Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Pawłowska
Data publikacji
2023-01-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera scenariusz lekcji języka polskiego w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego, poziom podstawowy, z dostosowaniami dla ucznia z orzeczeniem ze względu na zespół Aspergera. Lekcja została przeprowadzona i sprawdzona bardzo pozytywnie, jeśli chodzi o efektywność nauczania. Wymaga jednak przygotowania różnych tekstów kultury - albo w formie prezentacji multimedialnej (ja tak zrobiłam) lub wyszukiwania na bieżąco podanych materiałów w Internecie. Zawiera konkretne wskazówki z dostosowaniami dla ucznia z dysfunkcjami.
 Pobierz (pdf, 151,9 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Pawłowska

LX Liceum Ogólnokształcące w Warszawie

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego,

poziom podstawowy,

w klasie jest uczeń z orzeczeniem ze względu na zespół Aspergera, który ma

zainteresowania plastyczne.

Temat lekcji: Apollo i Dionizos – dwa wzory kultury.

Cele wynikające z podstawy programowej
Uczeń:
− wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie
programowej jako lektury obowiązkowe (ZP I.1.8);
− odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej (ZR I.1.1);
− rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich
rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu
wartości (ZP
I.1.16);
− odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki
(ZP
I.2.6);
− rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich
rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych (ZR I.1.9);

− porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty (ZR I.2.4);
− w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na
podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza
logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów (ZP III.2.10)

Metody pracy:

Praca z tekstem, obrazem i dźwiękiem. Lekcja zgodnie z zasadami efektywności edukacyjnej
dla uczniów z dysfunkcjami, powinna oddziaływać na różne zmysły.


– analiza dzieł sztuki
– praca z tekstem, praca z utworem muzycznym
- praca z prezentacją multimedialną wykonaną wcześniej przez nauczyciela i
porządkującą w sposób obrazowy tok lekcji, prezentacja została zrobiona z materiałów
wyszukanych w Internecie

- pogadanka, formułowanie własnych opinii i uzasadnianie własnego zdania

Uwagi – dostosowania:

Uczeń z orzeczeniem siedzi w jednej z ławek blisko nauczyciela, zwracamy uwagę, czy
słucha – w miarę potrzeby kierujemy krótkie i konkretne polecenia zwrócone bezpośrednio do
niego. Nie wymagamy większych notatek – wymagamy uwagi i koncentracji. Lekcja
przebiega w sposób zaplanowany i uporządkowany.

Tok lekcji:

Podanie tematu lekcji oraz planu pracy – uporządkowana struktura lekcji:

1. Opis boga Apollina oraz motywów z nim związanych (na podstawie obrazu, muzyki i

tekstu z lektury z podstawy programowej – „Mitologii” J. Parandowskiego ).

2. Opis boga Dionizosa oraz motywów z nim związanych (na podstawie obrazu, muzyki

i tekstu z lektury z podstawy programowej – „Mitologii” J. Parandowskiego).

3. Zdefiniowanie nurtu apollińskiego i dionizyjskiego w kulturze.
4. Rozpoznawanie cech tych nurtów w różnych tekstach kultury.

Szczegółowy przebieg lekcji:

Pogadanka wokół motywu lutni (zaprezentowanie obrazu lutni czy harfy w prezentacji) –
nawiązanie do znanego już uczniom mitu o Orfeuszu i symboliki lutni związanej ze sztuka.

Wyświetlenie z prezentacji rzeźby Apollina Belwederskiego (kopia rzymska z II w.n ...