Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI 23.11.2022
Przedmiot: Technika sporządzania leków.
Temat lekcji: Krople- ogólna charakterystyka, podział i kontrola dawkowania.
Cele lekcji:
ogólny:
- uczeń potrafi wymienić rodzaje kropli do użytku wewnętrznego i zewnętrznego oraz umie sprawdzić dawki dobowe i jednorazowe substancji leczniczych zawartych w kroplach.
szczegółowe:
- uczeń potrafi wymienić rodzaje kropli oraz ich nazwy łacińskie,
- uczeń potrafi wymienić rozpuszczalniki użyte do wykonywania kropli,
- uczeń potrafi określić wagę 1 kropli roztworu wodnego, etanolowego, nalewki, roztworu olejowego oraz roztworu nicetamidu,
- uczeń potrafi obliczyć średnią masę jednej kropli mieszaniny roztworów użytych do sporządzenia leku na recepcie,
- uczeń przygotowuje stanowisko pracy do wykonania leku,
- uczeń przygotowuje odpowiednie utensylia oraz substancje do sporządzenia kropli,
- uczeń sprawdza dawki substancji leczniczych z recepty i porównuje je do dawek farmakopealnych,
- uczeń potrafi wykonać lek recepturowy według recepty lekarskiej,
- uczeń umie sprawdzić i ocenić właściwości fizyko-chemiczne wykonanego leku,
- uczeń opisuje sygnaturę wykonanego leku oraz nakleja numerek kontrolny,
- uczeń określa rodzaj opakowania dla wykonanego leku, warunki jego przechowywania oraz termin przydatności do użycia tego leku,
- uczeń potrafi skorygować dawkę substancji z recepty w przypadku przekroczenia dawki farmakopealnej,
- uczeń potrafi sprawdzić rzeczywistą ilość wykonanego leku,
Pomoce dydaktyczne:
- opakowanie kropli z kroplomierzem do odmierzania
- tabelka z Farmakopei XII określająca masę 1 kropli różnych roztworów
- karta pracy z receptą do skontrolowania dawek substancji silnie działających zawartych w kroplach.
Metody nauczania:
- pogadanka
- praca z kartą pracy
Forma pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna
Przebieg lekcji:
Sprawy organizacyjne
- przywitanie
- sprawdzenie obecności
2. Nawiązanie do nowej lekcji
- celem nawiązania do nowej lekcji proszę uczniów o przypomnienie z poprzedniej lekcji jakich używaliśmy rozpuszczalników do wykonywania leków recepturowych.
3. Opracowanie nowego materiału
- zapoznanie uczniów nowym tematem, a więc kroplami,
- zapoznanie uczniów z funkcjami kropli oraz rozpuszczalnikami i substancjami wchodzącymi w skład recept obejmujących tą postać leku,
- zapoznanie uczniów z podziałem kropli do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, razem z przykładami i nazwami łacińskimi,
- omówienie tabelki z Farmakopei XII określająca masę 1 kropli różnych rozpuszczalników używanych do wykonania kropli,
- szczegółowe omówienie uczniom kontroli dawkowania oraz obliczenia średniej masy 1 kropli mieszaniny rozpuszczalników,
- rozdanie karty pracy z receptą, w celu samodzielnej pracy oraz skontrolowania dawek maksymalnych jednorazowych i dobowych substancji silnie działającej zawartej w recepcie.
- wspólne sprawdzenie wyników oraz porównanie ich do dawek maksymalnych zawartych w Farmakopei XII
4. Podsumowanie lekcji
- zaakcentowanie zalet kropli oraz zachęcenie słuchaczy do rzetelnego kontrolowania dawek substancji silnie działających zawartych w kroplach
5. Zadanie pracy domowej
- karta pracy – samodzielne skontrolowanie dawek substancji silnie działających na recepcie.
6. Pożegnanie uczniów