Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Charakterystyka rozwoju psychofizycznego i muzycznego dziecka w wieku przedszkolnym i jego wpływ na ogólny rozwój dziecka.
Ogólny rozwój, czy to psychiczny, czy somatyczny przebiega u wszystkich dzieci podobnie mimo różnic indywidualnych. Pewne cechy i formy zachowania będą więc wspólne dla dzieci w danym okresie życia. Takie typowe cechy nazywamy „właściwościami wieku”. Na rozwój psychiczny dziecka oddziałują różne bodźce, treści dopływające z tej rzeczywistości Przy ustaleniu poszczególnych okresów uwzględnia się odmienność metod i form wychowania. Dostosowane są one do właściwości dzieci w danym wieku i w ten sposób mogą skutecznie wpływać na ich rozwój. W Polsce jak podkreśla A. Landy przyjął się następujący podział rozwoju dziecka na okresy:
niemowlęctwo – 0-1 r. ż.,
wiek poniemowlęcy – 1-3 r. ż.,
wiek przedszkolny – 3-7 r. ż.,
młodszy wiek szkolny – 7-11, 12 r. ż.,
wiek dorastania –12-13–17-18 r. ż.
Podział ten odpowiada zasadom, który jest przyjęty w naszym systemie szkolnym, a jego pierwszym ważnym ogniwem jest przedszkole. Zgodnie z prawidłowością, im wyższy poziom czynności i struktury organizmu, tym dłużej trwa proces jego rozwoju. Wraz z wiekiem dziecka wydłuża się czas, który przypada na dany okres rozwoju.
Istotnym podłożem rozwoju psychicznego jest mózg oraz narządy zmysłów. W okresie przedszkolnym, zwłaszcza do 4 r. ż., zwiększa się waga mózgu dziecka; gdzie w 6 r. ż. wynosi ona 90% wagi mózgu dorosłego człowieka. Między 5 a 7 r. ż. najszybciej rosną płaty czołowe, które stanowią podłoże dla regulujących funkcji kory jak i czynności orientacyjnych. Rozwój i dojrzewanie czynności tkanki nerwowej, a co za tym idzie rozwój czynności psychicznych dziecka, zależny jest od stopniowego otaczania się włókien nerwowych osłonkami tzw. mielinowymi oraz wytwarzania się połączeń nerwowych między komórkami mózgowymi. Wraz ze zwiększeniem się masy mózgu, a także doskonaleniem się jego struktury następuje rozwój wyższej czynności nerwowej, co ma miejsce po 5 r. ż., gdy poszerza się płaszczyzna kontaktów dziecka z otaczającym światem. Dzięki wyższym czynnościom kory następuje rozwój czynności orientacyjno-badawczej procesów poznawczych, a także uczuć bardziej złożonych od emocji. Kora reguluje czynności podkorowe i wywiera na nie hamujący wpływ. Jednak chociaż procesy hamowania w wieku przedszkolnym rozwijają się to siła hamowania jest wciąż słaba. Mózg dzieci jest o wiele bardziej plastyczny niż mózg dorosłych. Dziecko bombardowane potokiem agresywnych słuchowo informacji, wyrabia z czasem system obronny, gdzie nie słucha i nie słyszy. Pod wpływem tego procesu może dojść do zaburzenia słuchania dowolnego, co w konsekwencji prowadzi do regresji umiejętności słyszenia.
W okresie przedszkolnym dzieci cechuje duża pobudliwość nerwowa. Wypływa ona ...