

że idziesz na szczyt”

Młodzi ludzie w wieku szkolnym w swoim rozwoju natrafiają na wiele

problemów, które można nazwać adaptacyjnymi. Procesowi usamodzielnienia często

towarzyszy „kryzysoparcie” ze strony rodziny. Życie szkolne narzuca zadania, które dla

wielu są trudne do spełnienia. Młodzież musi znaleźć także swoje miejsce w środowisku

otaczającym szkołę i rodzinę. Psychologowie społeczni i socjologowie wyjaśniając

etiologię uzależnień, odwołują się do czynników społecznych i kulturowych. Zaburzenia

w funkcjonowaniu rodziny, brak więzi z rodzicami oraz nie dość wyraziste lub

nieakceptowane modele dorosłości

to najczęstsze uwarunkowania uzależnień.

Alkoholizm czy narkomania stają się często ucieczką od frustracji i trudnych emocji.

W tej sytuacji przede wszystkim wychowawcy i nauczyciele powinni stosować

efektywne metody profilaktyki, by zapobiegać uzależnieniom wśród młodzieży, z którą

mają stały kontakt w szkole i poza nią.

Programy profilaktyczne powinny oddziaływać na 4 poziomy wewnętrzne człowieka:

poziom intelektualny,

 poziom doświadczenia,

 poziom umiejętności,

 poziom postaw i wartości.

Po pierwsze, oddziaływania profilaktyczne adresowane są do poziomu

intelektualnego. Należy zwiększać ilość wiedzy i informacji, które mogą zmotywować

młodego człowieka do wyboru zdrowszego stylu życia. Drugi

poziom

działań

zamierzonych przez profilaktykę odgrywa kluczową rolę. Faktycznie program

profilaktyczny zaczyna przynosić efekty dopiero wtedy, kiedy uruchomi znaczące

doświadczenia. Następnym

-

trzecim

z

kolei poziomem

funkcjonowania

psychologicznego, do którego należy trafić, jest poziom umiejętności. By je wykształcić,

trzeba nie tylko dostarczyć wiedzy, dać znaczące doświadczenie, ale także ćwiczyć nowe

zachowanie. Przykładem może być tu ćwiczenie umiejętności odmawiania lub nowego

sposobu komunikowania się - mówienia o swych uczuciach, uważnego słuchania itp.

Niesłychanie ważnym, czwartym, obszarem wewnętrznym jest poziom postaw

i wartości. W młodych ludziach trzeba wzmacniać takie wartości, jak prawda, dobro,

miłość, wolność, i wskazywać, że spożywanie alkoholu i innych substancji zagraża im.

Budowanie świadomości związku między wartościami, a faktycznym zachowaniem

wymaga pewnego wysiłku. Ale chodzi nie tyle o „wielkie”, kierunkowe zasady

postępowania, lecz także o pewne wymogi normatywne - wyobrażenie o tym, co należy

robić w danych okolicznościach, gdy wszyscy inni to robią. W polskiej profilaktyce

sprawie tej wiele uwagi poświęca Krzysztof Wojcieszek.

Ważnym motywem skłaniającym kogoś do picia lub powstrzymywania się od

niego jest chęć upodobnienia się do innych, czyli spełnienia ...