Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem TIK – Magdalena Wiśniewska 02. 12. 2022
1. Etap edukacyjny i klasa:
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot:
chemia
3. Temat zajęć:
Masa atomowa, masa cząsteczkowa
4. Czas trwania zajęć:
45 minut
5. Uzasadnienie zastosowania technologii:
Zastosowanie technologii TIK sprawi, że lekcja stanie się bardziej atrakcyjna dla uczniów, poprzez wykonywanie ciekawych ćwiczeń na monitorze interaktywnym. Ułatwi zrozumienie tematu i osiągnięcie celów lekcji oraz zwiększy samodzielność uczniów.
6. Cel ogólny zajęć:
Zapoznanie uczniów z pojęciami masy atomowej i cząsteczkowej.
7. Cele szczegółowe zajęć:
definiuje pojęcia masa atomowa, masa cząsteczkowa
odczytuje masy atomowe pierwiastków chemicznych z układu okresowego
oblicza masę cząsteczkową pierwiastków i prostych związków chemicznych
rozwiązuje zadania o różnym stopniu trudności.
8. Metody i formy pracy:
Metody:
podająca (wyjaśnienie, wykład informacyjny),
eksponująca (film),
metody programowane (z użyciem komputera),
praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
Formy:
praca indywidualna
praca zbiorowa
9. Środki dydaktyczne:
Podczas lekcji wykorzystano:
filmy ze strony pistacja.tv
e-notatka z platformy zpe.gov.pl
ćwiczenia praktyczne z platformy zpe.gov.pl
ćwiczenia praktyczne z platformy wordwall.net oraz learningapps.org
plansze IPP chemia - układ okresowy pierwiastków
komputery z dostępem do Internetu
monitor interaktywny
ankieta ewaluacyjna
10. Wymagania w zakresie technologii:
Dowolne urządzenie multimedialne z dostępem do Internetu.
11. Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjne
Czas trwania: 5 min
Sprawdzenie listy obecności
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji
Wstęp
Czas trwania: 10 min
Zapoznanie uczniów z pojęciem masy atomowej i masy cząsteczkowej
Prezentacja filmu Masa atomowa i masa cząsteczkowa | Pi-stacja (pistacja.tv)
Dzięki uważnemu obejrzeniu filmu uczniowie dowiedzą się w jaki sposób odczytujemy masy atomowe pierwiastków i obliczamy masy cząsteczkowe związków chemicznych.
Zapisanie notatki – wykorzystanie e-notatki z platformy zpe.gov.pl
Część właściwa:
Ćwiczenia uczniowskie
Czas trwania: 10 min
Nauczyciel udostępnia uczniom planszę IPP Chemia z układem okresowym.
Nauczyciel udostępnia uczniom link do ćwiczeń na platformie Odczytaj z układu okresowego masy atomowe pierwiastków - Połącz w pary (wordwall.net) oraz Masa cząsteczkowa (learningapps.org)
Podsumowanie:
Wykorzystanie zdobytej wiedzy
Czas trwania: 10 min
Nauczyciel udostępnia uczniom link do platformy Obliczanie mas cząsteczkowych (zpe.gov.pl)
Uczniowie samodzielnie wykonują Polecenia 1 oraz Ćwiczenia 4 z udostępnionego uczniom linku do ćwiczeń.
Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie mogą w dalszym ciągu korzystać z układu okresowego pierwiastków
Praca domowa
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel poleca uczniom obejrzenie filmu Atom czy cząsteczka? Masa atomowa, masa cząsteczkowa. [szkoła podstawowa, gimnajzum] - YouTube oraz Obliczanie mas cząsteczkowych (zpe.gov.pl) wyjaśniającego omawiany temat.
Nauczyciel zleca wykonanie po trzy przykłady z zadania ...