Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Hydrozagadki
projekt edukacyjny z geografii dla klasy 7 szkoły podstawowej
Projekt edukacyjny pt. „Hydrozagadki” przeznaczony jest do realizacji w klasie 7 szkoły podstawowej w ramach lekcji geografii.
Cele projektu:- pogłębienie wiedzy uczniów o wodach powierzchniowych w Polsce,
- wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym,- rozwijanie, rozbudzanie zainteresowania przyrodą Polski,
- stworzenie sytuacji zaprezentowania swoich mocnych stron,- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pracę własną oraz innych członków grupy,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Cele podrzędne: - poznanie i charakterystyka wód powierzchniowych w Polsce, - poznanie przysłów, związków frazeologicznych powiedzeń i ciekawostek o wodzie, - prowadzenie eksperymentów i doświadczeń z wodą, - tworzenie i układanie własnych zadań logicznych o wodzie.
Kształtowanie postaw:- integracja grupy, autoprezentacja,
- samoocena i ocena koleżeńska,- rozwijanie pasji poznawczej skutkującej wzrostem zainteresowania i motywacji wewnętrznej do uczenia się geografii,- rozwijanie kreatywnego myślenia,- kształcenie samodyscypliny i umiejętności dobrej organizacji pracy, - kształcenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy,- przyjmowanie postawy szacunku do środowiska przyrodniczego.
Przykładowe treści zawarte w projekcie:
- podstawowe terminy dotyczące rzek Polski i Morza Bałtyckiego, - cechy sieci rzecznej w Polsce,
- przyczyny i skutki powodzi w Polsce, - cechy fizyczno geograficzne Morza Bałtyckiego, - przyczyny i skutki zanieczyszczeń morza i rzek w Polsce.
Uczniowie powyższe informacje przedstawiają w formie rebusów, wykreślanek, krzyżówek, puzzli, przysłów o wodzie. Wykonują wodne eksperymenty. Przedstawiają scenki w formie kalamburów.
Formy pracy: samodzielna - korzystanie z różnych źródeł wiedzy geograficznej, grupowa - opracowanie i wykonanie zagadek tematycznych, kalambury, zbiorowa - podsumowanie projektu: wystawa prac, wycieczka edukacyjna.
Metody pracy: praca z tekstem, praca z mapą, praca z materiałem źródłowym, eksperymenty i doświadczenia z wykorzystaniem wody, gry dydaktyczne ( puzzle, rebusy, krzyżówki, wykreślanki), inscenizacja - kalambury.
Czym się zaczyna i kończy projekt:
Projekt rozpoczyna się wycieczką edukacyjną do Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis we Wrocławiu. Kończy wystawą plastycznych prac uczniów „Hydrozagadki”.
Ocena projektu:
W trakcie realizacji projektu ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
- zaangażowanie podczas zajęć lekcyjnych o wodach Polski,
- zgodność przygotowanych zadań z tematem, zasób informacji,
- umiejętność wykorzystania poznanych wiadomości i własnych spostrzeżeń,
- estetyka, pomysłowość prac.
W trakcie realizacji projektu działania uczniów będą punktowane plusami oraz oceną końcową odnotowaną w dzienniku.
Efekty:
Po zakończonym projekcie uczniowie nauczą się:
- charakteryzować wody powierzchniowe Polski,
- posługiwać się podstawową terminologią związaną z wodami,
- wykorzystywać rożne formy zdobywania wiedzy,
- efektywnie współpracować w grupie,
- rzetelnie oceniać swoją pracę i zaangażowanie.
Tematyka i harmonogram działań:
Październik
- poznanie i charakterystyka wód powierzchniowych Polski, - poznanie podstawowej terminologii,
- wyszukiwanie i gromadzenie informacji do wykonania zadań,
- tworzenie zagadek o tematyce wodnej,
- wycieczka do Hydropolis.
Listopad
- przeprowadzenie doświadczeń i eksperymentów ...