Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Co wiemy o wodzie?– eksperymenty z wodą.
Data: 27.10.2020r.
Prowadząca: Anna Mania
Cele główne :
– poznanie właściwości wody,– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,– doskonalenie umiejętności wnioskowania i przewidywania konsekwencji pewnych zjawisk,– wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi przedmiotami,– kształtowanie umiejętności pracy w grupie– zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, wypowiadania się na określony temat– zapoznanie ze znaczeniem wody w życiu człowieka oraz koniecznością jej oszczędzania.– utrwalenie kolorów
Cele operacyjne:
- odgaduje zagadki,
- utrwala zasadę picia wody wyłącznie przegotowanej ,
- pozna w zabawie właściwości wody,
- wymienia i nazwa przedmioty, które pływają i te, które toną,
- wyciąga samodzielnie wnioski,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach badawczych, wypowiada się na określony temat,
- rozumie znaczenie wody w życiu człowieka oraz konieczność jej oszczędzania,
- zna kolory.
Metody:
- Słowna: rozmowa, wyjaśnienie ,
- poszukująca: samodzielne doświadczenia, zadania otwarte,
- oglądowa: pokaz doświadczenia
- praktycznego działania.
Formy pracy :– z całą grupą
- indywidualna
Środki dydaktyczne:woda, szklanki, słoiki, szklane przeźroczyste naczynie, talerz, łyżka, zapałki, piasek, kasza, kawa, klucze, korek, plastikowe klocki, kamienie, piórka, zapałki, duże przeźroczyste naczynie z wodą, np.
duża szklana misa, słój, ołówek, monety, drewniany klocek, gwóźdź, kartka papieru, olej, barwnik spożywczy, świeczka, papierowe ściereczki, tabletki musujące.
Przebieg:
1. Zagadki:
Jest w morzu, jest w rzece
w jeziorze i w stawie.
Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.
Służy do picia, Służy do mycia.
Bez niej na Ziemi
nie byłoby życia.
Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk.
2. „ JAK WYGLĄDA WODA ?” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor.
Nauczyciel napełnia szklankę wodą przeznaczoną do picia. Dzieci dotykają ,wąchają, smakują. Próbują odpowiedzieć na zadane przez N -la pytania:
- co jest w szklance?
- jaki kolor ma woda?( bezbarwna , przeźroczysta)
- czy woda ma zapach?( nie ma zapachu)
- czy woda ma smak? ( bez smaku)
- jaką wodę można pić?
Następnie N-l pyta dzieci czy woda ma kształt. N-l proponuje, aby dziecko wlało wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowało odpowiedzieć na pytanie:
Jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia? ( Woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).
3. Rozmowa na temat:
- źródeł wody,
- sposobów oszczędzania wody (w oparciu o przygotowane ilustracje).
4. Przeprowadzenie doświadczeń:
I. ,, BARIERA Z PAPIERU ”
Do słoika N- l nalewa wody, na wierzch kładzie kartkę papieru. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.
WYJAŚNIENIE: Na papier ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się ...