Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wykorzystanie bajek i opowiadań do rozwijania u dzieci „mądrości” życiowej.
mgr Małgorzata Sroka
Temat zajęć:
„KAŻDY Z NAS JEST WAŻNY I POTRZEBNY-
- CHOCIAŻ CZASEM O TYM NIE WIE”
Cele zajęć:
opowiada treść bajki i potrafi wskazać ważne fakty wynikające z treści
wie, że wszystkich należy akceptować bez względu na wygląd, mowę, ubiór itp. i że wszyscy są równi i każdy ma swoją wartość
buduje pozytywne więzi z wszystkimi członkami grupy i kreuje poczucie przynależności do grupy
rozumie, że grupa to wspólnota, która razem może więcej
potrafi opisać swoje cechy wyglądu (kolor oczu, kształt nosa) i wymienia tą cechę, która najbardziej mu się podoba
porusza się przy muzyce zaspokajając naturalną potrzebę ruchu
tworzy muzykę wspólnie z grupą (przy użyciu instrumentów) stosując się do reguł
kształtuje poczucie metrum i tempa w muzyce pobudzając muzyczną wyobraźnię i wrażliwość
rozwija wyobraźnię i poczucie więzi tworząc prace plastyczną z wszystkimi członkami grupy
Przebieg zajęć:
1. Zabawa aktywizująca: „Jak wyglądam?”Dzieci przyglądają się swojej twarzy w lusterku, opisują jej wygląd: kolor oczu, włosów, kształt nosa, ust. Wymieniają tę swoją cechę, która najbardziej im się podoba. Jeżeli nie znajdują w sobie takich cech, wówczas inne dzieci lub nauczycielka pomaga w tym dziecku
2. Zabawa badawcza: „O kim mówimy?”Dzieci słuchają opisu podanego przez nauczyciela i po charakterystycznych cechach odgadują, o kogo chodzi. Po kilku próbach rolę nauczycielki przejmują dzieci
3. Zabawa ruchowa: „Muzyczny spacer”
Pomoce: apaszki, bębenek
Dzieci przy akompaniamencie bębenka skaczą przez rozłożone apaszki jak przez kałuże; później za pomocą apaszek – pędzli malują chmury na niebie,: następnie dzieci podrzucają apaszki jak jesienne liście i łapią je; trzymają apaszkę za dwa rogi i mocno na nią dmuchają; „wirują” apaszką wokół głowy, tułowia, rąk, stóp
4. Słuchanie opowiadanej przez nauczyciela bajki pt. „Gruby bębenek” – wg własnego autorstwa
Pomoce: gitara, list
5. Rozmowa w kręgu dotycząca treści bajki „Gruby bębenek”
Nauczycielka zadaje pytania:
- o czym była bajka?
- dlaczego instrumenty dokuczały bębenkowi?
- czy bębenek był potrzebny orkiestrze?
- czy my w grupie jesteśmy tacy sami?
- czym się różnimy?
- czy wyglądamy tak samo?
- czy lubimy bawić się tymi samymi zabawkami?
- czy lubimy jeść to samo?
- czy boimy się tych samych rzeczy?
- a co robimy wspólnie?
- czy jesteśmy sobie do czegoś potrzebni?
- czy komuś z was przytrafiła się podobna sytuacja?
- czy czuliście się kiedyś odrzuceni przez kogoś, a może zdarzyło wam się być dla kogoś niemiłym?
- itp.
6. Zabawa twórcza: „Drzewo”
Nauczyciel przypina arkusz, na którym narysowane jest drzewo z wyciętymi miejscami na ...