Dodaj publikację
Autor
Anna Mania
Data publikacji
2023-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

„Jesteśmy Polakami” - zajęcia rozwijające umiejętność z zakresu mowy i myślenia oraz tworzenia dzieciom warunków do rozwijania poczucia tożsamości narodowej. Grupa dzieci 3 i 4-letnich.
 Pobierz (docx, 16,5 KB)

Podgląd treści

Temat: „ Jesteśmy Polakami”- zajęcia rozwijające umiejętność z zakresu mowy i myślenia oraz tworzenia dzieciom warunków do rozwijania poczucia tożsamości narodowej.

Data: 27.04.2022r.

Prowadząca: Anna Mania

Cele ogólne zajęć:

- kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej,

- wzbogacanie wiadomości na temat własnego kraju,

- zapoznanie dzieci z  symbolami narodowymi oraz uświadomienie konieczności odnoszenia się do nich z szacunkiem,

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania różnych form literackich

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat (próby formułowania odpowiedzi na zadane pytania)

- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej oraz koncentracji uwagi.

Cele operacyjne:

4-latki :

- słucha i rozumie treści przekazywane przez druga osobę,

- odpowiada na pytania,

- swobodnie wypowiada się,

- tworzy proste , zrozumiałe zdania na określony temat

- porównuje przedmioty i dostrzega wyraźne cechy zewnętrzne,

- potrafi dokonać analizy sytuacji,

- potrafi dokonać syntezy sytuacji,

- próbuje łączyć przyczynę ze skutkiem,

- rozpoznaje symbole narodowe,

- myśli logicznie i samodzielnie

3-latki :

- słucha i rozumie treści przekazywane przez druga osobę,

- odpowiada na pytania,

- swobodnie wypowiada się,

- tworzy proste , zrozumiałe zdania,

- porównuje przedmioty i dostrzega wyraźne cechy zewnętrzne,

- próbuje dokonać analizy i syntezy sytuacji,

- rozpoznaje symbole narodowe,

- myśli logicznie i samodzielnie.

Metody:

-aktywizujące,

Formy pracy :

– z całą grupą

- indywidualna

Środki edukacyjne:

Teksty wierszy, mapa Polski, nagrania utworu muzycznego „ Jesteśmy Polką i Polakiem”, „ Wszyscy są…”, nagranie hymnu Polski, lizaki prawda/fałsz, ilustracje różnych miejsc, krajobrazów Polski, ilustracje z symbolami Polski, obrazki flag różnych państw, przypinki narodowe-nagrody.

Przebieg:

1. Powitanie piosenką– śpiewanie piosenki „Wszyscy są…”.

2. „Co to jest Polska?” – wysłuchanie fragmentu wiersza Czesława Janczarskiego.

Nauczyciel prezentuje dzieciom sylwetę chłopca i wyjaśnia, że Jaś ma problem. Chciałby się dowiedzieć, „co to jest Polska?”. Pyta dzieci, gdzie Jaś może znaleźć odpowiedź (np. może spytać nauczyciela, rodziców, z  telewizji, z  książki). Nauczyciel czyta fragment utworu, prezentując fotografie ilustrujące treść.

„ Co to jest Polska?” (Czesław Janczarski)

– Co to jest Polska? –

Spytał Jaś w przedszkolu.

Polska – to wieś

i las,

i zboże w polu,

i szosa, którą pędzi do miasta autobus,

i samolot, co leci

wysoko, nad tobą.

Polska to miasto,

Strumień i rzeka,

i komin fabryczny,

co dymi z daleka.

A nawet obłoki,

gdy nad nami mkną.

Polska to jest także twój rodzinny dom. (…)

Dzieci odpowiadają na pytania w oparciu o treść wiersza:

Czy potraficie powiedzieć, co to jest Polska?

Na zakończenie prowadzący wyjaśnia, że wszystko, co nas otacza to jest Polska.

3. „Mapa” - Zaproszenie na wycieczkę, odkrycie konturu mapy Polski.Nauczyciel zaprasza dzieci do odwiedzenia pewnej krainy, a dokładnie kraju. Nauczycielka odsłania mapę Polski i zadaje dzieciom pytania:

- Kto mi powie ...