Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM PROFILAKTYKI
ZINTEGROWANEJ
realizowany w Szkole Podstawowej im.
Marii Konopnickiej w Opatowie
realizowany w roku 2023
w ramach
GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
PROGRAM PROFILAKTYCZNO - ARTYSTYCZNY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. M. KONOPNICKIEJ W OPATOWIE
REALIZOWANY W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
Koordynator Programu
Olga Kilan
Elżbieta Cendal
WSTĘP
„Nigdy nie narzekaj,
że masz w życiu pod górę,
jeśli zdecydowałeś,
że idziesz na szczyt”
Młodzi ludzie w wieku szkolnym w swoim rozwoju natrafiają na wiele
problemów, które można nazwać adaptacyjnymi. Procesowi usamodzielnienia często
towarzyszy „kryzysoparcie” ze strony rodziny. Życie szkolne narzuca zadania, które dla
wielu są trudne do spełnienia. Młodzież musi znaleźć także swoje miejsce w środowisku
otaczającym szkołę i rodzinę. Psychologowie społeczni i socjologowie wyjaśniając
etiologię uzależnień, odwołują się do czynników społecznych i kulturowych. Zaburzenia
w funkcjonowaniu rodziny, brak więzi z rodzicami oraz nie dość wyraziste lub
nieakceptowane modele dorosłości
to najczęstsze uwarunkowania uzależnień.
Alkoholizm czy narkomania stają się często ucieczką od frustracji i trudnych emocji.
W tej sytuacji przede wszystkim wychowawcy i nauczyciele powinni stosować
efektywne metody profilaktyki, by zapobiegać uzależnieniom wśród młodzieży, z którą
mają stały kontakt w szkole i poza nią.
Programy profilaktyczne powinny oddziaływać na 4 poziomy wewnętrzne człowieka:
poziom intelektualny,
poziom doświadczenia,
poziom umiejętności,
poziom postaw i wartości.
Po pierwsze, oddziaływania profilaktyczne adresowane są do poziomu
intelektualnego. Należy zwiększać ilość wiedzy i informacji, które mogą zmotywować
młodego człowieka do wyboru zdrowszego stylu życia. Drugi
poziom
działań
zamierzonych przez profilaktykę odgrywa kluczową rolę. Faktycznie program
profilaktyczny zaczyna przynosić efekty dopiero wtedy, kiedy uruchomi znaczące
doświadczenia. Następnym
-
trzecim
z
kolei poziomem
funkcjonowania
psychologicznego, do którego należy trafić, jest poziom umiejętności. By je wykształcić,
trzeba nie tylko dostarczyć wiedzy, dać znaczące doświadczenie, ale także ćwiczyć nowe
zachowanie. Przykładem może być tu ćwiczenie umiejętności odmawiania lub nowego
sposobu komunikowania się - mówienia o swych uczuciach, uważnego słuchania itp.
Niesłychanie ważnym, czwartym, obszarem wewnętrznym jest poziom postaw
i wartości. W młodych ludziach trzeba wzmacniać takie wartości, jak prawda, dobro,
miłość, wolność, i wskazywać, że spożywanie alkoholu i innych substancji zagraża im.
Budowanie świadomości związku między wartościami, a faktycznym zachowaniem
wymaga pewnego wysiłku. Ale chodzi nie tyle o „wielkie”, kierunkowe zasady
postępowania, lecz także o pewne wymogi normatywne - wyobrażenie o tym, co należy
robić w danych okolicznościach, gdy wszyscy inni to robią. W polskiej profilaktyce
sprawie tej wiele uwagi poświęca Krzysztof Wojcieszek.
Ważnym motywem skłaniającym kogoś do picia lub powstrzymywania się od
niego jest chęć upodobnienia się do innych, czyli spełnienia ...