Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Sielatycka
Data publikacji
2022-12-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja wpisuje się w realizowany w szkole program nauczania plastyki w klasie piątej szkoły podstawowej „Plastyka 5”, wydawnictwa MAC. Skierowana jest do uczniów, którzy wykazują większe zapotrzebowanie na kontakt z różnymi dziedzinami sztuki, w tym muzyki klasycznej.
 Pobierz (docx, 38,8 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Muzyka źródłem plastycznych inspiracji”

Autor: Aleksandra Sielatycka

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu

Autor: mgr Aleksandra Sielatycka - nauczyciel plastyki

Rodzaj innowacji: metodyczna

Temat: rozwijanie twórczości i kreatywności plastycznej poprzez inspirację utworami

z zakresu muzyki klasycznej

Przedmiot: plastyka

Data wprowadzenia: wrzesień 2021

Data zakończenia: maj 2022

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14.12.2016 Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 poz. 910)

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 5c. Jej realizacja będzie odbywać się dwa razy w miesiącu od września do maja w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej.

Głównym celem tych zajęć będzie rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości uczniów, poprzez inspiracje wybranymi utworami z zakresu muzyki klasycznej. Łącząc osobistą pasję i zainteresowanie muzyką, pragnę szerzyć ideę obcowania z utworami wybitnych kompozytorów oraz zachęcać uczniów do słuchania tego rodzaju muzyki na co dzień.

Innowacja jest odpowiedzią na potrzeby uczniów tej klasy, którzy wykazują większe zapotrzebowanie na kontakt z różnymi dziedzinami sztuki.

To także chęć zainteresowania dzieci muzyką poważną, zawartą w wymogach edukacyjnych podstawy programowej dla drugiego etapu edukacyjnego.

Opis innowacji:

Wstęp

Muzyka i obraz są niemal nierozłączną parą w świecie kultury, sztuki i komunikacji pozawerbalnej. Artyści malarze niejednokrotnie czerpali inspiracje z muzyki, próbując przy pomocy właściwych dla swojej dziedziny środków wyrazu i narzędzi oddać w obrazie jej cechy, właściwości oraz wyrazić swoje emocje i wewnętrzne przeżycia.

Muzyka towarzyszy nam przez całe życie. Jest dziedziną, która wpływa na psychikę człowieka dźwiękami. Odpowiednio dobrana pobudza mózg. Służy ogólnemu rozwojowi fizycznemu, intelektualnemu, emocjonalnemu i estetycznemu.

Ekspresja muzyczna kształtuje pamięć aktywną, podzielność uwagi, twórczą wyobraźnię oraz kompetencje poznawcze. Rozwija kreatywność, samodzielność myślenia, lepsze zapamiętywanie. Kształtuje wyobraźnię, wzmacnia pomysłowość, uczy samodzielnego myślenia. Zaspokaja potrzeby wewnętrzne, jak również wpływa na zdolności komunikacyjne. Tworzy świat przeżyć i znacząco wpływa na emocjonalność, wrażliwość i osobowość - zwłaszcza dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby muzyka była wybierana świadomie, żeby oddziaływała na uczucia, emocje, miała wpływ terapeutyczny, działała uspokajająco i pozwala redukować stres. Właśnie taka jest muzyka klasyczna.

Uważam, że prezentowanie utworów muzycznych podczas lekcji będzie owocowało niepowtarzalnymi przeżyciami uczniów oraz pobudzi ich wyobraźnię, co będzie widoczne w wykonywanych przez nich pracach plastycznych.

II. Założenia ogólne

1.Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 5c.

2.Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

- rozwijanie twórczości, kreatywności, pomysłowości i wyobraźni dzieci poprzez obcowanie

z muzyką klasyczną,

- popularyzacja utworów muzyki klasycznej,

- wspomaganie rozwoju uczniów,

- oddziaływanie terapeutyczne.

III. Cele innowacji

Cel główny:

1.Wszechstronny rozwój uczniów poprzez kontakt z ...