Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Latoszek
23.11.2021
Konspekt lekcji w klasie VII B
Gleby w Polsce.
CELE
A
- uczeo wymienia podstawowe warstwy gleby
- uczeo wymienia typy gleb spotykane w Polsce
B
- uczeo rozumie w jaki sposób powstaje gleba
- uczeo potrafi zdefiniowad odkrywkę glebową
- uczeo rozumie jakie składniki budują glebę i jak długotrwałym procesem jest tworzenie
cienkiej warstewki gleby
C
- uczeo potrafi rozpoznad główne elementy uproszczonego profilu glebowego
- uczeo potrafi rozpoznad kilka rodzajów gleb na podstawie analizy głównych cech profilu
glebowego - uczeo potrafi powiązad typ gleby z rodzajem skał w podłożu
- uczeo potrafi powiązad typ gleby z naturalną szatą roślinną występującą w regionie
zamieszkania
D
- uczeo potrafi opisad proces powstawania gleby na jałowych skałach,
- uczeo potrafi wykorzystad informacje zawarte w atlasie i literaturze uzupełniającej
E
- rozwijanie zainteresowao środowiskiem przyrodniczym najbliższej okolicy,
- współpraca w zespole klasowym.
METODY
Zajęcia terenowe, pogadanka, opis wyjaśniający
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Odkrywka glebowa wykonana przez uczniów, szpadel.
TYP LEKCJI
Wprowadzenie nowego materiału
FORMY ORGANIZACJI PRACY
Praca zbiorowa
PRZEBIEG LEKCJI
1. Powitanie i sprawdzenie obecności. Czynności organizacyjne związane z wyjściem na
lekcję terenową.
2. Przedstawienie tematu lekcji: „Gleby w Polsce”
3.
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Środki
Uwagi
Odpowiadają na pytania
nauczyciela
Wybrani uczniowie
przygotowują odkrywkę
glebową.
Uczniowie analizują
wykopany profil glebowy.
Sprawdzają z ilu warstw
się składa.
Uczniowie wykonują w
zeszytach profil glebowy.
Odkreślają poszczególne
warstwy, następnie
„kolorują” swoje profile
wykorzystując
poszczególne warstwy w
wykopanej odkrywki.
Uczniowie słuchają i
odpowiadają na pytania
nauczyciela.
Uczniowie słuchają
Nauczyciel pyta
uczniów co to jest
gleba oraz z jakich
warstw się składa?
Nauczyciel nadzorują
pracę uczniów
Nauczyciel zadaje
pytania pomocnicze,
pomaga nazwad
poszczególne warstwy
glebowe.
Nauczyciel nadzoruje
zadanie
dydaktyczne
Szpadel
Odkrywka
glebowa
Odkrywka
glebowa,
zeszyt ucznia
Nauczyciel zwraca
uwagę na powiązania
naturalnej szaty
roślinnej z rodzajem
gleby. Pyta uczniów
jakie drzewa
występują w okolicy.
Nauczyciel wymienia i
opisuje inne typy gleb
występujące w Polsce.
Przypomnieni
e materiału z
lekcji
przyrody.