Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
mgr Małgorzata Sroka
Temat zajęć:
„Gdzie jest powietrze i dlaczego jest tak ważne?”
Cel główny:
Popularyzacja działań na rzecz ochrony środowiska,
Inspirowanie samodzielnych działań dziecka,
Prezentacja na forum posiadanych wiadomości i umiejętności z powyższej tematyki.
Cele szczegółowe:
Wie, czym jest smog i jak powstaje;
Rozumie, że oddychanie skażonym powietrzem może mieć tragiczne skutki dla zdrowia;
Stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
Kształtuje świadomość ekologiczną;
Poznaje niektóre właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji; samodzielnie dochodzi do wiedzy;
Odczuwa współodpowiedzialność za stan środowiska naturalnego;
Rozwija umiejętności proekologiczne;
Metody:
- oglądowa: pokaz nauczyciela, ilustracja
- czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
- słowna: rozmowa, objaśnienie
Formy:
- zbiorowa, indywidualna
Przebieg zajęć:
Zabawa oddechowo-dydaktyczna: „Dlaczego ten balon rośnie i maleje”
Pomoce: balony
Dzieci dmuchają balony. Nauczycielka zadaje pytanie: "Dlaczego ten balon rośnie?", a przy wypuszczaniu powietrza stwierdza: „A teraz maleje - Dlaczego?"
Wspólna zabawa balonami - dzieci podrzucają je, a one szybko spadają i ciągle trzeba je dmuchać. Dzieci proponują zawiązanie balonika np. sznurkiem.
Nauczycielka dmucha drugi balon tak mocno, że „przypadkiem" pęka
- pyta dzieci: "A gdzie jest teraz powietrze z balonika?"
Dzieci przekonują się, że powietrze jest wszędzie wokół nas.
2. Doświadczenie: „Co jest w butelce?”
Pomoce: plastikowe, zakręcone butelki, miski na wodę – po jednym komplecie na stolik
Nauczycielka proponuje dzieciom położenie butelek na wodzie i obserwowanie co się z nimi dzieje. Dzieci zauważają, że butelki nie toną, bo jest w nich powietrze.
3. Doświadczenie: „Skąd się wzięły bąbelki?”
Pomoce: plastikowe butelki i rureczki dla każdego dziecka.
Dzieci zanurzają w wodzie butelki - odkręcone, dmuchają w rureczki i sprawdzają co się z nich wydobywa.
4 Rozmowa w kręgu na temat: „Co to jest powietrze i komu jest potrzebne?”
Nauczyciel prosi dzieci o uwagę i proponuje kilka małych doświadczeń:
- Dzieci oddychają głęboko, nabierają powietrza i zatrzymują w płucach… następnie wypuszczają.
Wniosek – powietrze jest potrzebne do oddychania.
- Nauczyciel wciąga powietrze do strzykawki, a następnie wypuszcza je do szklanki pełnej wody… powietrze „bąbelkuje” w wodzie.
Wniosek – powietrze jest niewidocznym gazem.
- Nauczyciel uruchamia suszarkę do włosów – powiew powietrza wprawia w ruch wiatraczek. Wniosek – powietrze wprawia w ruch przedmioty.
- Powietrze wydmuchiwane przez suszarkę przenosi zapach perfum.
Wniosek – powietrze jest nośnikiem aromatów.
5. Historia „O chorym domku”
Pytania pomocnicze:
• co spowodowało, że pojawiło się zanieczyszczenie powietrza?
• jakiej rady udzielił doktor mieszkańcom zielonego domku?
6. Doświadczenie: „Smog w słoiku”
Do słoiczka lub butelki z niewielką ilością wody wrzucamy zapaloną, kolorową gazetę, po czym ...