Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego
w Złocieńcu
Sprawozdanie z innowacji pedagogicznej
„Muzyka źródłem plastycznych inspiracji”
Autor: Aleksandra Sielatycka
Złocieniec, czerwiec 2022r.
Innowacja pedagogiczna była realizowana w roku szkolnym 2021/2022. Miała charakter metodyczny. Prowadziłam ją podczas zajęć dydaktycznych w klasie 5c od września do końca maja.
Głównym celem tych zajęć było rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości uczniów poprzez inspiracje wybranymi utworami z zakresu muzyki klasycznej, a także podniesienie poziomu ich kultury muzycznej. Łącząc osobistą pasję i zainteresowanie tą dziedziną muzyki, postanowiłam szerzyć ideę obcowania z utworami wybitnych kompozytorów oraz zachęcać uczniów do słuchania tego rodzaju muzyki na co dzień. Innowacja była także odpowiedzią na potrzeby uczniów tej klasy, u których zaobserwowałam szczególne predyspozycje artystyczne.
Na zajęciach realizowałam następujące cele szczegółowe:
poznanie dzieł muzyki klasycznej
zapoznanie z brzmieniem instrumentów i budową utworów
uwrażliwienie na piękno i przekaz utworu muzycznego
rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki i jej analizowania pod kątem tempa, rytmu, melodii, dynamiki, artykulacji, itp.
zwiększenie pomysłowości prac plastycznych uczniów
dbałość o estetykę i wysoką jakość prac plastycznych
rozwijanie wrażliwości artystycznej i emocjonalnej
nabywanie umiejętności kulturalnego odbioru muzyki
odczuwanie szacunku do różnych dziedzin sztuki
poprawa relacji interpersonalnych
podwyższenie poziomu zdolności percepcyjnych
poprawa koncentracji i pamięci
redukcja stresu
korelacja przedmiotów artystycznych
rozwijanie kompetencji kluczowych
Podczas prawie dwudziestu spotkań uczniowie tworzyli swoje prace plastyczne w oparciu o konkretne wytyczne do danego utworu muzycznego. Inspirowali się słyszaną linią melodyczną utworu, jej kierunkiem, dynamiką, zmiennym metrum, nastrojem, relacjami w wysokości dźwięków i wynikających z ich kontrastowych rejestrów. Ciekawe prace powstawały do utworów ze zróżnicowanym tempem, tonacją, rodzajem formy utworu czy interpretacją utworu należącego do tzw. muzyki programowanej.
Utwory były tak dobrane, żeby można było skorelować je z zagadnieniami podstawy programowej z przedmiotu plastyka. W ten sposób uczniowie realizowali tematy dotyczące układów linii, punktów i figur, rodzajów barw oraz ich dominacji w dziele sztuki, technik rysowniczych i malarskich, waloru, rodzajów perspektywy, a także tworzenia autoportretu czy plakatu. Tytuły utworów budziły wyobraźnię uczniów, a jeszcze większą wtedy, kiedy nie były podawane. Słuchaniu często towarzyszyły samoistne interpretacje ruchowe utworu. Ten fakt wskazuje na dużą wrażliwość tych uczniów i potrzebę wewnętrznego przeżywania. Włączani do aktywnego słuchania muzyki byli bardzo zaangażowani w zadania. Tak było m.in. podczas pracy nad muzogramem. Te zajęcia najbardziej im się spodobały.
Znając profil emocjonalny tej klasy, zdawałam sobie sprawę, że wybrane przeze mnie utwory z muzyki klasycznej mogą bardzo mocno oddziaływać na tę sferę uczniów, a co za tym idzie przekładać się ...