Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Sielatycka
Data publikacji
2022-12-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja prezentuje opis projektu przeznaczonego dla uczniów klas siódmych, realizowanego na przedmiocie plastyka.
 Pobierz (docx, 37,1 KB)

Podgląd treści

PROJEKT ARTYSTYCZNO – EDUKACYJNY

rok szkolny 2021 / 2022

„Nowe życie dzieł sztuki

Jana Matejki”

Projekt opracowała:

Aleksandra Sielatycka

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU

„Nowe życie dzieł sztuki Jana Matejki” to projekt adresowany do uczniów klas siódmych Szkoły Podstawowej nr 1 w Złocieńcu.

Celem przedsięwzięcia jest zachęcenie młodzieży do rozwijania własnego warsztatu artystycznego, a także przybliżenie twórczości jednego z najwybitniejszych polskich malarzy.

INSTRUKCJA PROJEKTU

I. Cel projektu:

Głównym celem projektu jest pogłębienie wiedzy z historii oraz z zakresu narodowego dziedzictwa kulturowego, poprzez przygotowanie przedstawienia oraz wykonanie prac plastycznych inspirowanych wybranymi obrazami Jana Matejki.

II. Cele szczegółowe projektu:

zapoznanie z twórczością Jana Matejki

popularyzacja wiedzy na temat twórczości Jana Matejki

wyszukiwanie i uporządkowanie potrzebnych informacji, ich analiza i wykorzystanie do projektu,

gromadzenie materiałów ilustracyjnych oraz informacji dotyczących kontekstu kulturowego i społecznego danego dzieła

rozbudzanie zainteresowania historią i kulturą naszego narodu

wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego

kształtowanie postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej

wyzwolenie u uczniów potrzeby i chęci podejmowania działań poznawczych

rozwijanie umiejętności plastycznych, projektowania oraz organizacji własnej pracy

zachęcanie uczniów do aktywności i inwencji twórczej

rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia

rozwijanie umiejętności manualnych

podnoszenie poziomu umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii

motywowanie do współdziałania i współpracy w grupie

III. Realizacja podstawy programowej:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I.2.

rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

I.6

rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); […] podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

II.1

w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem […];

II.2.

wyraża w pracach plastycznych uczucia ...