Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej i reakcji równoważnych
z wykorzystaniem kodów QR
konspekt zajęć z terapii SI dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Prowadzący : Kamil Lewandowski
Cel główny:
dostarczanie uczniom podczas aktywności ruchowej kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych mających na celu poprawę funkcjonowania.
Cele szczegółowe:
doskonalenie systemu przedsionkowo-proprioceptywnego oraz planowania motorycznego,
rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
kształtowanie i doskonalenie orientacji w przestrzeni oraz schematu ciała,
ćwiczenie reakcji równoważnych,
ćwiczenie spostrzegawczości,
nabycie umiejętności pracy z kodami QR,
pobudzanie aktywności dzieci,
współpraca między uczniami.
Metody pracy:
metoda integracji sensorycznej,
metody oglądowe (obserwacja i pokaz),
metoda wzmocnień pozytywnych,
metoda naśladownictwa,
metoda słowna (wyjaśnienie),
metoda praktycznego działania.
Formy pracy:
indywidualna pod kierunkiem nauczyciela,
grupowa - prowadzona w formie naukowej zabawy.
Środki dydaktyczne:
materace, sznurek (lina), kartki z napisem START i META, taśma malarska,
butelka plastikowa napełniona wodą, mała piłeczka, woreczki, tablet (telefon),
kody QR, karty do ewaluacji zajęć.
Przebieg zajęć :
1. Przywitanie się i przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na sali terapeutycznej.
2. Zapoznanie z tematem i przebiegiem zajęć.
3. Przygotowanie do zajęć, zdejmowanie butów, układanie materacy do ćwiczeń.
4. Rozgrzewka. Kołyska na materacach w ułożeniu na plecach : przód-tył, na boki (stymulacja systemu przedsionkowo-proprioceptywnego, doskonalenie równowagi).
5. Prezentacja i instrukcja odczytu pierwszego kodu QR. Wspólne obejrzenie filmiku.
6. Wykonanie zakodowanych ćwiczeń z wykorzystaniem sznurka (liny) https://www.youtube.com/watch?v=PTFs82kECzA (stymulacja zmysłu równowagi, doskonalenie percepcji wzrokowo- ruchowej).
7. Prezentacja i instrukcja odczytu drugiego kodu QR. Wspólne obejrzenie filmiku.
8. Wykonanie zakodowanych ćwiczeń z wykorzystaniem taśmy malarskiej i butelki plastikowej https://www.youtube.com/watch?v=sxoJkRGzB9A (rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, kształtowanie i doskonalenie orientacji w przestrzeni, schematu ciała, reakcji równoważnych)
9. Prezentacja i instrukcja odczytu trzeciego kodu QR. Wspólne obejrzenie filmiku
10. Wykonanie zakodowanych ćwiczeń z wykorzystaniem taśmy malarskiej i piłeczki https://www.facebook.com/watch/?v=229478508146683 (kształtowanie równowagi, obustronnej koordynacji ruchowej)
11. Ćwiczenie wyciszające w leżeniu na plecach z woreczkiem ułożonym na klatce piersiowej (wdech nosem, wydech ustami – obserwacja woreczka, który podnosi się i opada).
12. Zakończenie zajęć. Podziękowanie za udział w zajęciach z wykorzystaniem kodów QR.
13.Rozmowa z dziećmi, co im się najbardziej podobało na zajęciach. Wykorzystanie buziek/emotikonów do ewaluacji zajęć.
14. Uporządkowanie sali terapeutycznej.