Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROLA GIER DYDAKTYCZNYCH W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Rozważania dotyczące kwestii gier dydaktycznych rozpocznę od samej ich definicji. Biorąc pod uwagę fakt, iż elementem łączącym każdy rodzaj gry, w tym gry dydaktyczne jest obecność zabawy, wyjdę od wytłumaczenia tego właśnie pojęcia. „Przez zabawę rozumie się spontaniczną aktywność, podejmowaną bez jakiegoś zewnętrznego w stosunku do niej samej celu i stanowiącą jako całość źródło przyjemności obecnie doznawanej lub oczekiwanej”. Przytoczona przeze mnie definicja ewidentnie wskazuje na ważną cechę zabawy, a mianowicie na przyjemność, którą dzięki niej można odczuwać. W związku z tym jest to forma aktywności, którą dzieci bardzo chętnie i często podejmują.
W podobnym tonie zabawę definiuje W. Okoń, który stwierdza, iż „zabawa jest działaniem wykonywanym dla przyjemności, którą sama sprawia, stanowi więc, właśnie przez to czynnik szczególnie pożądany w toku uczenia się. Zabawa to główna forma aktywności dzieci do czasu pójścia do szkoły, uczniowie zaś i dorośli zajmują się nią na ogół w czasie wolnym od nauki i pracy. Wszakże i w obu tych formach aktywności- i w nauce, i pracy- mogą pojawiać się elementy zabawowe”. Jak widać zabawa jest niezwykle pożądaną formą aktywności, zarówno przez dzieci, jak i osoby dorosłe, dzięki niej nawet pracę czy naukę można przyswajać w formie dużo bardziej przystępnej i co najważniejsze przyjemnej. Dzięki niej wiele zadań, które wydawałyby się zbyt trudne lub monotonne, może przyjąć przyjemny wymiar.
Poza dostarczaniem przyjemności zabawa niesie ze sobą wiele funkcji, W. Okoń wymienia następujące: „umożliwiając zaspokajanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań, jednocześnie ułatwia dziecku wchodzenie w życie społeczne, poznawanie rzeczywistości i przystosowanie jej do własnych potrzeb. Spośród wielu klasyfikacji zabaw za najbardziej właściwą można przyjąć ich podział na zabawy funkcjonalne, tematyczne, konstrukcyjne oraz gry dydaktyczne , sportowe, wojenne”. Przyjmując zacytowany podział zabaw można zauważyć, że gry dydaktyczne są jednym z jej rodzajów. Łatwo zauważyć, iż zabawa pełni wiele istotnych funkcji w życiu każdej jednostki, to podczas zabawy dzieci wchodzą w swoje pierwsze role społeczne, poprzez to uczą się funkcjonowania w świecie. Zabawa jest także czynnikiem wpływającym motywująco na zachowanie dzieci, na podejmowane przez nich działania.
Przechodząc do pojęcia gier dydaktycznych, przytoczę słowa K. Kruszewskiego, który zdefiniował je w następujący sposób: „gry dydaktyczne to rodzaj metod nauczania należących do grupy metod problemowych i organizujących treść kształcenia w modele rzeczywistych zjawisk, sytuacji lub procesów w celu zbliżenia procesu poznawczego uczniów do poznania bezpośredniego dzięki dostarczeniu okazji do manipulowania modelem”. Na podstawie tych słów można dokonać stwierdzenia, iż dzięki grom dydaktycznym można wchodzić w role ...