Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nakazy czy drogowskazy?
1. Cele katechetyczne:
– odkrywanie przykazań Bożych jako drogowskazów w drodze do Pana Boga
– przybliżenie Dziesięciu Przykazań jako podstawowych zasad moralnych
2. Słowa klucze:
Dekalog, wybory moralne, nakazy, zakazy, drogowskazy.
3. Uwagi metodyczne:
a. pomoce dydaktyczne:
plansza NAKAZY i ZAKAZY (materiały pomocnicze A); małe karteczki – białe i żółte; znaki i
drogowskazy (materiały pomocnicze B); kartki z tekstem Dekalogu (materiały pomocnicze C);
tekst Mt 19,16-22 (materiały pomocnicze D lub podręcznik ucznia);
b. metody:
pogadanka, prezentacja multimedialna, quiz, praca z tekstem;
c. literatura i środki audiowizualne:
– wykorzystane:
Pismo Święte;
katechizm ucznia;
4. Plan katechezy:
A. Wstęp – czas ok. 12 min.
Modlitwa
Ćwiczenie Nakazy, zakazy.
B. Rozwinięcie – czas ok. 20 min.
Ćwiczenie Znaki.
Ćwiczenie Drogowskazy życia.
C. Zakończenie – czas ok. 13 min.
Podsumowanie
Zadanie domowe – drogowskazy życia
Modlitwa
5. Przebieg katechezy
A. Wstęp
Katechezę rozpoczynamy wspólną modlitwą.
Wyświetlenie prezentacji multimedialnej. Następnie przechodzimy do ćwiczenia Nakazy,
zakazy. Uczniowie zostają poproszeni o odpowiedź, jaki charakter mają przedstawione znaki (zakazy
i nakazy). Możliwe reakcje pozytywne, to m.in.: zrozumienie, podporządkowanie się, spokojna
dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania:
Czego możemy się dowiedzieć ze znaków?
Czy znaki są potrzebne
Czy ułatwiają nam dotarcie do celu?
Prowadzący krótko podsumowuje wypowiedzi młodzieży, podkreślając fakt, że znaki
i drogowskazy pełnią rolę ochronną, ostrzegawczą i informacyjną tylko wtedy, kiedy ludzie je znają,
wiedzą, co oznaczają i przede wszystkim, kiedy się do nich stosują, a więc je przestrzegają.
Nakazy i zakazy często wywołują nasz bunt i opór, chociaż nie mają na celu naszego
zniewolenia i nie wynika z nich dla nas żadna krzywda, a wręcz przeciwnie – nie możemy jedynie
robić tego, na co mamy ochotę.
1
B. Rozwinięcie
Przypomnienie wiadomości o Dekalogu. Prosi, by uczniowie krótko przypomnieli okoliczności
przekazania Dekalogu (treść Dekalogu przekazana przez Boga Mojżeszowi na górze Synaj w trakcie
wędrówki Izraelitów z Egiptu do Kanaanu – opis w Księdze Wyjścia).
Uczniowie sporządzają notatkę graficzną w swoich zeszytach:
DEKALOG= PRZYKAZANIA BOŻE
Dał Bóg
Przykazania mówiące
o Bogu o człowieku
Mojżeszowi
Góra Synaj
Wędrówka do Ziemi Obiecanej
Przypomnienie w piosence Dziesięciu Przykazań Bożych.
Uczniowie sprawdzają i utrwalają znajomość Przykazań Bożych:
https://wordwall.net/resource/7533924/10-przykaza%C5%84-bo%C5%BCych
Ćwiczenie Jak wybrać właściwą drogę życia? stanowi podsumowanie katechezy.
Wysłuchanie tekstu Biblijnego Mt 19,16-22 (materiały pomocnicze D lub podręcznik ucznia).
Zadaniem uczniów jest odpowiedź na pytanie, co Jezus sugeruje, aby czynić w celu osiągnięcia życia
wiecznego i czy wszyscy powinniśmy sprzedać, co posiadamy i rozdać ubogim, jeśli chcemy być
doskonali? Uczniowie ...