Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: „ Jesteśmy Polakami”- zajęcia rozwijające umiejętność z zakresu mowy i myślenia oraz tworzenia dzieciom warunków do rozwijania poczucia tożsamości narodowej.
Data: 27.04.2022r.
Prowadząca: Anna Mania
Cele ogólne zajęć:
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej,
- wzbogacanie wiadomości na temat własnego kraju,
- zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi oraz uświadomienie konieczności odnoszenia się do nich z szacunkiem,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania różnych form literackich
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat (próby formułowania odpowiedzi na zadane pytania)
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej oraz koncentracji uwagi.
Cele operacyjne:
4-latki :
- słucha i rozumie treści przekazywane przez druga osobę,
- odpowiada na pytania,
- swobodnie wypowiada się,
- tworzy proste , zrozumiałe zdania na określony temat
- porównuje przedmioty i dostrzega wyraźne cechy zewnętrzne,
- potrafi dokonać analizy sytuacji,
- potrafi dokonać syntezy sytuacji,
- próbuje łączyć przyczynę ze skutkiem,
- rozpoznaje symbole narodowe,
- myśli logicznie i samodzielnie
3-latki :
- słucha i rozumie treści przekazywane przez druga osobę,
- odpowiada na pytania,
- swobodnie wypowiada się,
- tworzy proste , zrozumiałe zdania,
- porównuje przedmioty i dostrzega wyraźne cechy zewnętrzne,
- próbuje dokonać analizy i syntezy sytuacji,
- rozpoznaje symbole narodowe,
- myśli logicznie i samodzielnie.
Metody:
-aktywizujące,
Formy pracy :
– z całą grupą
- indywidualna
Środki edukacyjne:
Teksty wierszy, mapa Polski, nagrania utworu muzycznego „ Jesteśmy Polką i Polakiem”, „ Wszyscy są…”, nagranie hymnu Polski, lizaki prawda/fałsz, ilustracje różnych miejsc, krajobrazów Polski, ilustracje z symbolami Polski, obrazki flag różnych państw, przypinki narodowe-nagrody.
Przebieg:
1. Powitanie piosenką– śpiewanie piosenki „Wszyscy są…”.
2. „Co to jest Polska?” – wysłuchanie fragmentu wiersza Czesława Janczarskiego.
Nauczyciel prezentuje dzieciom sylwetę chłopca i wyjaśnia, że Jaś ma problem. Chciałby się dowiedzieć, „co to jest Polska?”. Pyta dzieci, gdzie Jaś może znaleźć odpowiedź (np. może spytać nauczyciela, rodziców, z telewizji, z książki). Nauczyciel czyta fragment utworu, prezentując fotografie ilustrujące treść.
„ Co to jest Polska?” (Czesław Janczarski)
– Co to jest Polska? –
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Polska to miasto,
Strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka.
A nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom. (…)
Dzieci odpowiadają na pytania w oparciu o treść wiersza:
Czy potraficie powiedzieć, co to jest Polska?
Na zakończenie prowadzący wyjaśnia, że wszystko, co nas otacza to jest Polska.
3. „Mapa” - Zaproszenie na wycieczkę, odkrycie konturu mapy Polski.Nauczyciel zaprasza dzieci do odwiedzenia pewnej krainy, a dokładnie kraju. Nauczycielka odsłania mapę Polski i zadaje dzieciom pytania:
- Kto mi powie ...