Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT ARTYSTYCZNO – EDUKACYJNY
rok szkolny 2021 / 2022
„Nowe życie dzieł sztuki
Jana Matejki”
Projekt opracowała:
Aleksandra Sielatycka
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU
„Nowe życie dzieł sztuki Jana Matejki” to projekt adresowany do uczniów klas siódmych Szkoły Podstawowej nr 1 w Złocieńcu.
Celem przedsięwzięcia jest zachęcenie młodzieży do rozwijania własnego warsztatu artystycznego, a także przybliżenie twórczości jednego z najwybitniejszych polskich malarzy.
INSTRUKCJA PROJEKTU
I. Cel projektu:
Głównym celem projektu jest pogłębienie wiedzy z historii oraz z zakresu narodowego dziedzictwa kulturowego, poprzez przygotowanie przedstawienia oraz wykonanie prac plastycznych inspirowanych wybranymi obrazami Jana Matejki.
II. Cele szczegółowe projektu:
zapoznanie z twórczością Jana Matejki
popularyzacja wiedzy na temat twórczości Jana Matejki
wyszukiwanie i uporządkowanie potrzebnych informacji, ich analiza i wykorzystanie do projektu,
gromadzenie materiałów ilustracyjnych oraz informacji dotyczących kontekstu kulturowego i społecznego danego dzieła
rozbudzanie zainteresowania historią i kulturą naszego narodu
wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego
kształtowanie postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej
wyzwolenie u uczniów potrzeby i chęci podejmowania działań poznawczych
rozwijanie umiejętności plastycznych, projektowania oraz organizacji własnej pracy
zachęcanie uczniów do aktywności i inwencji twórczej
rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia
rozwijanie umiejętności manualnych
podnoszenie poziomu umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii
motywowanie do współdziałania i współpracy w grupie
III. Realizacja podstawy programowej:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I.2.
rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
I.6
rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); […] podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II.1
w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem […];
II.2.
wyraża w pracach plastycznych uczucia ...