Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: „Kolory tęczy”
Grupa wiekowa: 6- latki.
Podstawa programowa:
Cel główny: poszerzanie wiadomości i umiejętności przyrodniczych.
Cele szczegółowe: dziecko
-wie, jak powstaje tęcza,
- rozwija umiejętności rozpoznawania kolorów z ich nazwami
- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe
-eksperymentuje
- stawia hipotezy
- określa stan pogody i stan atmosferycznego
- rozwiązuje zagadki słowne
Metody:
- oglądowa
- praktycznego działania
- eksperyment
Formy:
-praca z całą grupą
-praca indywidualna
Środki dydaktyczne: woda, olej, cukierki, pianka do golenia, barwniki spożywcze, musujące tabletki miseczki, szpatułki, monitor interaktywny ( program learningapps)
Przebieg zajęć
1.Wprowadzenie – rozwiązywanie krzyżówki na monitorze interaktywnym w programie learningapps
https://learningapps.org/myapps.php
Hasło – tęcza.
2.Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej pt.”Tęcza”
Maria Konopnicka
TĘCZA
A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atlasie ?
Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogrodu;
Malowało tęczę - na znak,
Że będzie pogoda!
Zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi –
omówienie treści wiersza, rozmowa kierowana
pytaniami nauczyciela
Jak wygląda tęcza opisana w wierszu?
-Gdzie została namalowana?
-Kto stworzył tęczę?
-Kiedy powstaje tęcza?
-Od jakich roślin pożyczyło słoneczko farb?
-Czego znakiem jest tęcza?
3. Oglądanie filmiku edukacyjnego pt. „Jak powstaje tęcza?
Rozmowa na temat filmu.
4. Gra edukacyjna „Milionerzy”- dzieci sprawdzają swoją wiedzę z zakresu zjawisk atmosferycznych. https://learningapps.org/display?v=p9cp9xick23
5. Tęcza- sortowanie kolorów https://wordwall.net/pl/resource/9691412/przyroda/t%c4%99cza.
6. Tęcza na talerzu” – eksperyment z cukierkami Skittles . Wokół rantu talerza dzieci układają cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewają powoli na środek talerza wodę i obserwują co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.
7. „Lawa w szklance”- eksperyment. Dzieci dodają do szklanki z wodą barwnika. Przelewają substancję do szklanki z olejem. Następnie dodają tabletki musujące.
8. „Kolorowy deszcz”- eksperyment. Dzieci Napełniają słoik woda, wyciskają piankę do golenia na powierzchnię wody. Aplikują barwnik bezpośrednio na piankę.
9. „Tęcza”- praca plastyczna wyklejana plasteliną.