Dodaj publikację
Autor
Anna Mania
Data publikacji
2023-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Co wiemy o wodzie? Zajęcia przyrodniczo - badawcze. Grupa 4/5-latków.
 Pobierz (docx, 19,6 KB)

Podgląd treści

Temat: Co wiemy o wodzie?– eksperymenty z wodą.

Data: 27.10.2020r.

Prowadząca: Anna Mania

Cele główne :

– poznanie właściwości wody,– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,– doskonalenie umiejętności wnioskowania i przewidywania konsekwencji pewnych zjawisk,– wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi przedmiotami,– kształtowanie umiejętności pracy w grupie– zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, wypowiadania się na określony temat– zapoznanie ze znaczeniem wody w życiu człowieka oraz koniecznością jej oszczędzania.– utrwalenie kolorów

Cele operacyjne:

- odgaduje zagadki,

- utrwala zasadę picia wody wyłącznie przegotowanej ,

- pozna w zabawie właściwości wody,

- wymienia i nazwa przedmioty, które pływają i te, które toną,

- wyciąga samodzielnie wnioski,

- aktywnie uczestniczy w zajęciach badawczych, wypowiada się na określony temat,

- rozumie znaczenie wody w życiu człowieka oraz konieczność jej oszczędzania,

- zna kolory.

Metody:

- Słowna: rozmowa, wyjaśnienie ,

- poszukująca: samodzielne doświadczenia, zadania otwarte,

- oglądowa: pokaz doświadczenia

- praktycznego działania.

Formy pracy :– z całą grupą

- indywidualna

Środki dydaktyczne:woda, szklanki, słoiki, szklane przeźroczyste naczynie, talerz, łyżka, zapałki, piasek, kasza, kawa, klucze, korek, plastikowe klocki, kamienie, piórka, zapałki, duże przeźroczyste naczynie z wodą, np.

duża szklana misa, słój, ołówek, monety, drewniany klocek, gwóźdź, kartka papieru, olej, barwnik spożywczy, świeczka, papierowe ściereczki, tabletki musujące.

Przebieg:

1. Zagadki:

Jest w morzu, jest w rzece

w jeziorze i w stawie.

Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.

Służy do picia, Służy do mycia.

Bez niej na Ziemi

nie byłoby życia.

Z kranu, kap, kap, kap,

w kałuży chlup, chlup, chlup,

w wannie chlap, chlap, chlap,

w parapet puk, puk, puk.

2. „ JAK WYGLĄDA WODA ?” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor.

Nauczyciel napełnia szklankę wodą przeznaczoną do picia. Dzieci dotykają ,wąchają, smakują. Próbują odpowiedzieć na zadane przez N -la pytania:

- co jest w szklance?

- jaki kolor ma woda?( bezbarwna , przeźroczysta)

- czy woda ma zapach?( nie ma zapachu)

- czy woda ma smak? ( bez smaku)

- jaką wodę można pić?

Następnie N-l pyta dzieci czy woda ma kształt. N-l proponuje, aby dziecko wlało wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowało odpowiedzieć na pytanie:

Jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia? ( Woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).

3. Rozmowa na temat:

- źródeł wody,

- sposobów oszczędzania wody (w oparciu o przygotowane ilustracje).

4. Przeprowadzenie doświadczeń:

I. ,, BARIERA Z PAPIERU ”

Do słoika N- l nalewa wody, na wierzch kładzie kartkę papieru. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.

WYJAŚNIENIE: Na papier ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się ...