Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich – Grupa I Elfy
Data: 30 listopada 2022
Opracowała i prowadziła: Ewa Pielichiewicz
Temat tygodniowy: Kapie, kropi, mży…
Temat dnia: Zabawy z deszczem
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Pobudzenie ciekawości badawczej
Rozwijanie spostrzegawczości
Cele szczegółowe. Dziecko:
Rozwiązuje zagadkę słowną
Potrafi rozróżnić chmurę dużą i małą oraz krople duże i małe
Prawidłowo segreguje; wskazuje, gdzie jest więcej, a gdzie mniej
Eksperymentuje z wodą
Potrafi zgodnie działać w grupie podczas zabaw ruchowych i badawczych
Podstawa programowa: I.5, III.4, IV.1, IV.5, IV.7, IV.12, IV.13, IV.18
Rozwijane kompetencje kluczowe:
Rozumienie i tworzenie informacji
Matematyczne i w zakresie nauk przyrodniczych
Osobiste, społeczne oraz w zakresie umiejętności uczenia się
Metody:
Słowna – objaśnienia, rozmowa, wypowiedzi dzieci
Oglądowa – pokaz, obserwacja
Aktywizujące – zabawy twórcze, zagadki, zabawy naśladowcze
Formy:
Indywidualna
Grupowa i w małych zespołach
Środki dydaktyczne:
Parasol, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, małe pudełko; papierowe krople deszczu: duże, małe; papierowe chmury: duże i małe; odtwarzacz MP3, głośnik, nagranie odgłosu deszczu, chusta animacyjna, miseczki, pianka do golenia, pipety, chusteczki do wytarcia rąk.
Przebieg zajęć:
Powitanie wierszykiem „Dwie małe rączki klaszczą”
Dwie małe rączki klaszczą,czasami się pogłaszczą,w kolanka zastukają i wszystkim pomachają.
Wprowadzenie do tematu zajęć „Deszczowa zagadka”
N. prezentuje dzieciom pudełko, porusza nim, ale nie otwiera. Każde dziecko bierze pudełko i przekazuje sobie z rąk do rąk, aż z powrotem trafi do nauczyciela. Następnie N. mówi dzieciom zagadkę, podczas której pokazuje przedmioty niezbędne podczas spaceru w deszczu. Dzieci próbują rozwiązać zagadkę, potwierdzeniem odpowiedzi będzie zawartość pudełka (kropla deszczu).
Kiedy mam go spotkać,to parasol noszęi zakładam płaszczyk,a także kalosze.
Rozmowa kierowana na temat „Do czego potrzebny jest deszcz?”
N. wysłuchuje pomysłów dzieci, próbuje nakierować, zadać odpowiednie pytania.
Zabawa dydaktyczna „Chmury i krople deszczu”
N. pokazuje dzieciom wycięte z papieru chmury i krople deszczu: duże i małe. Proponuje, aby dzieci je porównały, pyta o różnicę między kroplami i chmurami. Następnie chmury układa na dywanie, a każdemu dziecku wręcza krople deszczu. Zadaniem dzieci jest ułożyć odpowiednio pod dużą chmurą, duże krople, a pod małą chmurą, małe krople. Określenie, z której chmury spadło więcej kropli deszczu.
Zabawa z chustą animacyjną „Kapuśniaczek, ulewa, burza”
N. przypomina dzieciom, że jeśli deszcz jest mały, możemy go nazwać kapuśniaczkiem, jeśli deszcz jest duży, to możemy powiedzieć o nim ulewa.
Na hasło N.: Mały deszcz lub kapuśniaczek – dzieci delikatnie potrząsają chustą, gdy N. zawoła: Duży deszcz lub ulewa – dzieci energicznie poruszają chustą. Natomiast gdy zawoła ...