Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zabawy rozwijające inteligencję lingwistyczną dla dzieci przedszkolnych- przykłady/warsztaty.
Inteligencja lingwistyczna (językowa) jest uniwersalną, szybko doskonaloną umiejętnością werbalnego porozumiewania się. Sprawność językowa w ramach tego typu inteligencji dotyczy dźwięków mowy, gramatyki, znaczenia słów i używania języka w różnych sytuacjach. Polega więc na sprawnym posługiwaniu się symbolami i doskonałym rozumieniu treści tekstu. Osoba obdarzona tą zdolnością bardzo dobrze posługuje się językiem mówionym i pisanym, łatwo argumentuje, ma zamiłowanie do literatury, zabaw słownych, żartów, debat i przemówień publicznych. Charakteryzuje się zazwyczaj pięknym i lekkim stylem pisania oraz elokwencją. Lubi dialog, poezję i wymyślanie historii. Jest to jedna z najbardziej przydatnych umiejętności, ponieważ w znacznym i odczuwalnym stopniu ułatwia rozwój społeczno-emocjonalny, chociażby ze względu na umiejętność przekazywania informacji. Szczególnie dobrze rozwinięta inteligencja językowa występuje u dziennikarzy, mówców, pisarzy, poetów, przywódców politycznych, redaktorów.
W przedszkolu i w szkole jest rozwijany przede wszystkim ten typ inteligencji. Dziecko, u którego ta sfera jest dobrze wykształcona, charakteryzuje się wyczuleniem na słowo. Chętnie i dużo mówi, z radością czyta, uwielbia słuchać bajek i samodzielnie wymyśla własne. Lubi recytować wiersze oraz umiejętnie posługuje się słowem. Kiedy już wiemy, jaki profil inteligencji jest u dziecka wiodący, warto wykorzystać tę wiedzę, aby rozwijać w nim naturalne predyspozycje. Czasem wystarczy zwrócić uwagę na to, czym dziecko zajmuje się najchętniej i rozszerzać zajęcia o kolejne, powiązane z jego ulubionymi zabawami. Dzieci obdarzone tym typem inteligencji z łatwością zapamiętują informacje i sporządzają notatki, bez problemu posługują się językiem w celach rozrywkowych, bawiąc publiczność. Poza tym dużo szybciej uczą się języków obcych. Badania naukowe wykazały, że proces rozwoju mowy jest uniwersalny. Obejmuje on następujące fazy: przedjęzykową, wypowiedzi jednowyrazowych, wypowiedzi dwuwyrazowych, opanowywania podstaw języka, opanowania kompetencji językowych.
Dziecko w wieku przedszkolnym opanowuje podstawy językowe, umożliwiające mu porozumiewanie się w grupie oraz w rodzinie, w środowisku najbliższym. Wzbogaca się słownictwo przedszkolaka, wypowiedzi stają się coraz dłuższe, pojawiają się neologizmy dziecięce. Dla opiekunów jest to okazja do wnikliwych obserwacji rozwoju dziecka. Bardzo ważne staje się organizowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych, które aktywizują dziecko, zachęcają do formułowania poprawnej wypowiedzi i wyrażania własnych myśli. Aktywizacji rozwoju mowy sprzyjają przede wszystkim te działania, które pobudzają rozwój emocjonalny oraz odwołują się do doświadczeń dziecka. W spontanicznych wypowiedziach przedszkolaka warto zwrócić uwagę na brzmienie języka i poprawność gramatyczną wypowiedzi. Dzieci uczą się przez działanie i zabawę. Ich wrażliwość oraz wyobraźnia ułatwia nauczycielom wybór atrakcyjnych metod i form pracy. Szczególne znaczenie możemy przypisać dziecięcej literaturze, która przyczynia się do uspołecznienia i empatii, kształtowania swobodnych ...