Dodaj publikację
Autor
Joanna Latoszek
Data publikacji
2022-11-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
54

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji w klasie V Sprawdzian z działu „Mapa Polski”
 Pobierz (pdf, 973,6 KB)

Podgląd treści

Joanna Latoszek

21.10.2021r.

Konspekt lekcji w klasie V B

Sprawdzian z działu „Mapa Polski”


METODY
Sprawdzian w terenie - zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Mapa okolic szkoły (załącznik), zadania do rozwiązania (załącznik)

TYP LEKCJI
Sprawdzian

FORMY ORGANIZACJI PRACY
Praca indywidualna

PRZEBIEG LEKCJI

1. Powitanie i sprawdzenie obecności
2. Uczniowie wraz z nauczycielem wychodzą na zewnątrz. Przed szkoły otrzymują

skserowane mapy oraz zadania do rozwiązania. Uczniowie mają za zadanie m.in.
zaznaczyd na mapie szkołę, następnie idąc za nauczycielem zaznaczają na mapie
drogę którą się poruszają. Po zatrzymaniu się, korzystając ze skali mapy obliczają jaką
odległośd pokonali. Odczytują również wysokośd bezwzględną oraz obliczają
wysokośd względną.

PRACA Z MAPĄ

IMIĘ I NAZWISKO:…………………….…..

1. Wyjaśnij co to jest mapa?

…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

2. Korzystając z legendy załączonej mapy, wpisz po jednym przykładzie do poniższych

rodzajów znaków kartograficznych:

· Liniowe:

· Punktowe:

· Powierzchniowe:

3. Na mapie Konopisk znakiem X zaznacz budynek szkoły, następnie idąc zaznaczaj drogi,

którymi się poruszamy.

4. Zmierz linijką długość pokonanej trasy. Korzystając ze skali mapy, oblicz ile metrów

przeszliśmy. Zapisz obliczenia i odpowiedź

Obliczenia:

Odpowiedź:

5. Ile kilometrów przeszlibyśmy, gdyby skala wynosiła 1:500000? Zapisz obliczenia i

odpowiedź.

Obliczenia:

Odpowiedź:

6. Wyjaśnij co to jest wysokość bezwzględna?

…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

7. Odczytaj z mapy wysokość bezwzględną punktu, z którego wyruszyliśmy oraz punktu do

którego dotarliśmy.

Punkt początkowy (szkoła):

Punkt końcowy:

8. Oblicz wysokość względną między tymi punktami.

9. Która z poniższych map poziomicowych przedstawia formę wypukłą, a która wklęsłą?

Podpisz rysunki.

……………………… …………………………

10. Uzupełnij tabelę:

Wysokość

Kolor na
mapie

Poniżej poziomu morza

Ciemnozielony

Zielony

Wysokość bezwzględna powyżej 300
m n.p.m., wysokość względna
poniżej 300m

Forma
terenu

Góry

Niziny