Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Dbam o swój kraj i segreguję śmieci.
Data: 29.04.2021r.
Prowadząca: Anna Mania
Cele główne :
- kształtowanie umiejętności dzieci w posługiwaniu się myśleniem,
- tworzenia dzieciom warunków do poznawania przyczyn skażenia środowiska przyrodniczego oraz sposobów zapobiegania jego degradacji,
- kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
- wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
- kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych)
- rozwijanie sprawności manualnej.
Cele operacyjne:- porównuje przedmioty i dostrzega wyraźne cechy zewnętrzne,
- potrafi dokonać analizy sytuacji,
- potrafi dokonać syntezy sytuacji,
- próbuje łączyć przyczynę ze skutkiem ( 4-latki),
- właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych,
- zna źródła i rodzaje odpadów,
- zna kolory pojemników na odpady,
- rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne,
- potrafi wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych,
- segreguje odpady.
Metody:– czynna– oglądowa– słowna
Formy pracy :– z całą grupą
- indywidualna
Środki edukacyjne:tekst wiersz „Sznurek Jurka”, ilustracje dotyczące recyklingu i segregacji śmieci, torby papierowe i foliowe, płyta CD z piosenką „ Dbajmy o przyrodę ", worki do segregacji śmieci, różne odpady plastikowe, szklane, papierowe, baterie, lekarstwa, kolorowe papierki, gazety, papierowe rolki, klej, farby ( zielona, różowa i biała)
Przebieg:
1. Powitanie - piosenką powitalną na melodię „ Dzień dobry, witam was…”
„Dzień dobry, witam Was! Zaczynamy już czas. Jestem ja , jesteś ty, raz, dwa, trzy!”.
2. „Ziemia”- nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie.
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby wymieniły przyczyny skażenia i niszczenia środowiska pokazując plansze na te temat.
.
3. Inscenizacja wiersza „ Sznurek Jurka” (na podłodze rozłożony jest czarny worek - boisko).
Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na worek poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się na podłodze wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,kiedyś tam wyrzucił Jurekpoplątany stary sznurekA nazajutrz obok sznurkaod banana spadła skórkawyrzucona przez Karola.Tam też wkrótce Jaś i Olawyrzucili bez wahaniaswoje torby po śniadaniachstos papierków po cukierkachwysypała tam WalerkaNa papierki spadła ścierka,jakaś pusta bombonierka,I od lodów sto patykówpustych kubków moc z plastiku.Ot tak, od sznurka Jurka,wnet urosła śmieci górka,A z tej górki wielka góra,której szczyt utonął w chmurachNie ma miejsca na boiskolecz śmietnisko mamy blisko.
(Nauczycielka dorzuca jeszcze ...