Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Imię i nazwisko autora:
Patrycja Galec
Temat innowacji:
„Eko-kodowanie”
Innowacja pedagogiczna pt. „Eko-kodowanie” realizowana była w Szkole Podstawowej nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach . Zajęcia innowacyjne odbywały się od września 2021r. do końca grudnia 2021r. Uczniowie klasy 1d uczestniczyli w zajęciach w ramach innowacji pedagogicznej „Eko-kodowanie”, której autorem jest wychowawczyni klasy- Patrycja Galec. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć obowiązkowych edukacji wczesnoszkolnej jako element godziny lekcyjnej.
„Eko-kodowanie” wiąże dwa ważne zagadnienia obecnych czasów: kodowanie oraz ekologię. To połączenie kodowania z treściami ekologicznymi sprzyjało rozwijaniu postaw odpowiedzialności uczniów klasy 1d za środowisko naturalne oraz wzmacniało poziom umiejętności ekologicznych poprzez zabawy i doświadczenia z kodowaniem. Głównym celem innowacji pedagogicznej było szerzenie idei ekologii z wykorzystaniem kodowania, rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej w połączeniu z kształtowaniem postaw proekologicznych, w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu oraz poprzez doświadczanie.
Innowacja pedagogiczna „Eko-kodowanie” stanowiła odpowiedź na aktualne potrzeby uczniów i ich rodziców. Umiejętność kodowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Współcześnie można obserwować intensywny rozwój informatyzacji, dlatego tak ważne jest nabywanie zarówno umiejętności cyfrowych, jak i nauki kodowania. Natomiast edukacja ekologiczna stanowi jedno z istotnych zadań dydaktycznych i wychowawczych współczesnej szkoły. Dlatego postanowiono połączyć te dwa istotne zagadnienia- ekologię i kodowanie do opracowania innowacji pedagogicznej pt. „Eko-kodowanie”.
Poza tym, inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej „Eko-kodowanie” był ogólnopolski program edukacyjny „Uczymy dzieci programować”.
Zrealizowana innowacja uwzględniała wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Do realizacji zagadnień innowacji pedagogicznej użyto: narzędzi do kodowania online, mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, robotów edukacyjnych- ozoboty, tablicy multimedialnej, sprzętu komputerowego z dostępem do internetu oraz kart pracy do kodowania.
Wszystkie zaplanowane zagadnienia w ramach innowacji zostały zrealizowane. Omówione treści obejmowały zagadnienia z zakresu edukacji ekologicznej dla I etatu nauczania. Oto bloki tematyczne zajęć, które zostały zrealizowane:
Nasza planeta Ziemia
Ekologiczne środki transportu
Ochrona lasów i ich mieszkańców
Kolorowe sprzątanie-segregacja śmieci
Dbamy o rośliny
Oszczędzanie wody
Jak dbać o zdrowie?
Zdrowo się odżywiamy
Pamiętamy o zwierzętach zimą
Zakodowany ekolog-gra dydaktyczna
Przed rozpoczęciem realizacji innowacji pedagogicznej „Eko-kodowanie” prowadzący poprzez rozmowy indywidulane i grupowe uzyskał informacje dotyczące początkowej wiedzy uczniów na temat ekologii i kodowania. Większość uczniów w oddziale przedszkolnym („zerówka”) kodowała na macie do kodowania na dywanie. Jednak uczniowie nie używali kart pracy, kubeczków ...